تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فرماندهان پشت خاکریز انتخابات ۱۴۰۳ | روسای ستاد انتخاباتی کاندیدا‌ها چه کسانی هستند؟

روسای ستاد انتخاباتی کاندیدا‌های احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم چه کسانی هستند و با چه ایده‌ای و بر اساس چه ظرفیت‌هایی انتخاب می‌شوند؟

فرماندهان پشت خاکریز انتخابات ۱۴۰۳ | روسای ستاد انتخاباتی کاندیدا‌ها چه کسانی هستند؟
رویداد۲۴ | ادعای گزافی نیست اگر روسای ستاد انتخاباتی هر کاندیدا را در زمان و ایام رقابت‌های ریاست جمهوری خلبان‌های پرواز آن‌ها بدانیم؛ چهره‌هایی با سابقه فعالیت سیاسی، آشنا به تغییرات اقلیمی و جوی مسیر پرواز، کارشناس در تنظیم سرعت و تغییر مسیر در زمان مقتضی و البته متخصص اوج و فرود در زمین تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی.

در ساعات پایانی باقی مانده تا اعلام نتیجه بررسی صلاحیت کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده توسط این شورا گمانه زنی‌ها درباره چهره‌هایی با احتمالات مختلف در عبور از فیلتر شورای نگهبان ادامه دارد. در این برهه زمانی هنوز برای گمانه زنی درباره ترکیب دولت‌های کاندید‌های نهایی زود است. با این وجود اسامی و چهره‌های سیاسی دیگری که عموما کاندیدا‌های رقابت ریاست جمهوری نیستند نیز محل گمانه زنی است. برای جایگاهی که می‌تواند نقش تعیین کننده در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی هر کاندیدا داشته باشد؛ روسای ستاد‌های انتخاباتی مسافران خیابان پاستور.

بر اساس شنیده‌های رویداد۲۴ چند چهره تا این جای کار به عنوان روسای ستاد کاندیدا‌های جدی و محتمل برای عبور از فیلتر شورای نگهبان تعیین شده اند. این انتخابات‌ها بر چه اساسی است و چه ظرفیت‌هایی را به پشت سنگر مبارزات انتخاباتی کاندیدا‌ها می‌آورد.

علی نیکزاد، رییس ستاد انتخاباتی قالیباف/ مدیران اجرایی در راه پاستور

علی نیکزاد اگرچه با عنوان وزیر محمود احمدی‌نژاد نامش را در عرصه سیاست تثبیت کرد، اما بعد از آن با حضور در مجلس یازدهم و تکیه بر صندلی نایب رییسی توانست مسیر سیاسی خود را به گعده‌های اصولگرایی هموار کرده و مستقل از جریان احمدی نژاد هویت سیاسی برای خود تعریف کند. او که پیش از این که به عنوان وزیر محمود احمدی نژاد در دایره سیاست وارد شود به عنوان رئیس هیئت مدیره گروه توسعه ساختمان تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) فعالیت می‌کرد. بعد از حضور در جایگاه نایب رییسی مجلس یازدهم او به عنوان عضو شورای مرکزی جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی نیز انتخاب گردید و حالا نیز به عنوان نایب رییس دوم مجلس نیز در ترکیب هیات رییسه بهارستان دوازدهم حضور دارد.

شنیده‌های رویداد۲۴ حاکی از این است که بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها او به عنوان ستاد انتخابات محمدباقر قالیباف فعالیت خواهد کرد. نیکزاد پیش از این نیز در دوره انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ ریاست ستاد انتخابات رییس جمهور فقید، ابراهیم رییسی را بر عهده داشت؛ بنابراین از نظر تجربه کار ستادی با دست پر وارد میدان می‌شود. از طرف دیگر حضور او به عنوان رییس ستاد قالیباف سه ظرفیت را برای بدنه رای قالیباف به همراه خواهد داشت؛ نخست جذب بخش‌هایی از بدنه دولت رییسی برای رای به قالیباف، دوم مدیریت رای نمایندگان مجلس و متعاقبا بخشی از مردم در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان برای رای به قالیباف و سوم ظرفیت قومیتی او برای جذب رای آذری زبان ها.

عبدالعلی‌زاده، رییس ستاد پزشکیان/ تیم وزرای اصلاحات


بیشتر بخوانید:

از هویت و چراغ تا تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام | آیا لاریجانی را می‌توان به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب جا زد؟

دیپلمات جوش‌دهنده یا دیپلمات کش‌دهنده؟ | انتخابات ۱۴۰۳: سیاست کلان نظام در قبال مذاکره با غرب چیست؟


در صورت تایید شنیده‌های رویداد۲۴ مبنی بر ریاست علی عبدالعی زاده برای ستاد انتخاباتی پزشکیان، دو وزیر دولت اصلاحات در یک ستاد سعی در کسب رای بدنه اصلاحات خواهند داشت. مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات و علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی در این دولت بود. علاوه بر این هر دو از مناطق و استان‌های آذری زبان هستند، عبدالعلی زاده نماینده دوره دوم و سوم ادوار مجلس شورای اسلامی از ارومیه است که سابقه استانداری آذربایجان شرقی را نیز در کارنامه دارد. پزشکیان نیز از مجلس هشتم به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است.

پزشکیان پتانسیل جذب آراء خاموش را دارد و می‌تواند در مناظره‌ها قوی ظاهر شود. در تمامی این سال‌ها از حواشی اقتصادی و اخلاقی و سیاسی به دور بوده و مردم مناطق کرد زبان و ترک زبان نیز اقبال خوبی به وی دارند. تیم عبدالعلی زاده و پزشکیان در ستاد انتخاباتی پزشکیان در صورت افزایش مشارکت نسبت به سه دوره گذشته انتخابات می‌توانند شگفتی ساز باشند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما