تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

مشخصات فنی موشک مارتلت بریتانیا؛موشکی چندمنظوره و تهاجمی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک چند منظوره مارتلت خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی موشک مارتلت

رویداد۲۴ حسین فلاحی: موشک چند منظوره سبک وزن (LMM) تالس، یک موشک تهاجمی دقیق زمین به زمین است که توسط شرکت تالس برای نیرو‌های مسلح بریتانیا ساخته شده است.

این موشک ارزان قیمت قابلیت واکنش سریع در برابر تهدیدات زمینی، دریایی و هوایی را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این سیستم تسلیحات دقیق تا پایان سال ۲۰۲۴ به قابلیت عملیاتی کامل دست یابد.

این موشک که در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به "مارتلت" معروف است، اولین شلیک‌های موفقیت آمیز خود را از یک هلیکوپتروایلد کت AW۱۵۹ طی یک سری آزمایشات بین آوریل تا می ۲۰۲۰ انجام داد. این موشک می‌تواند برای حمایت از ماموریت‌هایی مانند حفاظت از ساحل، مرز و حفاظت از دارایی‌های حیاتی مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی مارتلت

نوع زمینی موشک چندمنظوره سبک وزن ۱۳ کیلوگرم است و می‌تواند از هوا، زمین یا دریا از وسایل نقلیه چرخدار یا ردیاب و سایر سکو‌های نظامی تاکتیکی مانند هواپیما‌های بدون سرنشین بال ثابت یا چرخشی و سریع در داخل پرتاب شود.

مشخصات فنی موشک مارتلت

طول موشک مارتلت ۱.۳ متر و قطر آن ۷۶ میلی متر است. از این موشک می‌توان برای اهداف چند منظوره برای پلتفرم‌های سبک و سنگین با قابلیت پرتاب سریع و شلیک در حین حرکت استفاده کرد.

قابلیت موشک مارتلت

مارتلت قادر است تهدیدات سنتی و نامتقارن شامل نفربر‌های زرهی، وسایل نقلیه رهگیری و چرخداررا با دقت و دقت بالایی هدف قرار دهد. سیستم تسلیحات زمینی در یک قوطی قرار داده شده است و موشک‌ها را در برابر تهدیدات سطحی از تاسیسات ثابت یا توپخانه یدک‌کشی محافظت کند.

این موشک دارای طراحی مدولار است و حداقل عمر مفید ۱۵ سال را با پتانسیل استفاده مجدد ارائه می‌دهد. این خانواده شامل انواع ضد زره و کلاهک است.

مشخصات فنی موشک مارتلت

موشک مارتلت را می‌توان بر روی سیستم‌های مختلف تفنگ و ایستگاه‌های سلاح از راه دور ادغام و امکان محافظت بیشتر از وسایل نقلیه سبک ۴×۴ و وسایل نقلیه جنگی زرهی را فراهم کرد. زیرسیستم‌های این موشک شامل حسگر مجاورت لیزری، باله‌های دم و ماژول‌های گیرنده لیزری است.

سیستم هدایت مارتلت

سیستم موشکی شامل هدایت الکترونیک، سیستم محرک کنترل و فیوز دو حالته است. مکانیسم هدایت شامل سیستم ردیاب نوری است که بر روی پلت فرم پرتاب ثابت است.

واحد هدایت موشک چندمنظوره سبک وزن در یک پایه تثبیت شده نوری نصب شده است که شامل تجهیزاتی مانند دوربین‌های حرارتی، دستگاه جفت شارژ شده، ردیاب خودکار هدف و واحد هدایت لیزری موشک است.

مشخصات فنی موشک مارتلت

هنگامی که هدف نشان داده شد، اپراتور موشک مارتلت را به سمت هدف هدایت می‌کند و  ردیاب خودکار هدف وارد عمل می‌شود. سپس سیستم روشن می‌شود و موشک برای حمله به تهدید شلیک می‌شود. سیستم سلاح شامل یک حالت هدایت دستی است که به اپراتور اجازه می‌دهد تا  ردیاب خودکار هدف را در هر مرحله از درگیری قطع کند و کنترل دستی عملیات را در دست بگیرد.

سیستم کنترل و تحریک و سطوح کنترل به مهمات اجازه می‌دهد تا مانور‌های شتاب جانبی بالا را برای درگیری با اهداف متحرک انجام دهد.

جزئیات سرجنگی مارتلت

این موشک دارای یک کلاهک انفجاری از پیش تکه تکه شده همراه با نفوذگر شارژ شکل و فیوز مجاورت لیزری است. کلاهک درگیری با هدف را با حداقل آسیب جانبی و کشندگی بالا تسهیل می‌کند. قابلیت آسیب جانبی کم این موشک را برای محیط‌های شهری ایده آل می‌کند.

مشخصات فنی موشک مارتلت

موتور و عملکرد موشک مارتلت

موشک چندمنظوره سبک وزن توسط یک موتور موشک دو مرحله‌ای و پیشران سوخت جامد به حرکت در می‌آید. موتور مرحله اول به موشک اجازه می‌دهد تا بدون پس زدن از لوله پرتاب خارج شود. هنگامی که موشک از قوطی خارج می‌شود، قبل از اینکه توسط موتور مرحله دوم به حداکثر سرعت خود شتاب داده شود، به یک فاصله امن می‌رسد. این اسلحه با سرعت بیش از ۱.۵ ماخ می‌تواند به حداقل برد ۴۰۰ متر و حداکثر برد عملیاتی بیش از ۶ کیلومتر دست یابد.

مشخصات فنی موشک مارتلت

لانچر یا پرتابگر مارتلت

این سیستم تسلیحاتی را می‌توان از پرتابگر سبک وزن - نسل بعدی LML-NG پرتاب کرد که برای نصب بر روی خودرو یا سه پایه برای پرتاب سریع موشک‌ها طراحی شده است. LML-NG قادر به حمل دو موشک آماده پرتاب است که امکان درگیری متوالی با تهدیدات متعدد را فراهم می‌کند.

مشخصات فنی موشک مارتلت

همچنین می‌توان از پرتابگر چند موشکی رپیدرنجر تالس برای پرتاب موشک با دقت بالا استفاده کرد. رپیدرنجر یک پلت فرم سوار بر خودرو است که می‌تواند با موشک‌های کروز، پهپاد‌ها و حملات زمینی را مقابله کند.

مشخصات کلی موشک مارتلت

نوع پروژه: موشک ضربه دقیق زمین به زمین و زمین به هوا

سازنده: تالس

اپراتور: نیرو‌های مسلح بریتانیا

وزن: ۱۳ کیلوگرم

محدوده عملیاتی: بیش از ۶ کیلومتر

سرعت: ۱.۵ ماخ

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
0
ماشالا یاحسین
نظرات شما