تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۹ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

جو بایدن کیست؟

جو بایدن و دونالد ترامپ دو رقیب انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا هستند که این روز‌ها در مناظره‌های انتخاباتی شاهد رقابت تنگاتنگ آن‌ها برای کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هستیم. در این مطلب درباره پیشینه جو بایدن و مهم‌ترین فعالیت‌های او در صحنه سیاست آمریکا می‌خوانید.

جو بایدن کیست؟

رویداد۲۴ | شیوا سپهری: جو بایدن، سیاستمدار آمریکایی و چهل و ششمین و رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا است. او که یکی از اعضای حزب دموکرات بود، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان چهل و هفتمین معاون رئیس جمهور در دوران باراک اوباما نیز فعالیت کرد و از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ در سنای آمریکا نماینده بود. بایدن در اسکرانتون، پنسیلوانیا، نیو کسل تحصیل کرد.

در سال ۲۰۲۰ بایدن نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری شد و کامالا هریس، سناتور آمریکایی آفریقایی تبار را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. در واقع در یکی از جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ ایالات متحده، بایدن رئیس جمهور وقت یعنی دونالد ترامپ را شکست داد. دونالد ترامپ که ادعای تقلب در انتخابات را داشت، به دنبال لغو نتایج بود. با اینحال کنگره برای تایید پیروزی بایدن تشکیل جلسه داد، و حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند. با اینحال در نهایت انتخابات تایید شد. بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ تحلیف شد. وی در اولین هفته‌های ریاست جمهوری خود، دستورات اجرایی متعددی صادر کرد و اقدامات دیگری را انجام داد که سیاست‌های دولت ترامپ را به ویژه در زمینه‌های مهاجرت، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست لغو کرد. بایدن قانون سرمایه گذاری زیربنایی و مشاغل را در سال ۲۰۲۱ و قانونی درباره ازدواج را در سال ۲۰۲۲ امضا کرد. او در سال ۲۰۲۱ نیرو‌های آمریکایی را از افغانستان خارج کرد و طالبان کنترل این کشور را به دست گرفت. جنگ روسیه و اوکراین (۲۰۲۲– ۲۰۲۲)، جنگ اسرائیل – حماس (۲۰۲۳) در دوران ریاست جمهوری او اتفاق افتاد. بایدن در اوایل سال ۲۰۲۴ رای کافی برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آن سال به دست آورد.

بیوگرافی جو بایدن

بایدن در بیستم نوامبر ۱۹۴۲ در اسکرانتون، پنسیلوانیا، در اثنای جنگ جهانی دوم به دنیا آمد. وی بچه فقیر از یک خانواده کاتولیک ایرلندی طبقه کارگر بود. عموی بایدن به پدرش شغلی در شرکت تولیدی کشتی‌های دریایی تجاری خود داده بود. اگرچه پدرش بعد از جنگ و پس از چند کار تجاری ناموفق، به معدن زغال سنگ اسکرانتون بازگشت و در آنجا برای امرار معاش خانواده مشغول به کار شد.

جو بایدن کیست؟

لکنت زبان جو بایدن از کودکی

جو بایدن در کودکی از لکنت شدید رنج می‌برد و همین باعث شد در مدرسه برایش قلدری کنند. حتی گفتاردرمانی مهدکودک کارساز نبود، بنابراین تصمیم گرفت خودش با این شرایط مقابله کند. او در ۱۰ سالگی، صعود به بالای یک کوه را امتحان کرد تا توانایی هایش را نشان دهد. کوه دویست فوتی که از مواد زائد معدن زغال سنگ تشکیل شده بود، داغ و خطرناک بود. در امتداد سطح آن حفره‌های خاکستر نامرئی وجود داشت که می‌توانست با یک قدم فرو بریزد و یک بچه را به مرکز در حال سوختن بیاندازد. اما جو بایدن قمارکرد و از کوه سیاه بالا رفت.


بیشتر بخوانید:  در اولین مناظره انتخاباتی بایدن-ترامپ چه گذشت؟ | از وحشت دموکرات‌ها تا احتمال کناره‌گیری بایدن


 به گزارش رویداد۲۴ در سال ۱۹۵۳، جو بایدن به دبیرستان Archmere، که یک مدرسه خصوصی کاتولیک برای پسران بود رفت. همکلاسی‌هایش او را با نام مستعار «Dash» به دلیل صدایی که از لب‌هایش خارج می‌شد، می‌خواندند. او در اتاق خوابش به سختی تمرین می‌کرد و با چراغ قوه لب هایش را در آینه نگاه می‌کرد در حالی که اشعار ویلیام باتلر ییتس و والدو امرسون را حفظ می‌کرد تا بتواند در کلاس بی عیب و نقص صحبت کند. بایدن در جایی درباره کودکی اش گفته بود: «بچه‌های دیگر طوری به من نگاه می‌کردند که گویی من احمق هستم. خیلی دلم می‌خواست ثابت کنم که من مثل بقیه هستم.» او برای منحرف کردن توجه از لکنت خود به ورزش تکیه کرد. او خود را در فوتبال به یک هافبک قوی تبدیل کرد که به دلیل مهارتش در پاس‌ها معروف بود.

بیوگرافی جو بایدن و فعالیت‌های سیاسی

بایدن پس از اخذ مدرک حقوق در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه سیراکیوز در نیویورک، قبل از روی آوردن به سیاست، مدت کوتاهی به عنوان وکیل مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۲ او به عنوان عضوی از حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا انتخاب شد. او شش بار در انتخابات پیروز شد و تبدیل طولانی‌ترین سناتور (۱۹۷۳-۲۰۰۹) شد. بایدن به عنوان یک سناتور بر روابط خارجی، عدالت کیفری و سیاست مواد مخدر تمرکز داشت. پس از دو نامزدی ناموفق دموکرات‌ها برای نامزدی ریاست جمهوری (۱۹۸۸، ۲۰۰۸)، او در سال ۲۰۰۸ معاون باراک اوباما بود و دو دوره (۱۷-۲۰۰۹) به عنوان معاون رئیس جمهور کار کرد.

ازدواج بایدن

بایدن در سال ۱۹۶۶ با نیلیا هانتر ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. در سال ۱۹۷۲ همسر و دخترش در یک تصادف رانندگی کشته شدند. در سال ۱۹۷۷ بایدن با جیل جاکوبز ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد.

جو بایدن کیست؟

اولین حضور بایدن در سیاست

بایدن در سال ۱۹۷۰، برای اولین بار طعم حضور در سیاست را چشید و در انتخابات شورای نیو کسل پیروز شد و تا سال ۱۹۷۲ در این سمت باقی ماند.

۳۶ سال حضور جو بایدن در مجلس سنای آمریکا

بایدن در دسامبر ۱۹۷۲، به عنوان یک سناتور به فعالیت ادامه داد و صدای اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های ریچارد نیکسون بلند کرد و از جرالد فورد رئیس جمهور به دلیل عفو نیکسون پس از استعفای وی به شدت انتقاد کرد. وی در طول ۳۶ سال حضور در سنای آمریکا، در نقش‌های رهبری در کمیته قضایی و کمیته روابط خارجی ایفای نقش کرد. او به مدت ۱۷ سال رئیس یا عضو ارشد کمیته قضایی سنا بود. او ریاست جلسات تایید پنج قاضی را بر عهده داشت که بحث برانگیزترین آن‌ها جلسات استماع بر سر نامزدی رابرت بورک و کلارنس توماس بود.

در سال ۱۹۸۷، بایدن ریاست جلسات تأیید رابرت بورک، قاضی دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده و وکیل کل سابق ایالات متحده را برعهده داشت. او همچنین از حداکثر اختیارات برای قوه مجریه حمایت کرد. بایدن به عنوان رئیس کمیته قضایی، از مدافعان اصلی قوانین سختگیرانه در مورد لایحه جنایت یا همان اعدام فدرال در سال ۱۹۹۴ بود که احکام افراد را تشدید می‌کرد و اعمال مجازات اعدام را گسترش می‌داد. البته این قانون در آن زمان از سوی جامعه آمریکا پذیرفته شده بود، اما این سال‌ها افکار عمومی مقابل آن قرار گرفته است. بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ مجبور شد درباره نقش خود در اجرای این قانون توضیح دهد.

بایدن در سال ۱۹۹۰ در پی کشته شدن ۱۴ زن در مونترال که به دلیل اینکه قاتل معتقد بود فمینیست هستند، قانون خشونت علیه زنان را در سنا معرفی کرد که وعده مجازات فدرال برای جنایات علیه زنان را می‌داد. بایدن این قانون را "غرور آفرین‌ترین دستاورد خود در قانون‌گذاری" تعبیر کرده است.

او همچنین در کمیته روابط خارجی سنا به مدت ۱۱ سال، بر سیاست خارجی آمریکا تأثیر گذاشت.

جو بایدن در کسوت معاون باراک اوباما

جو بایدن کیست؟

بایدن پس از انتخابش به عنوان معاون باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ فهرستی را در اختیار واشنگتن پست قرار داد که نشان می‌داد بایدن با ۱۵۰ رهبر از ۶۰ کشور جهان و سازمان‌های بین المللی مانند ناتو و سازمان ملل متحد ملاقات کرده است. او موافق مداخله نظامی ایالات متحده در بالکان در دهه ۱۹۹۰ بود. در سال ۱۹۹۱، بایدن با توصیه به جورج دبلیو بوش با این استدلال که بار سنگین ائتلاف ضد عراق بر دوش ایالات متحده است، در به راه افتادن جنگ علیه عراق دست داشت. چنانکه در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بایدن در سال ۲۰۰۲ به جنگ عراق رای مثبت داد. کمیته روابط خارجی سنا قبل از رای گیری تحت ریاست وی، ادعا کرد صدام حسین دارای سلاح‌های کشتار جمعی است. البته بایدن بعداً با جنگ مخالفت کرد و اذعان کرد که رأی او یک «اشتباه» بوده است! او همچنین به شدت با افزایش نیرو‌های آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷ مخالف بود.

بایدن پس از دو بار نامزدی ناموفق در انتخابات ریاست جمهوری، معاون شد. در آگوست ۲۰۰۸، باراک اوباما بایدن را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. نشانه‌ای از اهمیت او در سیاست خارجی دولت اوباما، سفری بود که به افغانستان داشت که زمینه را برای حمایت بایدن از نقش نظامی محدودتر ایالات متحده در این کشور فراهم کرد. بایدن از عقب نشینی نیرو‌های ایالات متحده در افغانستان حمایت کرد، موضعی که اوباما در نهایت با تصمیم به خروج ۳۰ هزار سرباز تا سال ۲۰۱۲ دنبال کرد.
تنها چند روز مانده به پایان دولت اوباما، رئیس جمهور با اعطای مدال آزادی به بایدن از او تقدیر کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما