تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

بهترین جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز را حتا اگر نرفته باشیم می‌دانیم شهریست دیدنی که روزهای و ماه‌ها هم در آن باشیم باز هم دیدنی‌ها و لذتش تمام نمی‌شود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: اردیبهشت است و فصل رفتن به شیراز. اگرچه این شهر باستانی و زیبا همیشه و در تمامی فصول زیباست، اما اردیبهشت فصل شیراز است چراکه با قدم‌زدن در کوچه و پس‌کوچه‌هایش می‌توانید از عطر بهارنارنج سرمست شوید.

به گزارش رویداد۲۴ شیراز شما را با هر سلیقه‌ای کیفور و بهره‌مند می‌کند چراکه به اندازه‌ای جا‌های دیدنی دارد که شما اصلا وقت نمی‌کنید به تمامی آن‌ها سر بزنید.

تا اردیبهشت تمام نشده است برنامه سفر به شیراز را ترتیب دهید و چمدانتان را ببندید ما هم در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا را برشمریم تا بتوانید در وقتتان نهایت صرفه‌جویی را بکنید و از لحظه لحظه سفرتان لذت ببرید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

تخت جمشید

رفتن به شیراز مساویست با تخت‌جمشید. گام نهادن بر آن همه شکوه و زیبایی می‌تواند برای یک عمر سرزنده و مفتخر نگاهتان دارد. به تخت‌جمشید پرسپولیس هم گفته می‌شود که یکی از نماد‌های اصلی تاریخی شیراز و افتخاری برای ایران زمین است. تخت جمشید که در دوره هخامنشیان به آن پارسه می‌گفتند، مقر پادشاهی هخامنشیان و نخستین پایتخت ایران بود.

این بنا در نزدیکی مرودشت واقع شده و فاصله بسیار نزدیکی با شیراز دارد. تخت جمشید نزدیک به ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و وسعت آن به ۱۲۵ هزار متر مربع می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به این بنای منحصربه‌فرد کمی درباره آن بخوانید و با آگاهی در این مجموعه قدم بگذارید و برروی این آثار بیندیشید.

این بنای پرشکوه که عظمت تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد و از عدالت پادشاهانش سخن می‌گوید، دارای چندین کاخ است. جالب است بدانید که تخت جمشید به سیستم لوله‌کشی و آب و فاضلاب مجهز بوده که چنین امکاناتی در زمانه خودش بی‌نظیر است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

پاسارگاد

پاسارگاد جایگاه و مدفن پادشاه عادل و دوستدار صلح و آرامش است. پاسارگاد درواقع شهریست که به فرمان کوروش بزرگ و با نظارت مستقیم او بنا شد.

پاسارگاد از قدیمی‌ترین جا‌های دیدنی شیراز و ایران است و در سال ۱۳۸۳ در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این شهر باستانی مجموعه‌ای از بنا‌های مختلف بوده که امروزه تنها چند اثر از آن باقی مانده است.

مجموعه پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، آب‌نما‌های باغ شاهی، محل عبادت پاسارگاد، کاروان‌سرای مظفری، محوطه مقدس، ساختار‌های دفاعی تل تخت و آرامگاه کمبوجیه (پادشاه دوم هخامنشیان) است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

نقش رستم

دیدنی‌های تاریخی و باستانی شیراز تمام‌ناشدنیست و یکی از دیگری باشکوه‌تر و زیباتر است و تمدن چندهزارساله ایران را به یادمان می‌آورد.

در نقش رستم می‌توانید تخت سنگ‌های به‌جامانده از سه دوره تاریخی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را ببینید جایی‌که آرامگاه‌های تاریخی، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های باستانی و نگاره‌های ایران در آن قرار دارد.

نکته جالب‌تر در مورد نقش رستم وجود آرامگاه شاهان بزرگ هخامنشی هم‌چون داریوش بزرگ و خشایارشا و اردشیر اول در آن است. کسانی‌که در کتب تاریخی نامشان را می‌دیدیم و می‌خوانیم در نقش رستم می‌توانیم آرامگاهشان را از نزدیک ببینیم.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

سعدیه

پس از گشت و گذار در تاریخ پرشکوه ایران باستان و ادای احترام به کوروش بزرگ نوبت به سعدی جان می‌رسد.

آرامگاه شیخ اجل، سعدی بزرگ هم در شیراز قرار دارد. فضای آرامگاه به اندازه‌ای زیباست که شما را غرق در شعر و نور می‌کند گویی سعدی به راستی به استقبالتان می‌آید و با سخنان نغز و دلربایش برایتان شعری از زندگی می‌سراید.

آرامگاه سعدی یکی از بهترین دیدنی‌های شیراز است که در گذشته خانقاهش و اکنون جاییست که پیکر آن آرمیده است.

ساختمان آرامگاه یک بنای هفت ضلعیست که در روی تمامی آن‌ها می‌توانید بسیاری از شعر‌های سعدی را ببینید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

حافظیه

بیخود نیست که سعدی برای همسایه‌اش گفته است: از هر چه می‌رود سخن دوست خوشتر است.

حافظ گران‌قدر ایران زمین هم در شیراز قرار دارد و شیراز را بیش‌از پیش زیبا و مفتخر می‌کند.

آرامگاه حافظ با آن فضای زیبا و درختان بهارنارنجش را بار‌ها و بار‌ها باید دید، در آن اندیشید و کیف کرد. در آرامگاه مقبره عارفان و عالمان دیگری مانند رسول پرویزی، دکتر لطفعلی صورتگر، قوام‌السلطنه و… قرار دارد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

مسجد وکیل

یکی از جا‌هایی که از در شیراز از دیدنش سیر نمی‌شوید مسجد وکیل است.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی در شیراز یادآور و مربوط به دوران زندیه در شیراز است و جالب است بدانید کریم‌خان زند هم دستور ساخت آن را داده است.

طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقیست. شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه است.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است: "امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در این جا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آن‌ها اکنون به‌طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم. "

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

حمام وکیل

از دیگر شاهکار‌های دیدنی شیراز حمام وکیل است که درست مانند مسجد وکیل مربوط به دوران زندیه است.

این حمام شاهکار هنر معماری سنتی ایران است و طراحی بسیار خاصی دارد. بخش‌های مختلف حمام وکیل به طرز هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند، به طوری که مانع خروج گرما و ورود سرما به داخل حمام می‌شوند. ساختار هشت ضلعی سربینه یا رختکن، نور و رنگ‌بندی خاص از بخش‌های جذاب این حمام هستند.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز 

دروازه قرآن

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز دروازه قرآن است. این بنا در دوران عضدالدوله دیلمی، از امیران آل بویه، در خروجی شهر به سمت مرودشت ساخته شد.

دلیل ساخت این بنا هم بسیار جالب است؛ عضدالدوله دیلمی دستور ساخت این دروازه و قرآن بالای آن را داد تا مردم از زیر آن عبور کنند و از هرگونه خطر در امان بمانند.


بیشتر بخوانید:  بهترین جاذبه‌های گردشگری کاشان



دروازه قرآن در زمان کریم خان زند بازسازی شده و دو قرآن دیگر به آن افزوده شد. این دو قرآن همینک در موزه پارس در باغ نظر شیراز نگهداری می‌شوند.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

بازار وکیل

کریمخان زند و دوران زندیه برای شیراز آثار باستانی بسیاری به جای گذاشته است که یکی دیگر از زیباترین آن‌ها بازار وکیل است.

گشت و گذار در بازار هر شهری شما را با فرهنگ آن شهر بیش‌تر آشنا می‌کند ضمن این‌که می‌توانید از فضا و معماری باشکوه این بنا هم لذت ببرید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

سرای مشیر

شیراز بازار دیگری هم با نام سرای مشیر دارد که متعلق به دوران قاجار است. این سرا در واقع بازاری است که در جنوب شرقی بازار وکیل واقع شده و در گذشته به کاروان‌سرای مشیر هم معروف بوده است.
اگر به صنایع دستی علاقه دارید انواع و اقسام آن‌ها را در می‌توانید در سرای مشیر پیدا کنید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

ارگ کریم‌خان

یکی دیگر از بنا‌های زیبایی که در شیراز باید آن را ببینید و از دیدنش سیر نمی‌شوید ارگ کریم خان است.
این بنا را نزدیک به ۲۵۷ سال پیش کریم‌خان ساخت و در آن زندگی می‌کرد درواقع ارگ کریم‌خان خانه کریم‌خان زند بوده است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

باغ نارنجستان قوام

اگر می‌خواهید در تاریخ و زیبایی غرق شوید باید در باغ نارنجستان قوام قدم بزنید. این باغ زیبا ۳۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز
باغ ارم

یکی از مشهورترین باغ‌های ایران باغ ارم شیراز است. باغ ارم یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است و در آن انواع و اقسام درختان وجود دارند. درون باغ ارم، عمارتی سه طبقه ساخته شده که در یکی از طبقه‌ها موزه سنگ و گوهر دریای نور راه‌اندازی شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شیراز ، صنعت گردشگری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
0
0
عالي
نظرات شما
پیشخوان