تاریخ انتشار: ۰۲:۳۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا هکرهای ایرانی کمپین انتخاباتی ترامپ را مورد هدف قرار دادند؟

ترامپ مدعی شده ایران کمپین انتخاباتی اش را هک کرده است. ماجرای این ادعا دقیقا چه بوده است؟

آیا هکرهای ایرانی کمپین انتخاباتی ترامپ را مورد هدف قرار دادند؟
رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: ستاد انتخاباتی ترامپ مدعی شده که توسط ایران هک شده است. مشخص نیست هکر‌هایی که انگشت اتهام به سمت آن‌ها نشانه رفته، دقیقا به چه اطلاعاتی دست پیدا کردند یا به دنبال چه اطلاعاتی بوده اند، اما رسانه‌های آمریکایی می‌گویند FBI در حال بررسی ادعای ترامپ در مورد دخالت ایران در مبارزات انتخاباتی وی است.

در گزارشی که جمعه گذشته منتشر شد، مایکروسافت ادعا کرده که گروهی از هکر‌ها را پیدا کرده که با سپاه پاسداران ایران در ارتباط بودند و قصد داشتند با استفاده از یک "ایمیل" به مقامات عالی رتبه «ستاد انتخاباتی یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری» دسترسی پیدا کنند. این شرکت نامی از این کاندیدا نبرده و نگفته این تلاش‌ها تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.

روز شنبه، نشریه پولیتکو گزارشی را بر اساس اسناد دقیقی که از یک ایمیل مرموز AOL به نام «رابرت» دریافت کرده بود، منتشر کرد. به نظر می‌رسید که این مطالب مربوط به کمپین ترامپ باشد. این اسناد شامل پیش‌نویسی از بررسی‌های اولیه سوابق مارکو روبیو و جی دی ونس بود. روبیو و ونس هر دو گزینه‌های معاون اولی ترامپ بودند که در نهایت ونس انتخاب شد.

روز یکشنبه، نیویورک تایمز گفت که همان اسناد را از شخصی که ادعا می‌کرد منبع پولیتیکو است، دریافت کرده است.

اندکی پس از انتشار مقاله روز شنبه پولیتیکو، کمپین ترامپ بیانیه‌ای به پولیتیکو داد که مدعی شد «منابع خارجی متخاصم با ایالات متحده» این اسناد را از آن‌ها دزدیده اند. این بیانیه در ادامه ادعا کرد ایران پشت ایمیل مرموط به پولیتیکو بوده است. پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شنبه شب به صراحت در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت: «ما به تازگی از سوی شرکت مایکروسافت مطلع شدیم که یکی از وب‌سایت‌های ما توسط دولت ایران هک شده است. این اصلا کار خوبی نیست!» روز دوشنبه، FBI اعلام کرد که در حال بررسی ادعای ترامپ است.

نشریه «ووکس» نوشته: ابهام‌های زیادی در مورد هک فرضی و تلاش‌های خارجی برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ وجود دارد. اما در اینجا نکات کلیدی دیگری وجود دارد که باید بدانید.

از هکر‌های ایرانی و کمپین ترامپ چه می‌دانیم؟

این رسانه در گزارشی نوشته: اگرچه ستاد انتخاباتی ترامپ به صراحت اعلام کرده که هدف حمله ایران بوده، اما مایکروسافت هنوز تا این حد صریح صحبت نکرده است.

بر اساس ادعای مایکروسافت، سپاه پاسداران در چند دوره انتخابات گذشته کمپین هکری گسترده‌ای را با چهار گروه به نام‌های «طوفان شن پنبه»، «طوفان شن لیمو»، «طوفان شن نعناع» و «طوفان شن هلو» اجرا کرده است. مایکروسافت می‌گوید مرکز تحلیل تهدیدات مایکروسافت، بخشی که وظیفه محافظت از شرکت و پایگاه کاربرانش در برابر جرایم سایبری را بر عهده دارد، متوجه شده است شخصی «یک ایمیل فیشینگ را توسط ایمیل دستکاری شده یکی از مشاوران ارشد سابق، در ماه ژوئن برای یک مقام عالی‌رتبه در کمپین یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری ارسال کرده است.»

«فیشینگ نیزه‌ای» زمانی است که یک هکر یا گروه هکری سعی می‌کند با قرار دادن یک لینک بدافزار در یک پیام، به فضای دیجیتالی یک فرد یا سازمان خاص دسترسی پیدا کند، که وقتی گیرنده روی آن کلیک می‌کند، بدافزار روی دستگاه نصب می‌شود و به هکر‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات مربوط به آن را می‌دهد. مایکروسافت گفته به کسانی که در معرض خطر تلاش فیشینگ نیزه‌ای قرار گرفته‌اند، اطلاع داده است.


بیشتر بخوانید: افشاگری در خاورمیانه!/ ماجرای همکاری هکرهای ایرانی با جولیان آسانژ چیست؟


گزارش ماکروسافت در مورد موفقیت فیشینگ نیزه‌ای در این حمله هکری اخیر که تحت عنوان «طوفان شن نعنا» اتفاق افتاده صراحت ندارد. رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که ایران راه‌های دیگری هم برای تاثیرگذاری بر انتخابات، از جمله راه اندازی سایت‌های خبری جعلی حاوی محتوا‌هایی در مورد اسرائیل و حماس، حقوق دگرباشان و خود نامزد‌های انتخاباتی هم راه‌اندازی کرده است.

نشریه ووکس نوشته: اگر ایران پشت این اقدام فیشینگ باشد، و اگر این کشور اسنادی را با روزنامه‌نگاران آمریکایی به اشتراک بگذارد، می‌تواند نشان‌دهنده تلاشی برای منحرف‌کردن ذهن رأی دهندگان از ترامپ باشد. رئیس جمهور سابق مدعی شده که سیاست خود در قبال ایران را «بهتر و خشن‌تر از دموکرات‌ها» پیگیری خواهد کرد.

دولت اول او کمپین «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و دستور ترور فرمانده سپاه قدس ایران، قاسم سلیمانی را در ژانویه ۲۰۲۰ صادر کرد.
ترامپ همچنین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را لغو کرد و تحریم‌هایی را که در ازای نظارت بین‌المللی بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرده بود، دوباره احیا کرد.

آیا هک احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ تاثیری بر نتیجه انتخابات خواهد داشت؟

نشریه وکس نوشته به نظر نمی‌رسد اسنادی که روزنامه نگاران دریافت کرده‌اند تاثیر چندانی بر عملکرد ستاد انتخاباتی ترامپ یا کل انتخابات داشته باشد، اما یادآور تلاش‌های سایبری مشابه برای تحت‌تاثیر قرار‌دادن رأی‌دهندگان توسط روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ است.

به گفته مایکروسافت، روسیه و چین نیز هر دو در تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات فعلی آمریکا هستند.

این رسانه گفته چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از شعله‌ورکردن تنش‌ها بر سر مسائلی مانند اعتراضات دانشگاهی در بهار استفاده می‌کنند. بیشتر تلاش‌های روسیه بر افشای اطلاعات نادرست در مورد اوکراین و ارتباط آن با دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده و همچنین شعله‌ور ساختن قطب‌بندی آنلاین، به‌ویژه در مورد مهاجرت متمرکز است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Karen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
0
0
شما نباشید کره زمین نفس میکشه.
نظرات شما