تاریخ انتشار: ۰۵:۳۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

کیهان: حرف‌های پزشکیان نسنجیده است و ظن به رسمیت شناختن اسرائیل و معامله با آمریکا دارد

روزنامه کیهان به مواضع پزشکیان در سفر نیویورک می‌تازد و آن را نسنجیده می‌خواند. شریعتمداری ضمن یادآوری این نکته که اصول کلان سیاست خارجی در اختیار رئیس جمهور نیست، به پزشکیان توصیه می‌کند که مشاوران و اطرافیان خود را تغییر دهد.

کیهان: حرف‌های پزشکیان نسنجیده است و ظن به رسمیت شناختن اسرائیل و معامله با آمریکا دارد

رویداد ۲۴| شماره امروز کیهان به سخنرانی دیشب مسعود پزشیکان در مجمع عمومی سازمان ملل نرسیده، اما به مواضع او در این سفر یعنی آنچه به رسانه‌های خارجی گفته، می‌تازد.
کیهان با اشاره به آنچه بلومبرگ گزارش کرد و آنچه از مصاحبه پزشکیان با فرید زکریا منتشر شده؛ از نسنجیده بودن مواضع رئیس جمهور می‌گوید.
این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «این‌گونه اظهارات، گرچه در فضای داخلی کشور تنها منجر به نگرانی و ناراحتی دوستداران انقلاب می‌شود، ولی تاثیرات بین‌المللی و بازتاب‌هایی دلخواه و مورد نظر رسانه‌های مغرض ممکن است ظن به رسمیت شناخته شدن غده سرطانی اسرائیل را در تقابل آشکار با اندیشه امام، رهبری و آرمان‌های انقلاب به ذهن متبادر سازد و به تصویر، قدرت نرم و نفوذ کشور در میان آزادگان جهان و ملت‌های مسلمان آسیب وارد کند.
نمونه‌ای از این مسئله چگونگی بازتاب جمله پزشکیان درباره برادری با آمریکا در رسانه‌های عربی منطقه و بازتاب و سوء‌استفاده بلومبرگ از جمله دو روز قبل پزشکیان و پرداختن رسانه‌های همچون ان بی‌سی، گاردین، واشنگتن پست و... به سخنان اخیر وی است. بدون شک بی‌دقتی و ایجاد شبهه به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران و ظن معامله پشت پرده ایران و آمریکا به‌طور ناخواسته نیز، ضربه بزرگی را به تصویر ایران در چشم آزادگان جهان وارد خواهد ساخت.»
«کیهان» در ادامه گزارش خود به اینکه سیاست‌های کلان در حوزه خارجی در عهده دولت نیست را به رخ پزشکیان و مشاوران و اطرافیانش کشیده و نوشته: «جدای از این، برخی از شئونی که رئیس‌جمهور محترم آن را مورد اشاره قرار داده و از زبان نظام درباره چنین تصمیمات بزرگی اعلام موضع می‌کند، اساسا در حیطه وظایف و اختیارات ایشان قرار نداشته و مورد اشاره قرار دادن چنین شئون و چنین تصمیماتی بدون هیچ فایده‌ای تنها منجر به بحران آفرینی برای کشور خواهد شد. راهبرد‌های کلی و اصول کلان سیاست خارجی کشور، فرماندهی نیرو‌های مسلح، جنگ و صلح و شئون کلی حکمرانی کشور با تجربه دوران بنی‌صدر و ضرباتی که از این ناحیه به کشور، فرماندهی جنگ و... وارد شد، از حیطه اختیارات رئیس‌جمهور خارج و برعهده رهبر معظم انقلاب است.»
گفتنی است، افزون بر گزارشی که تیتر یک امروز «کیهان» شده، حسین شریعتمداری هم در یادداشتی به مواضع پزشکیان واکنش نشان داده و ۴ احتمال را درباه آن مطرح می‌کند. اول اینکه سهوالسان است. دوم اینکه پزشکیان واقعا سیاست نمی‌فهمد، سوم اینکه کار کارِ اطرافیان و مشاورانش است و چهارم هم اینکه نظر خودش همین‌هایی است که گفته. البته احتمال چهارم را بعید دانسته و نوشته: «دشمنان بیرونی و برخی از پادو‌های داخلی آن‌ها اصرار دارند که اظهارات نسنجیده و دور از انتظار رئیس جمهور محترم را دیدگاه و نظر خود ایشان قلمداد کنند! که این احتمال کمترین جایگاهی ندارد و همان‌گونه که گفته شد و به وضوح می‌توان دید با اظهارات دیگر رئیس‌جمهور، چه در برخی مصاحبه‌ها در نیو‌یورک و چه در موارد فراوان دیگر نظیر پاسخ به تبریک سید حسن نصرالله، گفتگو با بشار اسد، سخنان طوفانی در مراسم تحلیف، نشست با فرماندهان ارتش و سپاه و‌... نه فقط همخوانی ندارد، بلکه در نقطه مقابل آن نیز قرار دارد.»
حسین شریعتمداری به پزشکیان توصیه کرده که به فوریت «عزل غربگراها، افراد بد‌سابقه و محکومان امنیتی، دست‌اندر‌کاران فعال در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸، حامیان آشوب‌های پائیز ۱۴۰۱ از پست‌های حساس و در همان حال، مشاوره با افراد خوش‌سابقه و کارشناسان انقلابی و دلسوز» را در دستور کار قرار دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز