تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
فریدون مجلسی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

چرا کسی نماینده طالبان را بیرون نکرد؟ | طالبان تازه از پشت کوه آمده‌اند و کم‌کم آداب دیپلماتیک را یاد می‌گیرد | اول انقلاب ما هم مهمان دیپلماتیک می‌شدیم  می‌گفتیم بساط بار را جمع کنید

مجلسی دیپلمات سابق کشورمان معتقد است که طالبان رفتار مدنی و دیپلماتیک بلد نیست و باید کسی را فرستاد که به آنها بگوید یا این رفتار را انجام ندهند یا دیگر شرکت نکنند.

چرا کسی نماینده طالبان را نگرفت ‌و بیرون نکرد؟ | طالبان تازه از پشت کوه آمده‌اند و کم‌کم آداب دیپلماتیک را یاد می‌گیرد | اول انقلاب ما هم مهمان دیپلماتیک می‌شدیم  می‌گفتیم بساط بار را جمع کنید

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی:روز گذشته کنفرانس وحدت اسلامی با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد . اما نکته حاشیه‌ساز و عجیب این کنفرانس رفتار غیرحرفه‌ای نماینده طالبان بود. هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، در حالی که همه حضار به احترام ایران از جایشان بلند شده بودند،  نماینده طالبان که از قضا در ردیف اول هم نشسته بود، از جایش بلند نشد. 

البته برخی اعلام کردند این رفتار از طالب‌ها در پاکستان هم سر زده بود و اعلام شده چون طالبان با موسیقی و غنا مشکل دارند، از همین رو هنگام پخش سرود از جایش بلند نشده است. فریدون مجلسی کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید طالبان رفتار کوهستانی دارد و تا آداب دیپلماتیک یاد بگیرد، زمان می‌برد. در ادامه اهم این گفتگو را می‌خوانید: 

***

*در مجامع و نشست‌های بین‌المللی نماینده دولت‌ها دعوت می‌شوند و نماینده کشورشان هستند. وقتی دولت کشوری به رسمیت شناخته نمی‌شود اساسا چرا دعوت می‌شوند؟ بهتر بود اصلاً طالبان دعوت نمی‌شدند.

*طالبان کارشان را با قلدری و زور را پیش می‌برند و متاسفانه این اتفاق‌ها رخ می‌دهد و کسی هم نیست دستشان را بگیرد و بیرونشان کند. اگر بیرونشان کنند دیگر این رفتارها را تکرار نمی‌کنند.

*واقعا باعث تاسف است کسانی را دعوت می‌کنند که به صورت علنی به سرود ما اهانت می‌کنند. البته توقعی هم نیست، طالب‌ها همین هستند، یک گروه بدوی و افراطی که رفتارهای کوهستانی دارند. 

*ایران باید یک نفر را به صورت غیر رسمی بفرستند تا به آنها بگویند اگر قرار است این رفتارها را انجام دهید دیگر نیایید، آنها نیز یا دیگر نمی آیند یا این کارها را انجام نمی‌دهند و راه دیگری ندارد. 

*این رفتارها مانند رفتارهایی است که در ابتدای انقلاب انجام می‌دادیم و مثلا مهمان دیپلماتیک می‌شدیم  می‌گفتیم بساط بار را جمع کنید زمانی ما مهمان هستیم، آلمانی‌ها هم گفتند میزبان هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. می‌توانند بخورید می‌توانید نخورید، ایرانی‌ها هم اول بهشان برخورد اما دفعات‌ بعدی هم رفتند و به روی خودشان نیاوردند. 

 *طالبان هم تازه از پشت کوه آمده و کم‌کم آداب دیپلماتیک را یاد می‌گیرد و تا حدودی می‌توان این رفتار را برآمده بخشید. مدنیت با بدویت فرق دارد و انسان بدوی کم کم از انسان مدنی یاد می‌گیرد. آنها هم در ابتدا حتی ظاهر درستی نداشتند و آمریکایی‌ها بردنشان قطر و  ‌یادشان  دادند چطور غذا بخورند چطور لباس بپوشند و … فعلا زمان می‌برد تا کاملا یاد بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما