تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

جنجال ایمان خلیف و چالش حضور «تراجنسیتی»ها در ورزش قهرمانی زنان

منتقدان می‌گویند با استدلال کمیته بین‌المللی المپیک، مردان می‌توانند با عمل جراحی و تغییر جنسیت به‌راحتی مدال‌های بخش زنان را درو کنند.

جنجال ایمان خلیف و چالش حضور «تراجنسیتی» در ورزش قهرمانی زنان

رویداد ۲۴ | بحث‌ها درباره حضور افراد «تراجنسیتی» در ورزش دوباره داغ شده است. جنجال مسابقه ایمان خلیف و آنجلا کارینی، نمایندگان الجزایر و ایتالیا در وزن ۶۶ کیلوگرم رقابت‌های بوکس زنان در المپیک، همچنان ادامه دارد.

شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی و برخی از فعالان حوزه حقوق زنان در سراسر جهان از کمیته بین‌المللی المپیک به‌دلیل اعطای مجوز به ایمان خلیف برای حضور در رقابت‌های بوکس زنان در بازی‌های پاریس انتقاد کردند و معتقدند که کنار گذاشته شدن این بوکسور الجزایری از رقابت‌های جهانی بوکس زنان در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل تستوسترون بالا نشان می‌دهد که او را نباید در گروه زنان ورزشکار قرار داد.

کارینی که بعد از گذشت تنها ۴۶ ثانیه و دریافت دو ضربه محکم به صورتش از ادامه مسابقه انصراف داد، در کنار رینگ فریاد می‌زد که «این ناعادلانه است» و سپس ضمن خودداری از دست دادن با خلیف از رینگ خارج شد. او در ادامه با چشمانی اشک‌بار گفت چنین ضرباتی را هیچ‌گاه از بوکسور‌های زن دریافت نکرده و گمان می‌کند بینی‌اش بر اثر مشت‌های قوی ایمان شکسته است.

اعضای کادر فنی تیم ملی بوکس الجزایر و نزدیکان ایمان خلیف، با انتشار تصاویر کودکی این ورزشکار در شبکه‌های اجتماعی، می‌کوشند ثابت کنند که او یک «زن» است و انصراف بوکسور ایتالیایی از ادامه مبارزه با ایمان خلیف هم تنها «بهانه‌جویی» بوده است، اما در مقابل منتقدان بر این باورند که تصاویر کودکی یک فرد با لباس دخترانه دلیل قانع‌کننده‌ای برای اثبات زن بودن او نیست و حضور ایمان در مسابقات بوکس زنان، با وجود مردود شدن در آزمایش‌های قبلی، ظلم و اجحافی بزرگ در حق زنان ورزشکار است.

برگزاری مبارزه ابتدایی وزن ۶۶ کیلوگرم از روز‌ها پیش از آغاز مسابقه ایمان خلیف و آنجلا کارینی جنجالی شده بود و اختلاف طولانی‌مدت کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی بوکس را درباره پرونده ایمان خلیف داغ‌تر کرده بود.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنان معتقد است که جلوگیری از حضور ایمان خلیف در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ از سوی آی‌بی‌ای «تصمیمی ناگهانی و خودسرانه و بدون طی شدن هیچ‌گونه روند قانونی» بوده و امروز جمعه دوم اوت نیز از حضور خلیف روی رینگ مقابل لین یوتینگ، حریف تایوانی‌اش، حمایت کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان