تاریخ انتشار: ۰۶:۵۱ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

چرا روسیه مقصد مناسبی برای اولین سفر خارجی پزشکیان نیست؟

یک دیپلمات پیشین اینکه اولین سفر خارجی پزشکیان در جایگاه رئیس جمهور کازان باشد را جایز ندانسته و معتقد است که بهتر عارف راهی روسیه شود.

چرا روسیه مقصد مناسبی برای اولین سفر خارجی پزشکیان نیست؟

رویداد ۲۴ | سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از دعوت رسمی پوتین برای حضور مسعود پزشکیان در اجلاس سران گروه بریکس در کازان خبر داده و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال امضای موافقت‌نامه همکاری جامع بین کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرده است؛ اما برخی می‌گویند که بهتر است پزشکیان عارف را بفرستند و خودش نرود!

روزنامه شرق به نقل از علی‌اکبر فرازی نوشته: «در شرایط کنونی که اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه حمله کرده و به دنبال افزایش نفوذ خود در خاک این کشور است و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که نشست سران بریکس در منطقه کازان و شهری غیر از مسکو، پایتخت روسیه، برگزار می‌شود، بهتر است مسعود پزشکیان به جای خود، محمدرضا عارف، معاون اول یا وزیر امور خارجه را راهی کازان کند».

سفیر پیشین ایران در قبرس همچنین گفته: «در شأن رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیست که اولین سفر خارجی خود را به شهری غیر از پایتخت رسمی کشور دیگر انجام دهد».

او همچنین گفته: «با توجه به اقتضائات جدید بعد از حمله اوکراین به کورسک شاید سران دیگر اعضای دعوت‌شده بریکس به کازان هم در سفر خود به روسیه، آن‌هم در سطح سران تجدیدنظر کنند و با در نظر گرفتن ملاحظات جدید، سطحی پایین‌تر را در قالب معاون اول یا وزرای امور خارجه راهی کازان کنند».

فرازیی مسئله تلاش برای ارتباط‌دادن ایران به جنگ اوکراین را در تحلیل خود مدنظر قرار داده و با وجود دفاع از تقویت روابط همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و... بین تهران و مسکو گفته: «نباید توافق‌نامه راهبردی ایران و روسیه در شهری به جز پایتخت‌های دو کشور؛ یا در تهران یا مسکو امضا شود».

ازاین‌رو فرازی «امضای توافق‌نامه راهبردی دو طرف را توجیه مناسبی برای اولین سفر پزشکیان به کازان نمی‌داند».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان