تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

کنایه سنگین فرهیختگان به کیهان؛ از رقیب لولو می‌سازند تا بعدا قهرمان مبارزه با او شوند

روزنامه فرهیختگان درباره رویکرد طیفی که آن‌ها را دوقطبی‌زی می‌خواند، نوشته: آن‌ها مخالف جمع شدن بساط دوقطبی‌های ایدئولوژیک و رادیکال هستند؛ چون حیات سیاسی خود را با قطبی‌زی بودن تعریف کرده‌اند. این جریان امروز بر سر شاخه نشسته است و بن می‌برد.

کنایه سنگین فرهیختگان به کیهان؛ از رقیب لولو می‌سازند تا بعدا قهرمان مبارزه با او شوند

رویداد ۲۴| با بالا گرفتن دعوای بین پناهیان و کیهان درباره ساخت دوقطبی، شاهدیم که رسانه‌های اصولگرا به موضوع ورود کرده و با ارائه تعاریفی از دوقطبی سعی در حل و فصل ماجرا دارند. در این بین البته بعضا کنایه‌هایی هم به هم می‌زنند.

مثلا سردبیر فرهیختگان در یادداشت امروز به «دوقطبی‌زی‌ها» اشاره کرده که به نظر می‌رسد رویکردی شبیه کیهان دارند!

روزنامه فرهیختگان در ابتدا دوقطبی‌ها در سه سطح «۱-شکاف ایدئولوژیک یا عقیدتی ۲-شکاف کارکردی یا کارشناسی ۳-شکاف عاطفی؛ سه سطح قطبیتی که در تاریخ انقلاب اسلامی بار‌ها رخ داده است» تعریف کرده و بعد از ذکر مثال‌های از دو قطبی در هر کدام از سطوح، با اشاره به اظهارات اخیر پناهیان نوشته: «احتمالا آنچه وی می‌گوید نقد دو قطبی‌سازی در دو سطح اول و سوم است. دو قطبی‌سازی با منطق ایدئولوژیک در سطح حکمرانی محکوم است، چون قرار نیست از دل یک انتخابات که با نظارت شورای نگهبان صورت گرفته، باز هم دعوا‌ها و نزاع‌های بنیادین عقیدتی درخصوص سیاست‌ها و بازسازی صورت پذیرد، از سوی دیگر حجم مسائل پیش‌رو به هیچ‌کدام از عناصر حکمرانی اجازه نزاع عاطفی را هم نمی‌دهد. واقعیت این است که کشور در نقطه‌ای نیست که به خاطر جدل‌های حسی و عاطفی و سطح پایین در فضای عمومی قطب‌بندی ایجاد شود. پس قطب‌بندی در سطح ۱ و ۳ منتفی است و از هر تلاشی برای جلوگیری از این موضوع باید استقبال کرد.»
سردبیر فرهیختگان با طرح این سوال که «آیا می‌توان جلوی مجادله کارشناسی بر سر ایده‌های حکمرانی را گرفت؟» نوشته: «حتما نه و اگر کسی از جمله آن خطیب این سطح از بحث را هم منتفی می‌داند عملا انسداد را تجویز کرده است. با منطق خود رئیس‌جمهور هم مجادله بر سر ایده‌های حکمرانی منتفی نیست. مسعود پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی روی دو نکته تاکید داشت؛ نخست آنکه نباید با هم دعوا کنیم و دوم اینکه باید به حرف کارشناسان گوش کرد. احتمالا منظور رئیس‌جمهور از گزاره اول دعوای ایدئولوژیک بوده است و‌گرنه پزشکیان خوب می‌داند در موضوعات کارشناسی ممکن است در یک مساله بین دو کارشناس اختلاف نظر وجود داشته باشد».
سوال اصلی در یادداشت امروز فرهیختگان، اما این است که «منتقدان منتقدان قطبی‌سازی چه کسانی هستند؟»؛ در پاسخ به آن نیز آمده است: «به نظر می‌رسد کسانی که منتقد تشویق به دوقطبی نشدن فضا هستند به دو طیف تقسیم می‌شوند. طیف نخست کسانی هستند که از منظر آرمان‌خواهی واقعا احساس دغدغه می‌کنند. آن‌ها عموما به اشتباه این حس را دارند که دعوت به دو‌قطبی نشدن در سطح ۱ معنا می‌شود و عده‌ای می‌خواهند به قیمت فراموشی آرمان‌ها همه را در یک قطب قرار دهند.»
محمد زعیم‌زاده همچنین نوشته: «دسته دوم منتقدان نقد دو‌قطبی‌سازی طیفی از سیاسیون هستند که صورت‌مساله را می‌دانند و متوجه‌اند که ایده همگرایی و کمک به دولت پزشکیان به معنای سلب هویت از جریان انقلاب و فراموشی آرمان‌ها نیست، اما نفع آن‌ها در شرایط فعلی این است که چنین تصویری بسازند. آن‌ها عموم بدنه انقلابی را به چشم بدنه رایی می‌بینند که باید همواره به راست یا دروغ آن‌ها را نگران نگه داشت و یک لولو از رقیب ساخت که بعدا خود این طیف سیاسی قهرمان مبارزه با آن لولو شود؛ یک نگاه کاملا کاسب‌کارانه و انتفاعی به انقلابیون.»
به اعتقاد او «آن‌ها مخالف جمع شدن بساط دوقطبی‌های ایدئولوژیک و رادیکال هستند؛ چون حیات سیاسی خود را با قطبی‌زی بودن تعریف کرده‌اند. این جریان امروز بر سر شاخه نشسته است و بن می‌برد. آن‌ها می‌خواهند به انقلابی‌ها القا کنند در پشت صحنه در جایی که بدنه از آن خبر ندارد، معامله‌ای شده و اتفاقاتی افتاده است که معنایش عدول از آرمان‌ها و افول ایده‌های انقلابی است و این وسط هم گوشت قربانی شمایید و ناجی شما هم ماییم؛ ادعایی که هیچ نسبتی با واقعیت میدان ندارد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
1
0
وقت بازنگری در امکان وجود فتنه گران در قالب انقلابی های دو آتشه است. باید بساط انها جمع شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
1
اصولا زمان و میزان تحصیلات . مطالعات .اشراف اجرایی و سیاسی در نظرات دخیل اند . نشد خسین تحصیلات پایین زمان شاه را دارد و از علم نوین و در دوره جدید با بینش های جوانان و خواست جامعه غریبه است و زبانش با مغالطه و کذب همراه است .لذا شفا یافتنی نیست‌و همه چیز را در صفر یا صد می بیند .
فضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
0
حسین خان تو تشخیص دادی اسب زین کرد تحویل دادین یا اون خانواده‌ای رنگ گوشت بچه‌اش ندیدن یا اونچه که تا حالا کباب نخورده یا اجاره نشینی صاحب خانه اسباب اندک زندگی شا ریخته تو کوچه برای شما درست از بیت‌المال مفت می چنین از حال دیگران خبر ندارین خجالت بکشهرکی باب سلیقه شما نبودروزنامه دولتیهزینه از جیب ملت ولخرجی بکن افکار مردم را بهم بریزی به قله رسیدی فقط مراقب باش از سر قله آره تو راضی باش امسال جلیلی زاکانی کور پدر بقیه ملت فقط شما ده درصد هستینبکش زیپ را داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
0
عجب تو نل های یمن. ۰۰۰۰ پس احتمال یهودی بودن سران یمن ۹۹ در صد. مرگ به سراغتان خواهد آمد مرگی که از آن فرار می‌کردید و میکنید
پیران ویسه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
1
ما همیشه توصیه کرده ایم که افسار این شریعتمداری باید همواره به جای محکمی بسته باشد والی در صورت رها شدن ویرانی به بار می اورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
0
پروردگار ا غصه ای سنگین گلویم را گرفته. من شیعه علنی ام و هدفم فقط و فقط علی بن ابیطالب است و بس چگونه وارد لشگری شوم به صورت علنی که هر نوع مردمی در آن هستند اما می‌دانم که لشگری که خود ظالم نباشد و زیر بار ذلت ظلم و فساد نرود به امر تو پیروز است اگر تو بخواهی ۰۰۰
نظرات شما
پیشخوان