تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

اتحاد صدام حسین و یاسر عرفات در دوران جنگ ایران و عراق

در نخستین روز‌های پیروزی انقلاب، یاسر عرفات به عنوان نخستین مهمان خارجی به تهران آمد و انقلابیون میزبانی گرم و سخاوتمندانه‌ای از او کردند. وی انقلاب ایران را «انفجار نور» خواند و روابط گرمی را با دولت انقلابی آغاز کرد. انقلابیون نیز سفارت اسرائیل در تهران را به وی دادند و مقدار قابل توجهی کمک‌های مالی و غیرمالی به وی کردند. اما پس از آغاز جنگ ایران و عراق، عرفات به سوی صدام حسین متمایل شد و روابط حسنه‌ی وی با حکومت انقلابی ایران بدل به رابطه‌ای خصمانه شد.

اتحاد صدام حسین و یاسر عرفات

رویداد۲۴ | یاسر عرفات یکی از تاثیرگذارترین مبارزان خاورمیانه بود و در میان جنبش‌های آزادیبخش فلسطین جایگاه ویژه‌ای داشت. وی در جوانی جنبش فتح را تاسیس کرد، پس از آن تشکیلات خودگردان فلسطین را تشکیل داد، و همچنین رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود.

عرفات در مصر به دنیا آمد و درجوانی به سازمان افسران جوتن جمال عبدالناصر پیوست. در ۱۹۵۶ با ملی شدن کانال سوئز و حمله انگلستان به مصر داوطلبانه به ارتش پیوست و سپس از مصر به کویت رفت و با «خلیل‌الوزیر» جنبش فتح را تاسیس کرد. فتح که برای مبارزه علیه صهیونیسم و احقاق حقوق فلسطینی‌ها تاسیس شده بود، گروهی سکولار و ملی‌گرا بود و از همان ابتدای تاسیس از پذیرش سیطره کشور‌های عربی شانه خالی می‌کرد و نمی‌خواست به ابزار اعمال فشار آن‌ها بدل شود. گروه عرفات در سال ۱۹۶۸ نخستین عملیات پیروز خود علیه اسرائیل را انجام داد. این پیروزی حتی ناصر را هم به احترام واداشت و همین ماجرا باعث بهبود روابط عرفات با ناصر شد. جمال عبدالناصر، عرفات را با خود به روسیه و فرانسه برد و سپس در ۱۹۶۹ عرفات به ریاست سازمان آزادی‌بخش فلسطین رسید و گروه خود را در این سازمان ادغام کرد. پایگاه سازمان آزادی‌بخش در اردن بود و عرفات نیز شروع به تقویت نیروهایش در این کشور کرد.

در ۱۹۷۴ نیز اجلاس سران عرب عنوان «تن‌ها نماینده قانونی مردم فلسطین» را به عرفات داد. این رسمیت به عرفات اجازه داد در مجامع بین‌المللی حاضر شود و همان سال نیز سخنرانی معروف خود در مجمع عمومی سازمان ملل را انجام داد. البته ایالات متحده که هنوز او را تروریست می‌خواند برایش ویزا صادر نکرد و در نتیجه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه فوق‌العاده‌ای در ژنو برگزار کرد و همانجا بود که سخنرانی معروف «شاخه زیتون» انجام شد.

در آن سخنرانی عرفات اعلام کرد: «این‌جا در حضور همه شما می‌گویم که ما میل نداریم که حتی یک قطره از خون اعراب یا یهود (فرق نمی‌کند) بر زمین ریخته شود… امروز من آمده‌ام با یک شاخه زیتون در یک دست و تفنگ رزمنده راه آزادی در دست دیگر، کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود.» این سخنرانی گشایش راهی برای صلح بود؛ صلحی که در دهه نود محقق شد، اما دیری نپایید و شکست خورد.

عرفات در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی مورد غضب ایران قرار گرفته بود چراکه شاه با اسرائیل روابط دوستانه داشت و عرفات را تروریست می‌دانست. عرفات و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در مقابل بیکار ننشست و به مخالفان شاه از جمله سازمان مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق آموزش مبارزات چریکی می‌داد. پایگاه‌های سازمان آزادیبخش فلسطین در کشور‌های مختلف عربی، پناهگاه و آموزشگاه نظامی تعداد زیادی از انقلابیون ایران بود. حتی چفیه‌ای که یاسر عرفات به سر می‌بست و آراسته به نقش سیم خاردار‌های اردوگاه‌های فلسطینیان بود الهام‌بخش استفاده چفیه در میان بسیجیان ایرانی شد.

مشخص بود که پیروزی انقلاب ایران و سقوط نظام شاهنشاهی برای عرفات و جنبش فتح بسیار خوشایند خواهد بود. عرفات تنها شش روز پس از پیروزی انقلاب به ایران آمد و زمانی که از وی سوال کردند چرا بی‌خبر به تهران آمده، در پاسخ گفت انسان برای رفتن به خانه‌اش اجازه نمی‌گیرد. او نخستین مهمان خارجی دولت جدید بود و شور و شوقش از خلال سخنانی که در بدو ورود به ایران زد کاملا مشخص است: «انسان وقتی که به منزل خودش می‏‌آید، احتیاج به اجازه ندارد امروز، یکی از روز‌های بزرگ پیروزی مسلمانان جهان است. انقلاب ایران برای فلسطین یک پیروزی بزرگ است. وقتی وارد فضای هوایی تهران شدم، احساس کردم که به فضای بیت‏‌المقدس وارد شده‌‏ام. ایران و امام خمینی نشان دادند که امت ما (مسلمانان) هیچگاه سر فرود نخواهد آورد. ایرانیان حصاری را که اطراف برادران فلسطینی بود شکستند و این انقلاب بزرگ شما، ضامن پیروزی ماست. امام خمینی را، ما رهبر و امام اول می‏ دانیم. خیر به زودی از مشرق زمین خواهد آمد تا همه منطقه را فرا گیرد. هر چه تاریکی زیاد گردد، صبح نزدیکتر می‏شود، و ما این را با انقلاب ایران به چشم دیدیم.»

عرفات در بدو ورود به ایران، به مدرسه علوی رفت تا با دیدار آیت‌الله خمینی دیدار کند. آیت‌الله خمینی در دیدار با عرفات از نبود آزادی در حکومت پهلوی گفت و از اوضاع کشور گلایه کرد که «با اسم تمدن بزرگ فرهنگ ما را عقب زدند و به اسم پیشرفت کشاورزی ما را به‌کلی از بین بردند و به اسم آزادی، آزادی‌های تمام مطبوعات ما و محالّ تبلیغاتی ما را مختنق کردند و یک مملکت آشفته‌ای الان به ارث به ما رسیده است که همه جای آن خراب است و باید از سر، از نو ساخت.» آیت‌الله خمینی به عرفات وعده داد که حکومت انقلابی تازه‌نفس ایران از الفتح حمایت خواهد کرد و عرفات نیز اعلام کرد «اگر پشت اسرائیل به غرب گرم است پشت ما نیز به ایران گرم خواهد بود.»
در همان دیدار بود که یاسر عرفات گفت: «مناخیم بگین درباره انقلاب ایران می‌گوید یک «انفجار تاریکی» روی داده است، اما من می‌گویم انفجار نور روی داده است» این جمله که که گوینده آن عرفات بود، سریعا و از روی اشتباه، تبدیل به یکی از نقل قول‌های مشهور امام خمینی شد، در حالی که گوینده آن برای نخستین بار عرفات بود. جعفر شیرعلی‌نیا می‌نویسد: «به یاد دارم در دوران دانشجویی استادی اهل فلسفه و ذوق در دانشگاه تهران ده جلسه این جمله را به عنوان الهامی الهی که به امام شده است تفسیر می‌کرد. اشکال از او نبود، از تاریخ‌پژوهان بود که به جای کاوش در مستندات، شیدایی‌های خود را روایت می‌کردند.»


بیشتر بخوانید: رابطه ایران و فلسطین از دوره پهلوی تا کنون/ وقتی ایران اسرائیل را به رسمیت شناخت!


عرفات در این سفر دفتر حافظ منافع اسراییل را تحویل گرفت، دفتری که چند ماه بعد با حضور آیت‌الله بهشتی، سیداحمد خمینی و آیت‌الله منتظری به صورت رسمی گشایش یافت و در اختیار سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمد. «هانی الحسن» عضو شورای مرکزی جنبش فتح که به همراه عرفات به ایران آمده بود نیز به عنوان اولین سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

رفت و آمد عرفات به ایران از همان روز‌های نخستین پیروزی انقلاب آغاز شد و تا اوایل جنگ ادامه یافت. عده‌ای از انقلابیون به عرفات و گروه فلسطینی همراه او مشکوک بودند و می‌گفتند آن‌ها در دیدار با گروه‌های مختلف انقلابی ایران حرف‌های تفرقه‌انگیز می‌زنند و عامل اختلاف سیاسیون ایران‌اند، اما اغلب مردم و انقلابیون حامی عرفات بودند و این حمایت به حدی بود که در ابتدای انقلاب بنر‌هایی از او مقابل دانشگاه تهران چاپ شده بود که عکاسان با آن بنر از مردم عکس می‌گرفتند و می‌فروختند. این تصاویر در فیلم «تازه‌نفس‌ها» اثر کیانوش عیاری به خوبی به تصویر کشیده شده است.

عرفات با انبوهی از کمک‌های مردمی ایران را ترک کرد و آیت‌الله خمینی نیز در ۱۶ مرداد ۵۸ آخرین جمعه ماه رمضان را مخصوص حمایت جهانی از فلسطین اعلام کرد. این سفر‌ها و تحسین‌های مقامات ایران از عرفات باعث شد بسیاری گمان کنند عرفات یار حکومت انقلابی ایران خواهد ماند. تصاویر وی در خیابان‌ها کشیده شد و از وی به عنوان قهرمان جنبش آزادیبخش یاد شد. اما رابطه عرفات و حکومت ایران به مرور تیره شد.

نخستین نقطه اختلاف میان عرفات و دولت ایران از تلاش‌های وی برای میانجی‌گری در مسئله گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی آغاز شد. پس از تجاوز عراق به خاک ایران نیز عرفات مجددا تلاش کرد میان دو حامی قدرتمند خود میانجی‌گری کند، ولی بار دیگر شکست خورد. اما مسئله این بود که عرفات در میان ایران و عراق به‌وضوح طرفدار عراق بود.

وقتی یک هفته پیش از آغاز جنگ، عراق به میمک حمله کرد و آن منطقه را اشغال کرد، سفیر فلسطین به ایران اعلام کرد که عراق فقط همین منطقه را می‌خواست و دیگر اقدامی نخواهد کرد. اما ارتش عراق یک هفته بعد حمله‌ای تمام‌عیار را ترتیب داد. چند روز پس از آغاز جنگ نیز عرفات به ایران آمد و با هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. هاشمی در خاطراتش می‌نویسد: «یاسر عرفات به من گفت در اتاق جنگ صدام دیده است که هدف بعثی‌ها تصرف بهبهان و مسجدسلیمان است. آن‌ها می‌خواهند تا فرودگاه بهبهان و پایگاه نظامی مسجدسلیمان پیش بروند و خوزستان را جدا کنند.» وفیق‌السامرایی در خاطراتش می‌نویسد: «صدام دستور داد به مسجدسلیمان لشکرکشی کنیم و بعد‌ها متوجه شدم عرفات پیشنهاد پیشروی به مسجدسلیمان را داده است.» اگر حرف وفیق درست باشد عرفات یک میانجی خطرناک بوده است. در نهایت نیز عرفات پس از رد شدن پیشنهاد صلح از سوی ایران، علنا از صدام حمایت کرد و بدل به یکی از متحدان اصلی وی شد.

رابطه‌ی عرفات با ایران در اواسط دهه هفتاد شمسی به اندازه‌ای بد شده بود که عرفات در خرداد ماه سال ۱۳۷۵ و در لندن با مریم رجوی دیدار کرد و در این دیدار از روابط دیرینه‌ی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و به اصطلاح «مقاومت ایران» سخن گفت. منظور وی از «مقاومت ایران» سازمان مجاهدین خلق بود. این سخنان از زبان فردی که انقلاب را انفجار نور خوانده بود بسیار عجیب است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر تاریخی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
23
عرفات بدترین دشمن ایران بود. امروز خودش نیست ولی فکر کثیفش از زبان فرزند منحوسش در صدا و سیمای ایران پخش می شود
poorya261
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
2
25
اسماعیل هنیه هم از همین سنخ بود.اینا به ایران به عنوان یه گاو شیرده نگاه میکنن.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
21
یاسر عرفات الدنگ متولد فلسطین هم نیست و کلی پول و طلا از ایران گرفت و دشمن ایران شد. چقدر ما در شناخت دوست و دشمن ناتوان هستیم. آدمی که متولد فلسطین نیست چطور می‌تونه رهبر فلسطیان باشه.این بشر اصلا طعم جنگ در فلسطین را نکشیده . فقط موسس هست و بانی گرفتاریها .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
18
پس با این عرایض بدانیم
که مومن از یک سوراخ نباید دوباره گزیده شود
ولی دیگه دیر شده چون ما معتاد شدیم به گزیده شدن
و من الله و توفیق
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
6
حق دفاع
دفاع از شهر
شهیدان هویزه
خونخواهی
غیرتمندی و شرف
جام زهر
عدالت حرف خدا اجرا نشد
ايرانيان ستمدیده بود
عدالت حق ایران بود
حرف خدا درست بود
کیهان 1376
صدام تجاوز گر ناموس
از مهمان نوازی قوم ریاکار تشکر کرد
اگر جانباز غیرتمندی از قوم منافق زن مگیر
ايرانيان ملت غیرتمند
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
17
2
کاری با عرفات ندارم اما علیرضا نجفی شهامت داشته باش اسمتو ابتدای مقالت بنویس. غلط زیادی هم نکن. چپ خودفروخته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
16
این اولین خنجر فلسطینی ها بر پشت ملت ایران نبود
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
3
10
اگه یه عرب هزاران سال هم در ایران زندگی کند آخر به ایران خیانت خواهد کرد مانند خسرو معتضد و محمدحسین دوانی داود میرباقری که اصالتا عرب هستند اما همیشه فرهنگ و هویت و تاریخ ایران را می کوبند بعد شما چه انتظاری از یاسر عرفات و صدام دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
البته واونیای که نام مبارکشان رو ننوشتی?
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
دوست عزیز چرا مزخرف میگی؟ معتضد که شمالیه، داود میرباقری هم اگر منظورت همون کارگردانه کجا فرهنگ و تاریخ ایران رو کوبیده؟ من امسال پس از سالها پخش مختارنامه که سوژه شده بود، تصمیم گرفتم این سریال رو ببینم و واقعا لذت بردم و حسرت خوردم که چرا زودتر نگاهش نکردم، در جای جای این سریال ، میرباقری هوشمندانه نقش موثر ایرانیان در قیام مختار رو به تصویر کشیده بود و حتی با استفاده از پرچمهای به رنگهای سرخ و سفید و سبز در دست لشگر مختار در هر نبردی که پیروز شده بود طرح پرچم ایران رو به ذهن مخاطب می آورد و نقش ایرانیان در این پیروزی‌ها رو یادآوری می‌کرد و نمونه های فراوان از این دست در این سریال. شاید بگی میرباقری چرا سریال درباره شخصیت های ایرانی نمی‌سازد پاسخ اینه که نه بودجه میدن نه اجازه . من در سریال مختار میرباقری رو یه آدم بسیار میهندوست دیدم. ضمنا ما عرب‌های زیادی داریم که هموطن ما هستند و خیلی هاشون وطن‌دوستن و در برابر ایرانی‌هایی که به ایران خیانت می‌کنند. درسته که فلسطین داره از ایران استفاده میکنه ولی جمهوری اسلامی خودش میخواد کسی مجبورش نکرده، هموطن منصف باشید الان چرا میلیونها افغانی رو که همه کشورهای دنیا دارن اخراجشون میکنن ، وارد کشور کردن که تمام مملکت رو به گند کشیدن و دارن بر جان و مال و ناموس و اقتصاد و همه چیز ایران مسلط میشن؟ اینم تقصیر عربهاست؟ کرم از خود درخته، ایراد رو جای دیگه نبینید.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
داود میر باقری از روستاهای عرب نشین سمنان می باشد که در زمان حکومت ننگین بنی امیه به ایران کوچ کردند ایشان در مزخرف نامه مختار نامه ایرانیان را نشان می داد که برای عرب ها حمالی می کنند و از همه مزخرف تر اینکه مختار به ایرانیان روش کشت گندم را آموزش می داد .در صورتی که ایرانیان ده هزار سال پیش گندم را به روش ژنتیکی اصلاح کرده و در مناطق غربی زاگرس پرورش و می کاشتند و اعراب اصلا چیزی به نام گندم و آرد نمی شناختند و مختار در زمان جنگ پل حدود چهارده سال داشت که همراه پدر و عمویش و مادرش و خاندانش شرکت کرد و طبق رسم عرب بعد از پایان جنگ زنان عرب و کودکانشان با قمقمه های آب زخمی های عرب را آب می دادند و مداوا میکردند و از میدان جنگ بیرون می آوردند و زخمی های ایرانیان را با خنجر می کشتند و پدر این ملعون ابوعبید ثقفی معروف به عجم کش بود و حتی خود مختار هم خود را فرزند عجم کش می نامید و معرفی میکرد و خود مختار در جنگ قادسیه همراه دیگر نوجوانان و کودکان عرب زخمی های ایرانیان را با خنجر بعد پایان جنگ کشتار می کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
8
عربها دشمنان قسم خورده ماهستند و ما با ساختن مذهب شیعه توانستیم آنهارا تحقیر و از ایران برانیم که الیته از همانجا دوباره ضربه خوردیم از همان دین وتشیع سال۵۷ضربه خوردیم وامروز دیگر لازم نیست به ابزارهای گذشته برگردیم ، عربیت زیر لوای تشیع هم در ایران شناخته شد و جایی نخواهد داشت
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
3
و يه عده کمى که قدرت دارن سنگ اين ها را به سينه مى زنن و ثروت ايران را خرج اينجور آدم ها مى کنند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
3
تا زمانی که عرب و تفکر عرب، در ایران حکومت کند شاهد خروج فرهنگ و پول و ناموس و خاک و،،، به سوی کشورهای عربی خواهیم بود.
گول پسوندهای فامیلی رو نخورید اگه کسی ته اسم فامیلیش یه تهرانی یا اهوازی یا گیلانی یا... چسبوند مطمئن بشید اصل جنس عربه و اومده برای غارت..
تو جنگ با زور میگیرن تو صلح با فریب...
پاسخ ها
خسرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
مانند سلمان فارسی که یهودی آریوسی بود و تنها شهروند ایران بود و با اعراب هم نژاد و هم فرهنگ و اعراب را برای حمله به ایران راهنمایی و تشویق می کرد ،هیچ ایرانی نژاده هرگز به مام میهن و فرزندان میهن خیانت نمی کند مگر بیگانگانی که در بین ما ایرانیان زندگی می کنند و از ما نیستند مانند عرب ها و یهودی ها و هزاره های مغول تبار
زنده باد ایران و ایرانیان و نابود باد دشمنان ایران و ایرانیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
3
خدا لعنت کنه دشمنان ایران وملت ایران را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
2
عجیب نبود اعراب دشمن جدی ایران بودند وهستند
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان