تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

رایزنی‌های عراقچی در اولین روز از سفر نیویورک

عراقچی در شرح دیدار‌های خود در روز اول سفر به آمریکا گفت: با وزرای امور خارجه کویت، بحرین و کوبا، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار داشتم.

رایزنی‌های عراقچی در اولین روز از سفر نیویورک

رویداد ۲۴| «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه افزود: امروز اولین روز حضور ما در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود و البته هنوز دو روز تا شروع مجمع عمومی سازمان ملل فاصله است. قرار است هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح سران از صبح سه شنبه به وقت نیویورک در مقر سازمان ملل متحد آغاز شود.

عراقچی درباره دیدار‌های روز نخست حضورش در نیویورک گفت: امروز با وزرای امور خارجه کویت، بحرین و کوبا به اضافه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس ملاقات داشتم که طبیعتاً در خصوص مسائل منطقه، با وزرای خارجه کویت، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج بحث‌های جدی داشتیم.

وی گفت: البته بحث‌های بسیار سازنده و خوبی در مورد موضوع ثبات و امنیت در منطقه انجام شد و البته بحث فلسطین، جنایت‌های اسرائیل در غزه و در جنوب لبنان و به هر حال، آتشی که در منطقه می‌تواند در اثر سیاست‌های رژیم صهیونیستی شعله ور شود و خطراتی که می‌تواند شامل همه کشور‌ها شود و نیز ضرورت مقابله با این سیاست‌ها.

وزیر خارجه گفت: همینطور دیدار‌هایی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه انجام شد که سه دیدار مهم با نمایندگان سازمان ملل در سه حوزه مهم بین المللی بود به ویژه بحث سوریه و غزه که در منطقه ما دارای اهمیت است.

عراقچی افزود: شرایط انسانی که در غزه تشریح می‌کردند، واقعاً غیرقابل باور است. میزان جنایاتی که صورت گرفته و از آن بدتر اینکه راه‌ها برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه همه بسته است و اجازه ورود و توزیع کمک‌ها داده نمی‌شود.

وزیر خارجه افزود: بیمارستان‌هایی که صلیب سرخ در غزه ایجاد کرده است از کمبود امکانات رنج می‌برد و اجازه نمی‌دهند که امکانات برسد و واقعاً شرایط اسفباری است و عباراتی که استفاده می‌شد، اینکه، اسرائیل یک جهنم واقعی را در غزه ایجاد کرده است.

عراقچی ادامه داد: جالب است که همه در ملاقات‌ها اذعان داشتند که علیرغم این‌همه جنایت و این جهنمی که اسرائیل ایجاد کرده، ولی به هیچیک از اهداف خود نرسیده است نه در شکست حماس، نه در آزادی زندانیان و نه اینکه بتواند یک حمایت بین المللی از خودش ایجاد کند. البته حمایت کشور‌های خاص و به ویژه آمریکا را دارد و مانع اصلی در ایجاد آتش بس و توقف این جنگ، حمایت‌هایی است که واقعاً آمریکا و کشور‌های غربی صورت می‌دهند.

وزیر خارجه اضافه کرد: وضعیت انسانی غزه بسیار اسفبار است. وضعیت منطقه در شرایط خطرناکی قرار دارد. جامعه بین الملل و شورای امنیت (سازمان ملل) باید با این وضعیت مقابله کند، ولی متأسفانه با سیاست‌های کشور‌های غربی شاهد هستیم که وضعیت چگونه است.

وی تصریح کرد: این‌ها بحث‌هایی بود که در همه ملاقات‌ها انجام شد. به نظر من، جامعه بین المللی اکنون بیش از همیشه روی سیاست‌های واقعاً جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حساس شده است که نه فقط منطقه بلکه فراتر از منطقه را به سمت خطرناکی پیش می‌برد.

عراقچی عنوان کرد: روز یکشنبه نیز از این ملاقات‌ها و دیدار‌ها با وزرای خارجه و نهاد‌های بین المللی جریان خواهد داشت و موضوع اصلی گفتگو‌های ما، فلسطین، غزه و جنوب لبنان است و تشویق جامعه بین الملل و کشور‌های جهانی که به مسؤولیت خودشان در این زمینه عمل کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراقچی ، نیویورک
نظرات شما