تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

در این مطلب به معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان می پردازیم. این لیست را با فیلم‌های بسیار خوب شروع می‌کنیم و سپس با عناوینی که می‌توانند در زمره بهترین فیلم‌های فانتزی ساخته شده به حساب آیند، پایان می‌بریم.

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

رویداد۲۴ سیما صابری: ژانر فانتزی ژانری است که، شاید بیش از هر ژانر دیگری، هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. فیلم‌های فانتزی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، از جذابیت این ژانر برای شما روایت می‌کند. فیلم‌های زیر از نقاط مختلف جهان از جمله اسپانیا، آلمان، ژاپن، سوئد و مکزیک برگرفته شده است و غیر انگلیسی زبان هستند. این لیست را با فیلم‌های بسیار خوب شروع می‌کنیم و سپس با عناوینی که می‌توانند در زمره بهترین فیلم‌های فانتزی ساخته شده به حساب آیند، پایان می‌بریم.

"روح کندوی عسل" (۱۹۷۳ The Spirit of the Beehive)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: ویکتور اریس

فیلم «روح کندوی زنبور عسل» را می‌توان بهترین فیلم غیرانگلیسی در ژانر فانتزی به شمار آورد. روح کندوی زنبور عسل یک فیلم اسپانیایی است که داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که زندگی‌اش پس از دیدن و تحت تأثیر قرار گرفتن فرانکنشتاین ۱۹۳۱ تغییر می‌کند. او غرق ایده‌های ارواح و حتی دنیایی فانتزی می‌شود که ممکن است نتواند از آن عبور کند. روح کندوی زنبور عسل دارای روایتی شگفت انگیز است. چیزی شبیه رئالیسم فانتزی یا جادویی. قسمت‌های فانتزیصرفاً در سر یک شخصیت می‌گذرد که می‌تواند فیلم را بیشتر به یک درام روانی تبدیل کند. به هر حال، این به تفسیر شخص بستگی دارد و احساسی از معصومیت و کشف دوران کودکی در طول فیلم کاوش می‌شود و در نتیجه برخی ایده‌های خارق‌العاده در این فیلم گنجانده شده است.

"بال‌های آرزو" (۱۹۸۷ Wings of Desire)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: ویم وندرس

در سرتاسر Wings of Desire به زبان‌های زیادی صحبت می‌شود، اما بیشتر آن‌ها به زبان آلمانی هستند و این فیلم محصول مشترک آلمان و فرانسه است. این فیلم به درستی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ویم وندرس شناخته می‌شود و در این فیلم کارگردان به یک خط داستانی عاشقانه خارق‌العاده می‌پردازد، اما همچنین سبک متمایز خود را در فیلم به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود که به طرز شگفت‌انگیزی واقع‌گرایانه به نظر برسد. روایت Wings of Desire بر روی یک جفت فرشته متمرکز است که بر بشریت نظارت می‌کنند بدون اینکه قادر به تعامل مستقیم با مردم باشند و یکی از فرشتگان آرزو می‌کند که انسان شود. این فیلم خطی آهسته دارد که شما را با روایت درگیر می‌کند.

فیلم اوگتسو "Ugetsu" (۱۹۵۳)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: کنجی میزوگوچی

کنجی میزوگوچی فیلمسازی است که بیشتر به خاطر درام‌هایش شناخته می‌شود، برخی از آن‌ها با موقعیت‌های تاریخی و برخی با هدف بازتاب فضای ژاپن امروزی تهیه شده است، اما یکی از قابل توجه‌ترین فیلم‌های او همین فیلم اوگتسو محصول ۱۹۵۳ است. ژانر فانتزی این فیلم برخلاف بسیاری از فیلم‌های دیگری است که کنجی میزوگوچی ساخته است. این فیلم تاریخی است و قرن شانزدهم را روایت می‌کند، اما همچنین عناصر داستان عامیانه/ارواح را به کار می‌گیرد. این فیلم هرگز برای تبدیل شدن به یک فیلم فانتزی فوق‌العاده یا هر چیزی که به ژانر ترسناک نزدیک می‌شود کافی نیست، اما برای اطمینان از برجسته بودن فیلم اوگتسو کافی است.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک که به اندازه لیاقتشان دیده نشده‌اند


"مهره هفتم" (۱۹۵۷ The Seventh Seal)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: اینگمار برگمان

واقعاً نمی‌شود درباره فیلم‌های فانتزی غیرانگلیسی زبان صحبت کنید، اما به فیلم مهره هفتم برگمان اشاره نکرد. کارگردانی که با چند اثر شناخته‌شده‌اش، The Seventh Seal، جای خود را در زانر فانتزی باز کرد. در این فیلم صحنه معروف «بازی شطرنج با مرگ» یکی از صحنه‌های خیره کننده است. اما The Seventh Seal چیزی بیش از یک فیلم قرون وسطایی/فانتزی است. شطرنج به داستانی در مورد از دست دادن دین، رستگاری و یافتن هدف در میان تمام مشکلاتی اشاره دارد که زندگی بر سر راه فرد می‌گذراد.

فیلم نیبه لونگ‌ها Die Nibelungen (۱۹۲۴)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: فریتز لانگ

فیلم Die Nibelungen در دو قسمت منتشر شد که هر دو در سال ۱۹۲۴ منتشر شدند که در ۴.۵ ساعت پخش می‌شود. این فیلم عموماً به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های فریتز لانگ، فیلمساز آلمانی شناخته می‌شود، البته فریتز لانگ در کارگردانی چند فیلم بزرگ‌تر مانند M، متروپلیس، و عهد دکتر نیز خوش درخشیده استو.

هر دو بخش Die Nibelungen در نهایت گستره شگفت‌انگیز تصاویر ساخته شده توسط فریتز لانگ را نشان می‌دهند و نشان می‌دهند که او چگونه می‌توانست در دوران صامت فیلم‌های فانتزی را بهتر از هر یک از هم‌عصرانش بسازد. اکنون بیش از یک قرن قدمت، Die Nibelungen هنوز هم مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حاوی هیجان‌های فراوانی است و تماشای آن برای هر کسی که هر یک از کلاسیک‌های شناخته‌شده‌تر لانگ را تماشا کرده ضروری است.

شاهزاده مونونوکه (۱۹۹۷ Princess Mononoke)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: هایائو میازاکی

فیلم‌های انیمه شامل انواع ژانر‌ها از جمله فانتزی است. البته انیمه‌های هایائو میازاکی همیشه از بهترین نمونه‌ها هستند و پرنس مونونوکه نیز جزو فیلم‌های مشهور است. در واقع دو فیلم از میازاکی وجود دارد که برجسته‌تر از سایرین است که اولین آن‌ها شاهزاده مونونوکه است. این فیلم محصول ۱۹۹۷ مسلماً تاریک‌ترین و حماسی‌ترین فیلم میازاکی است و تقریباً قطعاً خشن‌ترین فیلم اوست. این داستان یک ماجراجویی/فانتزی زیبا را روایت می‌کند که یک پیام زیست‌محیطی صریح، اما مؤثر دارد. پرنسس مونونوکه هم از نظر فنی و هم از لحاظ روایی مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به درستی یکی از بهترین فیلم‌های انیمه‌ای است که تاکنون ساخته شده است.

"کوایدان" (۱۹۶۴ Kwaidan)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: ماساکی کوبایاشی

فیلم Kwaidan یک فیلم ترسناک معمولی نیست. در واقع، Kwaidan می‌تواند بهترین فیلم در نوع خود باشد که به مدت سه ساعت ساخته شده است و با اقتباس از چهار داستان عامیانه ژاپنی مرتبط با ارواح، با هر چهار بخش فیلم جالب، سرگرم‌کننده و ترسناک است. این فیلم یک فیلم با نما‌های خیره کننده است که بسیار ترسناک است، و بنابراین به همان اندازه که یک فیلم فانتزی رویایی و لذت بخش است، یک اثر ترسناک نیز هست.

"فانی و الکساندر" (۱۹۸۲ Fanny and Alexander)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: اینگمار برگمان

درست است که فیلم The Seventh Seal عالی است، اما فیلم فانتزی بعدی اینگمار برگمان، فانی و الکساندر، نیز بسیار مشهور و فوق‌العاده است. مطمئناً، عناصر فانتزی در این فیلم کمرنگ می‌شود و فیلم بیشتر به یک درام خانوادگی شباهت پیدا می‌کند، اما برخی از چهره‌های شبح‌وار که برای تعامل با یکی از شخصیت‌های اصلی همراه می‌شوند، این فیلم را در زمره فیلم‌های فانتزی قرار می‌دهد.
فانی و الکساندر نیز یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های برگمان است. این فیلم می‌تواند یکی از زیباترین فیلم‌های دهه ۱۹۸۰ باشد و از نظر روایی، برگمان را می‌بیند که با مضامین و ایده‌های روایی به‌طور شگفت‌انگیزی با ذهن مخاطب بازی می‌کند. این فیلم در دو دوره پررنگ و لعاب و دوره سرد و بی‌روح می‌گذرد. در طول صحنه‌های پررنگ و لعاب تصاویری که برگمان به مخاطب نشان می‌دهد، تصاویری بدیع و فوق‌العاده شورانگیز است.

فیلم "Spirited Away" (۲۰۰۱)

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: هایائو میازاکی

فیلم Spirited Away که چهار سال پس از پرنسس مونونوکه اکران شد، به عنوان بهترین فیلم هایائو میازاکی شهرت دارد. این فیلم به اندازه برخی فیلم‌های میازاکی، کودک محور نیست؛ از جمله همسایه توتورو و پونیو. این فیلم داستان یک دختر جوان است که وظیفه دارد هم فرار کند و هم پدر و مادرش را از یک دنیای خارق‌العاده و عجیب نجات دهد. میزان تخیل این فیلم خیره کننده است و حتما شما را جذب خواهد کرد.

فیلم هزارتوی پان (۲۰۰۶ 'Pan's Labyrinth')

معرفی ۱۰ فیلم برتر فانتزی غیرانگلیسی زبان

کارگردان: گیلرمو دل تورو

در بین فیلم‌های گیلرمو دل تورو فیلم هزارتوی پان یکی از بهترین گزینه‌ها است. این فیلم رباره عواقب پس از جنگ داخلی اسپانیا و یک فیلم فانتزی تاریک است. هزارتوی پان فیلمی بی‌نظیر و هیجان‌انگیز است و با استادی روایت خود را پیش چشم مخاطب می‌گذارد و در عین حال از لحاظ فنی شگفت‌انگیز است و در کل احساس می‌کند یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم تاکنون است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما