تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۴ تير ۱۴۰۳
عباس عبدی در گفتگو با رویداد۲۴:

طبقه متوسط در شهرهای بزرگ برای رای دادن گارد اخلاقی دارد | مردم در شهرهای کوچک چنین مانعی ندارند و وارد انتخابات شده‌اند

عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که رقیب اصلی آقای پزشکیان افرادی هستند که برای مشارکت در انتخابات تردید دارند و اگر این موضوع حل شود، او در دور اول انتخابات پیروز میدان خواهد بود.

طبقه متوسط در شهرهای بزرگ برای رای دادن گارد اخلاقی دارد | عباس عبدی درباره انتخابات ریاست جمهوری و مسعود پزشکیان

رویداد ۲۴ | زینب غبیشاوی: فقط چهار روز تا انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باقی مانده است. پزشکیان، قالیباف و جلیلی سه کاندیدای اصلی هستند که باید دید کدام یک از این مرحله عبور می‌کند و وارد پاستور می‌شود. در این روزها باقیمانده همه به دنبال آخرین نظرسنجی‌ها هستند. نتایج نظرسنجی‌ها از جهت آنکه بتواند آرای استراژیک - آرایی که فقط روی اسب برنده شرط می‌بندند- را تحریک کند، بسیار مهم هستند.

عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی به تازگی توییتی را منتشر کرد و نوشت: «از ۳ روز پیش پزشکیان اول شده و در حال افزایش فاصله است پس بحث انصراف جدی شده ولی به چند دلیل نتیجه‌ای ندارد. تاثیر منفی بر مردم، قدرت‌طلبی شدید دو طرف، فقدان اثرگذاری اطمینان‌بخش، دستکاری‌شدن نظرسنجی‌ها، از همه بدتر؛ آن که دومی باید به سود سومی کنار برود. پس از باخت هم دعوا می‌کنند. منظور از دومی و سومی به ترتیب جلیلی و قالیباف‌اند. جالبه بالایی‌های اصولگرا طرفدار قالیباف هستند چون با حضور وی نیازهای آنان تامین می‌شود ولی بدنه و جوانان اصول‌گرا به‌شدت مخالف هستند و این را خیانت می‌دانند.»

او در گفتگو با رویداد ۲۴ می‌گوید «بخشی از طبقه متوسط هنوز یک گارد و مانع اخلاقی برای رای دادن دارند و آن‌ها هم بیشتر در تهران هستند یا برخی از شهر‌های بزرگ. اما در شهر‌های کوچک این مانع را ندارند و وارد انتخابات شده‌اند و اگر مرددین هم پای کار بیایند، انتخابات در همان مرحله اول به سود پزشکیان به پایان خواهد رسید.»


بیشتربخوانید:ظریف روی دور تند | وزیر خارجه سابق چهره اول کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شده است


شما توئیتی منتشر کرده‌اید و در آن گفته‌اید آقای پزشکیان در نظرسنجی‌ها اول است. مبنای این گفته چیست؟

این ادعا براساس دو نظرسنجی است که یکی از آن‌ها قطعا معتبر است و دیگری را باید با جزئیات بیشتری ببینیم. اما به طور کلی براساس روندی که در دو هفته گذشته و به‌ویژه سه چهار روز اخیر شاهد بودیم، همان روند ادامه پیدا کرده و آقای پزشکیان فاصله خودش را بیشتر کرده است. 

آیا نظرسنجی مشخص و موثقی وجود دارد که اول بودن آقای پزشکیان را تائید کند یا جمع‌بندی و تفسیر شما این است که ایشان پیشتاز است؟

من از قبل هم گفته بودم پزشکیان اول می‌شود و اگر مشارکت بالا باشد در مرحله اول انتخاب می‌شود و اگر مشارکت پایین باشد، انتخابات به مرحله دوم می‌رود. اما در هر حال اول خواهد شد و شواهد هم همین را نشان می‌دهد و به مرور فاصله او بیشتر هم می‌شود.

فکر می‌کنید مهم‌ترین دلیل اینکه آقای پزشکیان پیشتاز شده چیست؟ چون او در مناظره‌ها در حد انتظار ظاهر نشد.

مناظره‌ها تاثیر محدودی دارند. برای مثال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۸ درصد از مردم که مناظره اول را دیده بودند آقای پزشکیان را در مناظره بهتر از سایرین می‌دانستند. ولی کارشناسان نظرات متفاوتی دارند. شاید نخبه‌ها انتظارات بیشتری داشته باشید، اما مردم به گونه دیگری ارزیابی می‌کنند.

فکر می‌کنید چه اقشاری از جامعه به او اقبال نشان داده‌اند؟ تهرانی و شهر‌های بزرگ یا شهرستان‌های کوچک؟ طبقه متوسط یا طبقات فرودست‌تر؟

حقیقت این است که در میان حامیان همه طبقات و گروه‌های مختلف هستند، اما بخشی از طبقه متوسط هنوز یک گارد و مانع اخلاقی برای رای دادن دارند و آن‌ها هم بیشتر در تهران هستند یا برخی از شهر‌های بزرگ. اما در شهر‌های کوچک این مانع را ندارند و وارد انتخابات شده‌اند و با یک شیب تندی تا جمعه این نتایج به سود آقای پزشیکان و در اصل مردم، خواهد بود.

فکر می‌کنید تا پایان هفته، او می‌تواند به حد نصاب پنجاه درصد برسد؟

حدس من این است، اما هنوز شواهدی که این جریان قوی شکل گرفته باشد را نمی‌بینم. شاید روز چهارشنبه بتوانم به این سوال به خوبی جواب دهم.

فکر می‌کنید در صورتی که از میان قالیباف یا جلیلی، یکی به نفع دیگری انصراف بدهد، پزشکیان همچنان پیشتاز خواهد ماند؟

انصراف‌ها تاثیر چندانی در نتیجه نخواهد داشت. اولا فرض کنیم که چنین اتفاقی هم رخ دهد، خب او انصراف دهد به معنای رفتن نامزد باقیمانده به دور دوم است و کمکی به ماجرا نمی‌کند. از سوی دیگر انصراف دادن موجب بدبینی در مردم می‌شود و این اتفاق را یک بازی غیراخلاقی تلقی می‌کنند و در گذشته هم سابقه داشته و مخالف نظر انصراف‌دهنده رای می‌دهند. از همه مهمتر این که آرای آن‌ها قابل جمع کردن نیست. مردم که حساب بانکی نیستند که از یک حساب به حساب دیگری بریزید. مردم خودشان هستند. بنابراین آرا این‌ها اصلاً قابل جمع جبری نیست. 

تحلیل شما از تصمیم بعدی اردوگاه اصول‌گرایان چیست؟ آیا به نامزد واحد می‌رسند یا با چند نماینده ظاهر خواهند شد؟

والا این اردوگاه آنقدر بلبشو است که اصلا اردوگاه را بر آن گذاشتن اصلا درست نیست و یک چیز عجیب و غریب است و آدم‌هایی هستند که به دنبال قدرت هستند و به خودشان هم رحم نمی‌کنند چه رسد به دیگران. بعید می‌دانم کسی زورش برسد که آن‌ها را به وحدت برساند؛ اما امیدوارم وحدت پیدا کنند تا انتخابات آرامش پیدا کند. 

آیا حضور مصطفی پورمحمدی برای پزشکیان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد او برخلاف انتظار، از پایگاه رای پزشکیان رای می‌گیرد. آیا با این نظر موافق هستید؟

اساسا رقیب آقای پزشکیان کاندیدا‌های دیگر نیستند، رقیب اصلی آقای پزشکیان افراد مردد در رای دادن و شرکت کردن در انتخابات هستند و اگر بتواند این را حل کند همان دور اول کار تمام می‌شود، و ایشان به پاستور می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما