اشتباه در محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزشوپرورش
رویداد ۲۴ | روزنامه شرق نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه از بابت کلاسهای درس خصوصا در دوره ابتدایی، همه کلاسها با معلم سال تحصیلی را شروع کردند و مشکل خاصی نداریم، گفت: وقتی به شرایط مطلوب فکر کنیم و بخواهیم تراکم کمتری در کلاسهای درس داشته باشیم، قطعا به معلم نیاز داریم که در سالهای آینده با همکاری سازمانهای بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد شایسته را جذب کنیم.
رضوان حکیمزاده با بیان اینکه برنامه وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی جدید بر سه محور ارتقای عدالت، بهبود کیفیت و ایجاد تعلق و هویتبخشی به دانشآموزان تنظیم شده است، گفت: تلاش حداکثری برای جذب دانشآموزان در کلاسهای درس خصوصا در دوره ابتدایی، شناسایی سریع بازماندگان از تحصیل و تنظیم برنامههایی برای ارتقای کیفیت، بسیار مهم است. او با بیان اینکه با اقداماتی که از ماهها قبل شروع شده روز گذشته شاهد به صدا درآمدن زنگ مهر در سراسر کشور بدون چالش خاصی بودیم، افزود: وضعیت توزیع نیروی انسانی و ساماندهی نیروی انسانی هم به شکلی بود که دانشآموزان از روز اول سر کلاسها حاضر شدند و کلاسهای درس را با معلمان شروع کردند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه وقتی صحبت از ارتقای عدالت آموزشی میکنیم باید به موارد متعددی توجه داشته باشیم ادامه داد: اولین مورد افزایش دسترسی دانشآموزان است. برای ما جذب همه کودکان مهم است و دلمان میخواهد حتی یک کودک هم بیرون از مدرسه نباشد. دراینباره سامانهای وجود دارد که با تطبیق آمار دانشآموزان ثبتنامی با دانشآموزان واجبالتعلیم که در مدارس حضور ندارند نسبت به شناسایی آنها اقدام میکنیم.
حکیمزاده با بیان اینکه امسال قبل از شروع مهر سعی کردیم که در مرحله اول با وجود اینکه هنوز ممکن است همه آمارها به سامانه اصلی منتقل نشده باشد، فهرست را از ثبت احوال گرفته و تطبیق را انجام دهیم و درحال بررسی با استانها هستیم، گفت: بحث دسترسی دانشآموزان و جذب حداکثری یکی از برنامههای مهم وزارتخانه در راستای عدالت آموزشی است. او با بیان اینکه یکی از موارد مهم دیگر برای عدالت آموزشی این است که دانشآموزان در هرجای ایران بتوانند در کلاسهای درس با معلمانی کار کنند که آموزشهای لازم را دیده باشند، افزود: بسیاری از معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند. برنامه مدونی تنظیم شده تا بتوانیم برای توانمندسازی سایر معلمان که به هر دلیلی آموزشهای لازم را قبلا ندیدهاند، این آموزشها را ارائه دهیم تا کلاسهای درس پربارتری داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مدیران مدارس داریم، ادامه داد: از دید ما، مدیران مدارس راهبران اصلی آموزشی و تربیتی هستند که هدایت امور را برعهده دارند؛ بنابراین یک برنامه ویژه برای این عزیزان با مشارکت خود آنها، در دستور کار است. حکیمزاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی به صورت خاص راهبران آموزش تربیتی داریم که مسئولیت کیفیتبخشی به مدارس چند پایه روستایی و عشایری را دارند، گفت: ممکن است به دلیل کمبود امکانات و شرایط دشواری که این مناطق دارند، کمتر بتوانیم از امکانات و منابع یادگیری که در مراکز شهری وجود دارد استفاده کنیم. این افراد که جزء بهترین معلمان باتجربه هستند با رشتههای مرتبط، کلاس به کلاس، کانکس به کانکس حضور پیدا میکنند و سعی میکنند چالشها را شناسایی و به معلمان کمک کنند و احیانا اگر دانشآموزان دچار مشکل هستند، آنها را دریابند.
او به اهمیت بحث فضای مدارس پرداخت و افزود: اقدامات خیلی خوبی برای بهبود فضای مدارس و آمادهسازی آنها انجام شده. نگاه ما در وزارت آموزشوپرورش طبق صحبت وزیر، اولویتدادن به مناطق محروم است. اگر امکاناتی وجود دارد، با اولویت این مناطق در نظر داریم و در دستور کار وزارتخانه است که برای ارتقای عدالت آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری باشند که جدا از هم نیستند و مناطق کمتربرخوردار را در کانون توجه همه برنامهها قرار دهیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: با کارگروه ویژهای که برای این کار تشکیل شده و جلسات شبانهروزی و بررسی وضعیت مناطق و حتی مدارس به صورت نقطهای اقدامات متعددی انجام شده است.
بیشتر بخوانید:
جزئیات استخدام ۲۴ هزار معلم جدید در وزارت آموزش و پرورش
۸ درصد کلاس اولیها ثبتنام نکردند
رفع مشکلات نیروهای خرید خدمات
حکیمزاده درباره کمبود نیروی انسانی گفت: اصلاح بخشنامه بازنشستگان توسط وزیر و دعوت از بازنشستگان به شکل داوطلبانه کمک بزرگی بود. بسیاری از این افراد داوطلبانه اعلام تمایل کردند که همکاری داشته باشند. برخی از نیروهای خرید خدمات که وضعیت نامشخصی داشتند با رایزنیهای وزیر آموزشوپرورش با سازمان امور اداری استخدامی و همکاری مجلس مشکلشان برطرف شد و در کنار ما هستند.
او در گفتوگویی رادیویی با بیان اینکه بابت کلاسهای درس خصوصا در دوره ابتدایی همه کلاسها با معلم، سال تحصیلی را شروع کردند و مشکل خاصی نداریم، افزود: وقتی به شرایط مطلوب فکر کنیم و بخواهیم تراکم کمتری در کلاسهای درس داشته باشیم، خب قطعا به معلم نیاز داریم که در سالهای آینده با همکاری سازمانهای بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد را که شایسته هستند جذب کنیم.
محاسبه تعداد معلمان مورد نیاز آموزشوپرورش برحسب میانگین تعداد دانشآموزان اشتباه است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه اگر مجوزهایی که سازمان امور اداری استخدامی به آموزشوپرورش میدهد تناسبی با تراکم مطلوب نداشته باشد و صرفا به میانگین دانشآموز توجه کنند، اشکالاتی پیش میآید، ادامه داد: نکتهای که همیشه وزارت آموزشوپرورش تأکید داشته این است که به دلیل مأموریت اصلی که جذب حداکثری است، مجبور هستیم در مناطق روستایی و عشایری حتی مدارس یکنفره داشته باشیم، ما هزاران کلاس داریم که زیر پنج نفر دانشآموز دارند، اما قطعا این کلاسها در مکانهای خود برگزار میشوند و اگر فرمولی را که در مصوبه ۸۸۶ گفته شده و اجتناب از محاسبه میانگین برای تعیین تعداد نیروی مورد نیاز برای آموزشوپرورش است، رعایت نکنیم.
حتما در محاسبات اشتباه خواهد شد
حکیمزاده با بیان اینکه در گذشته خیلی سعی شده سازمان امور اداری استخدامی مطابق قانون مصوب شورایعالی برآورد نیروی انسانی را داشته باشد، گفت: عملا دانشآموزانی که در یک کلاس زیر پنج نفر هستند باید حتما یک معلم داشته باشند و دانشآموزانی هم که تعداد آنها زیاد است باید در یک تراکم مطلوب درس بخوانند، روی کاغذ با همدیگر جمع میشوند، اما در واقعیت دو کلاس مجزا هستند که یکی از این کلاسها قطعا تراکم بالای استاندارد خواهد داشت. ازاینرو در یادگیری و ایجاد فرصتها و زمان عادلانه آموزش اختلال ایجاد میشود؛ بنابراین امیدوار هستیم که اینبار سازمان امور اداری استخدامی دقیقا با در نظر گرفتن مصوبات قانونی بالادستی که برای همه لازمالاجراست و با همکاری وزارت آموزشوپرورش براساس استانداردهای مطلوب، نیروی انسانی مورد نیاز را برآورد کند.