تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱ Sh؛ مورد استفاده در درگیری مسلحانه محلی

در این مطلب به بررسی مشخصات هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

رویداد۲۴ حسین فلاحی: هلیکوپتر Mi-۱۷۱Sh یک نوع ترابری نظامی از هلیکوپتر Mi-۱۷۱ است که توسط کارخانه هوانوردی اولان اوده ساخته شده است.

این هلیکوپتر ترابری نظامی در سال ۲۰۰۲ توسط صادرکننده ویژه دولتی روسیه روسوبورون اکسپورت وارد بازار جهانی شد.

طراحی هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱ Sh

Mi-۱۷۱Sh به طور خاص برای عملیات در ماموریت‌های جنگی و درگیری‌های مسلحانه محلی طراحی شده است. طراحی این هلیکوپتر شامل یک روتور اصلی پنج پره، یک روتور دم و ارابه فرود دماغه سه چرخه غیرقابل جمع شونده است.

کابین خلبان شیشه‌ای دارای سه خدمه و کابین تا ۳۶ سرباز یا حداکثر ۱۲ مجروح بر روی برانکارد است. هلیکوپتر‌ها مجهز به تجهیزات اویونیک و ابزاری مدرن هستند تا در هر شرایط آب و هوایی در هر زمان از روز عمل کنند.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

حفاظت زرهی ارائه شده بر روی کابین خدمه و واحد‌های حیاتی، بقای جنگی هلیکوپتر را افزایش می‌دهد. این هلیکوپتر دارای سیستم پخش فریب IR برای مقابله با موشک‌های زمین به هوای فروسرخ یا موشک هوا به هوا است. پوشش‌های خود آب بندی مخزن سوخت و محافظ فوم پلی یورتان از احتمال انفجار سوخت و نشت در صورت آسیب‌های جنگی جلوگیری می‌کند.

تسلیحات رزمی-ترابری Mi-۱۷۱ Sh

Mi-۱۷۱Sh مجهز به یک سامانه موشکی هدایت شونده با دقت بالا Shturm-V است. این موشک‌ها می‌توانند تانک‌های جنگی مدرن محافظت شده توسط زره‌های واکنش‌گر انفجاری، نقاط مستحکم و اهداف هوایی را نابود کنند.

مجموعه موشکی Shturm-V موشک‌های مافوق صوت آتاکا مجهز به کلاهک توخالی را برای شکست اهداف زرهی پرتاب می‌کند. این موشک می‌تواند اهداف هوایی را با کلاهک تکه تکه شده و مواد رزمی سبک زرهی با استفاده از کلاهک انفجاری قوی منهدم کند.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

Mi-۱۷۱Sh همچنین دارای نقاط سخت برای حمل تا ۸۰ راکت S-۸ و توپ‌های ۲۳ میلی متری GSh-۲۳L با بار مهمات ۵۰۰ گلوله است. اسلحه‌های کوچک مانند مسلسل ۷.۶۲ میلی متری PKT، مسلسل PK و مسلسل سبک RPK در قسمت دماغه و بدنه عقب نصب شده اند.

 قابلیت‌های حمل و نقل هلیکوپکتر Mi-۱۷۱ Sh

طول کابین بار این هلیکوپتر ۵.۳۴ متر، عرض آن ۲.۳۴ متر و ارتفاع آن ۱.۸ متر است. فضای داخلی کافی این هلیکوپتر فضا برای حمل ۴۰۰۰ کیلوگرم بار را فراهم می‌کند.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

این هلیکوپتر می‌تواند تا ۴۰۰۰ کیلوگرم محموله را به صورت خارجی در زیر قلاب حمل کند. کابین اصلی دارای امکانات وینچ داخلی است، در حالی که کف دارای حلقه‌های اتصالی برای حمل بار است. هر طرف بدنه دارای یک غلاف برای مخزن سوخت خارجی است.

