تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

روزنامه جمهوری اسلامی: درنگ جایز نیست؛ برای تطهیر طالبان دست و پا نزنید

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به توهین طالبان در هنگام پخش سرود ملی ایران توصیه‌هایی به دولت چهاردهم برای برخورد با طالبان کرده و نوشته: دعوت‌کنندگان طالبان به کنفرانس وحدت اسلامی باید توبیخ شوند.

روزنامه جمهوری اسلامی: احضار نماینده طالبان یعنی دست و پا زدن برای تطهیر طالبان

رویداد ۲۴| نماینده طالبان در کنفراسن وحدت اسلامی هنگام پخش سرود ملی ایران نشسته بود و این رفتار توهین آمیز وی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود. ایران نیز نماینده طالبان را به وزارت خارجه خواست. اقدامی که به نظر روزنامه جمهوری اسلامی خود مصداق تطهیر طالبان است.

این روزنامه که پیشتر هم هشدار‌هایی درباره برخورد با طالبان داده بود، نوشته: «تذکر وزارتخارجه ایران به سرپرست سفارت افغانستان در تهران و ایستادن نمایشی نماینده طالبان در جلسه برج میلاد نیز چیزی بیش از دست و پا زدن‌های بیهوده برای سرپوش گذاشتن بر خطای بزرگ تطهیر طالبان توسط مسئولین کشورمان نیست.»

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشته: «حضور رئیس جمهور پزشکیان در مراسم افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی که نماینده طالبان این اهانت را به جمهوری اسلامی ایران و به وحدت امت اسلامی کرد، باید به ایشان و دولت چهاردهم بفهماند که درنگ جایز نیست و هرچه زودتر باید تصمیمی عملی و قاطعانه درباره تعیین تکلیف روابط با حکومت خودخوانده طالبان در افغانستان بگیرند.»

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «یکی از خطا‌های بزرگ دولت سیزدهم اینست که با اینکه نظام جمهوری اسلامی حکومت کودتائی، غیرقانونی و خودخوانده طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، تقریباً تمام امتیازات مترتب بر به رسمیت شناختن را به این حکومت نامشروع داده است.» نوشت: «به دولت چهاردهم توصیه برخورد دیپلماتیک با طالبان می‌کنیم. طالبان یک گروه تکفیری با عقاید کاملاً انحرافی و بیگانه از اسلام است که هدف نهائی خود برای گسترش قلمرو خلافت مورد نظرش به تمام کشور‌های اسلامی را از زبان عناصر فرهنگی و دینی خود به گوش همگان می‌رساند و رسانه‌های این گروه نیز آن را ترویج می‌کنند. این گروه به آراء مردم اعتنا نمی‌کند و قرار نیست از حاکمیت انحصاری خود دست بردارد. برخلاف ادعا‌های تطهیرکنندگان طالبان، این گروه کاملاً با آمریکا هماهنگ است و طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل، افغانستان را به کانون گروه‌های تروریستی تبدیل کرده است. خدمتی که دولت چهاردهم می‌تواند به ملت ایران بکند اینست که امتیازات داده شده به طالبان ازجمله سفارت و کنسولگری را پس بگیرد، اتباع غیرمجاز را به سرعت اخراج کند، اتباع مجاز را ضابطه‌مند نماید، امور افغانستان در وزارت امور خارجه را به افراد مستقل و دارای درک صحیح از مسائل بسپرد و با افراد خاطی که بانی مشکلات کنونی شده‌اند نیز برخورد قانونی کند. ضمناً دعوت‌کنندگان طالبان به کنفرانس وحدت اسلامی نیز باید توبیخ شوند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما