تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

هادی خامنه‌ای کیست؟/ سوابق و پیشینه مدافع خط امام

سید هادی خامنه‌ای در دهه هفتاد بنیانگذار تشکیلاتی به نام مجمع نیرو‌های خط امام بود. او سوابق زیادی در سپهر سیاسی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشت. در این مطلب درباره سوابق و پیشینه هادی خامنه ای بخوانید.

هادی خامنه‌ای کیست؟/ سوابق و پیشینه مدافع خط امام

رویداد۲۴ | میثم سعادت: سید هادی خامنه‌ای از مسعود پزشکیان حمایت کرد. برای بسیاری از جوانانی که اخبار سیاست را پیگیری نمی‌کنند، این خبر عجیب بود. در همه این سال‌ها، کمتر اتفاق افتاده بود که فردی مرتبط با مقامات عالی رتبه نظام، علنی از نامزدی حمایت کند. اما افرادی که چند پیراهن بیشتر پاره کرده اند، سید هادی خامنه‌ای را خوب می‌شناسند. او در همه این سال‌ها، هم فعالیت سیاسی داشته است و هم سعی کرده است خط مشی متفاوت و مستقلی را پیش بگیرد.

بیوگرافی هادی خامنه‌ای

هادی خامنه‌ای فعالیت سیاسی خود را با آغاز نهضت آیت الله خمینی، بنیانگذار انقلاب از اواسط دههٔ ۱۳۴۰ آغاز کرد که منجر به دستگیری او توسط ساواک و زندانی شدنش شد. بعد از انقلاب او چهره‌ای مشهورتر شد و به جریان چپ اسلامی نزدیک شد. در دوره اول به نمایندگی از مردم فریمان و در دوره دوم و سوم مجلس به نمایندگی از مشهد وارد مجلس شد.

گفته می‌شود در زمان نمایندگی هادی خامنه‌ای در مجلس دوم، وی از افرادی بوده که بعد از بازدید از زندان‌ها، از وضعیت نامطلوب زندانیان سیاسی در زندان گزارش‌هایی تهیه کرده و همین گزارش‌ها زمینه عزل لاجوردی را فراهم کرده است. هرچند در همین ایام در حمله‌ای که از سوی سازمان مجاهدین خلق به شرکت کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن در مشهد در سال ۶۵ انجام شد، سید هادی خامنه‌ای از ناحیه پا دچار آسیب شد.

سید هادی خامنه‌ای جز نمایندگانی بود که از طرف مجلس برای بازنگری قانون اساسی معرفی شده بودند. حجج اسلام سید حسین هاشمیان، عباسعلی عمید زنجانی، اسدالله بیات زنجانی و سید هادی خامنه‌ای را به همراه دکتر نجفقلی حبیبی نمایندگان مجلس شوم بودند که در ترکیب هیئت بازنگری قانون اساسی شرکت داشتند.

هادی خامنه‌ای در مجلس چهارم رد صلاحیت شد، ولی به عنوان یک فعال سیاسی در سپهر سیاسی حضور پررنگی داشت. مجدد در مجلس ششم صلاحیت سید هادی خامنه‌ای تایید شد و این بار به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شد.

هادی خامنه‌ای کیست؟/ سوابق و پیشینه مدافع خط امام

او مدیر روزنامه جهان اسلام بود، اما بیشتر او را به خاطر روزنامه حیات نو می‌شناسند. این روزنامه یکی از روزنامه‌های مشهور اصلاح طلب بود که در نهایت به خاطر بازنشر یک کاریکاتور خارجی که عده‌ای آن را شبیه بنیانگذار فقید انقلاب می‌دانستند، توقیف شد.

هادی خامنه ای در مجمع نیروهای خط امام

سید هادی خامنه‌ای در دهه هفتاد بنیانگذار تشکیلاتی به نام مجمع نیرو‌های خط امام بود. این اسم شاید کنایه‌ای بود به اسم گذاری جناح راست آن زمان که خود را ائتلاف پیروان خط امام و رهبری می‌خواندند، ولی سید هادی خامنه‌ای سعی داشت با این نام گذاری، مشی مستقل خود را از برادر خود نشان دهد. در سا ل ۷۴ و ۷۵ تمام اصلاح اطلبان شناسانامه دار جلسه‌ای همانند پارلمان اصلاحات را تشکیل دادند. دو جلسه نیز در دفتر مهدی کروبی برگزار شد. در آن جلسه یک شورای سی‌نفره به نمایندگی از طرف جمعیت اصلاح‌طلبان انتخاب شد تا مقدمات کار سیاسی یک جبهه را مهیا کنند. به دلیل عدم ارتباط ارگانی و دلایل متعدد دیگر عمر این پارلمان به شش ماه نکشید. مجمع نیرو‌های خط امام ادامه همان شورا است. از آن سی نفر منتخب فقط سید هادی خامنه‌ای باقی ماند.

در واقع در آن زمان گروه‌های چپ اسلامی شامل انجمن اسلامی مهندسان (اصغرزاده) انجمن اسلامی جامعه پزشکی (شکوری راد/ظفرقندی) خانه کارگر، دفتر تحکیم وحدت، مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب تحت عنوان گروه‌های خط امام به فعالیت سیاسی می‌پرداختند و بعد از دوم خرداد به مجمع گروه‌های دوم خرداد مشهور شدند و بعداً به عنوان مجمع احزاب اصلاح طلب به فعالیت پرداختند. با این حال این نام به عنوان یک حزب در اختیار سید هادی خامنه‌ای باقی ماند. در حال حاضر نیز مجمع نیرو‌های خط امام از احزاب اصلاح طلب به شمار می‌رود و در بعضی ادوار نماینده این حزب در جلسات جبهه اصلاحات ایران شرکت می‌کند.


بیشتر بخوانید: سیدمحمود نبویان کیست؟


 سمت‌های فعلی سیدهادی خامنه‌ای

هادی خامنه‌ای کیست؟/ سوابق و پیشینه مدافع خط امام

سید هادی خامنه‌ای در حال حاضر مدیر موسسه‌ای به نام پژوهشکده تاریخ اسلام است که در زمینه‌های تاریخی و مذهبی، فعالیت دارد. خامنه‌ای در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران به حمایت از میر حسین موسوی پرداخت و از مخالفان محمود احمدی‌نژاد بود. او همچنین پس از حبس خانگی موسوی و کروبی، خواستار رفع حصر خانگی موسوی و کروبی شد. در همان مقطع روزنامه حیات نو که مجدد منتشر می‌شد، برای بار دوم توقیف شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما