تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

دلیل عجله برای تحویل کنسولگری افغانستان به طالبان چیست؟

چه ضرورت و فوریتی وجود دارد که پیش از استقرار دولت جدید، می‌خواهند کنسولگری را به طالبان تحویل دهند؟

دلیل عجله برای تحویل کنسولگری افغانستان به طالبان چیست؟

رویداد ۲۴ | یک منبع معتبر خبر داده که طالبان درخواست ایران برای انجام فرایند معرفی، موافقت و پذیرش دیپلمات‌ها براساس سازوکار کنوانسیون وین را پذیرفته و در نتیجه آن، «سرپرست» معرفی‌شده از سوی طالبان برای کنسولگری افغانستان در مشهد از سوی ایران، پذیرفته شده است.

محمدعلی بهمنی قاجار، دکتری حقوق بین الملل و استاد دانشگاه در واکنش به این خبر می‌گوید: ما طالبان را به رسمیت نشناختیم، دیپلمات‌های دوره جمهوریت در مراکز کنسولی حضور داشتند و اعتبار نامه آن‌ها توسط ما تایید شده بود و مورد شناسایی ما قرار گرفتتد، اما حاکمیت طالبان همچنان مورد شناسایی ما قرار نگرفته است، بنابراین دیپلمات‌های دولت مشروعی که ما شناسایی کرده بودیم در ایران حضور دارند و کارشان را انجام می‌دهند. یا بابد طالبان را به رسمیت بشناسیم و اگر آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم دلیلی ندارد که اماکن کنسولی و دیپلماتیک را در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: سایر کشور‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند با حاکمیت مستقر در افغانستان ارتباط داشته باشند، بدون به رسمیت شناختن طالبان، مراکز کنسولی و دیپلماتیک را در اختیار طالبان قرار دادند. نمونه اصلی اش خود سازمان ملل متحد است که همچنان دیپلمات‌های دوران جمهوریت در حال فعالیت هستند. در حقیقت تا زمان شناسایی طالبان، هیچ تکلیفی در خصوص پذیرش دیپلمات‌های طالبان نداریم.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که «چه ضرورت و فوریتی وجود دارد که پیش از استقرار دولت جدید، می‌خواهند کنسولگری را به طالبان تحویل دهند؟» گفت: دو ماه دیگر وزیر خارجه می‌آید و می‌تواند با تیم جدیدش درباره این موضوع تصمیم بگیرد. چرا می‌خواهید این کار را با فوریت انجام دهید؟ واگذار شود، گویا این موضوع به روز بعد از تحلیف موکول شده، چه ضرورتی دارد که پیش از استقرار کابینه دولت مستقر این اقدام صورت گیرد؟

وی ادامه داد: شاید مشی دولت جدید با دولت سیزدهم متفاوت باشد. اجازه دهند دولت مستقر شود و دولت جدید و وزارت خارجه اش راجع به مراکز کنسولی افغانستان تصمیم بگیرد. در این شرایط جابه جایی دولت، مسئله مهمی مثل تحویل دادن مراکز کنسولی افغانستان را انجام ندهند.

این کارشناس مسائل خارجی تاکید کرد: وزارت امور خارجه کاری نکند که عقب گرد از آن سخت باشد. مراکز کنسولی در اختیار دیپلمات‌های دوره جمهوریت است، می‌تواند دو ماه دیگر هم در اختیار آن‌ها باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما اگر این مراکز در اختیار طالبان قرار گیرد و دولت جدید بخواهد که آن مراکز را از طالبان بازپس بگیرد، کارش خیلی سخت خواهد شد.

به گفته او، اکنون طالبان مدعی نیستند، اگر مراکز کنسولی در اختیارشان قرار گیرد، نمی‌تواند آن‌ها را اخراج کرد مگر اینکه در روابط تنش و بحران ایجاد شود. پس برای دولت جدید زمینه بحران و تنش ایحاد می‌کنند و دولت جدید را در شرایطی قرار می‌دهند که برگشت پذیر نباشد. شاید دولت جدید اماکن کنسولی را به طالبان بدهد، ولی مسئولیتش با دولت جدید خواهد بود.

بهمنی قاجار گفت: چه ضرورت و فوریتی وجود دارد که پیش از استقرار دولت جدید، می‌خواهند کنسولگری را به طالبان تحویل دهند؟ دو ماه دیگر وزیر خارجه می‌آید و می‌تواند با تیم جدیدش درباره این موضوع تصمیم بگیرد. چرا می‌خواهید این کار را با فوریت انجام دهید و می‌خواهید دست دولت جدید را برای سیاست گذاری درباره امور افغانستان ببندید. /پنجشیر نیوز

 

منبع: امتداد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کنسولگری ، طالبان
نظرات شما