موتور Mi-۱۷۱ Sh

Mi-۱۷۱Sh دارای دو موتور توربوشفت Klimov TV۳-۱۱۷VM است که در بالای بدنه نصب شده اند. هر موتور ۱۶۴۱ کیلووات است. این هلیکوپتر می‌تواند به صورت اختیاری به دو موتور توربوشفت VK-۲۵۰۰ مجهز شود که هر کدام ۲۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

قابلیت هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱ Sh

Mi-۱۷۱Sh می‌تواند در حداکثر ارتفاع ۶۰۰۰ متر پرواز کند و حداکثر وزن برخاست ۱۳۰۰۰ کیلوگرم دارد. حداکثر سرعت هلیکوپتر ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و برد آن (بدون مخزن سوخت کمکی) ۵۸۰ کیلومتر است.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

Mi-۱۷۱Sh می‌تواند در طیف وسیعی از ماموریت‌ها از جمله حمل هوایی نیرو‌های تهاجمی، حمل محموله، پشتیبانی آتش نیروها، حمله هوا به زمین، اسکورت ستون‌های نظامی، تخلیه پزشکی و عملیات جستجو و نجات بکارگرفته شود.

سفارشات و تحویل Mi-۱۷۱ Sh

بالگرد‌های ترابری Mi-۱۷۱Sh توسط شرکای متحد روسیه و همچنین اعضای ناتو سفارش داده شده است. شرکت هوانوردی اولان اوده ۲۶ هلیکوپتر Mi-۱۷۱Sh را بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به کرواسی و جمهوری چک تحویل داد.

وزارت دفاع روسیه نیز Mi-۱۷۱Sh را به عنوان بخشی از برنامه نوسازی نیرو‌های مسلح روسیه در سال ۲۰۰۹ سفارش داد. شرکت هوانوردی اولان اوده  اولین دسته از ده هلیکوپتر Mi-۱۷۱AMTSh (نام روسیه Mi-۱۷۱Sh) را در دسامبر ۲۰۱۰ تحویل داد و به دنبال آن دسته دوم در ژوئن ۲۰۱۱ تحویل داده شدند.

وزارت دفاع پرو شش هلیکوپتر Mi-۱۷۱Sh را برای ارتش و نیروی هوایی پرو در سال ۲۰۱۰ سفارش داد. سه هلیکوپتر در می ۲۰۱۱ تحویل داده شد و بقیه تا سپتامبر همان سال تحویل داده شد. این کشور چهار هلیکوپتر Mi-۱۷۱Sh را در دسامبر ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از سفارش ۲۴ واحدی که توسط کشور در دسامبر ۲۰۱۳ ارسال شد، دریافت کرد.

هلیکوپتر رزمی-ترابری Mi-۱۷۱Sh

نیروی هوایی غنا شش هلیکوپتر Mi-۱۷Sh را در سپتامبر ۲۰۱۲ به روسوبورون اکسپورت سفارش داد و چهار فروند اول را در ژانویه ۲۰۱۳ تحویل گرفت.

بنگلادش در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ۱۱ فروند بالگرد Mi-۱۷۱Sh سفارش داد که پس از آن در سال ۲۰۱۷ پنج فروند هلیکوپتر دیگر نیز سفارش داد.

روسوبورون اکسپورت قراردادی را برای تامین دو هلیکوپتر Mi-۱۷۱Sh برای نیروی هوایی بورکینافاسو در آگوست ۲۰۱۷ امضا کرد.

مشخصات کلی هلیکوپتر Mi-۱۷۱ Sh

نوع: رزمی-ترابری

ورود به خدمت: ۲۰۰۲

خدمه: سه

ظرفیت: ۳۶ سرباز یا ۱۲ برانکارد / ۴۰۰۰ کیلوگرم محموله داخلی یا ۴۰۰۰ کیلوگرم در خارج از زیر شلنگ

سازنده: کارخانه هوانوردی اولان اوده

اپراتورها: نیرو‌های مسلح جمهوری چک، نیروی هوایی پرو و ​​نیروی هوایی روسیه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما