تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حامیان و منتقدان پزشکیان درباره سفر نیویورک چه می‌گویند؟

اظهارات پزشکیان در سازمان ملل و در نشست‌های حاشیه مجمع عمومی جنجال برانگیز بود. مخالفان و موافقان او در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

مخالفان و موافقان پزشکیان درباره سفر نیویورک چه می‌گویند؟

رویداد۲۴ | میثم سعادت: مسعود پزشکیان بامداد روز پنجشنبه نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد. حضور او در نیویورک و سخنرانی او در مجمع با واکنش‌های زیادی مواجه شد. اصولگرایان از پزشکیان عصبانی‌اند و انتظار دارند تهاجمی صحبت کند. چهره‌ای چون سعید جلیلی عبارت «تنش زدایی» را هم نمی‌پسندد. امیرحسین ثابتی نماینده تندروی نزدیک به جلیلی در صحن علنی مجلس خطاب به پزشکیان تفاوت ایران و اسرائیل را گوشزد کرده است. از طرف دیگر براندازان سعی دارند حضور و اظهارات پزشکیان را بی اهمیت نشان دهند. با این حال بحث درباره صحبت‌های رئیس جمهور، نقل شبکه‌های اجتماعی بود.

حامیان پزشکیان درباره سفر نیویورک چه می‌گویند؟

عباس عبدی روزنامه نگار حامی پزشکیان می‌گوید «هیچ چیز رساتر از مخالفت‌ها و فحاشی‌های تندروی‌ها علیه پزشکیان اهمیت انتخاب او را نشان نمی‌دهد.»

محمدرضا مهاجر، فعال سیاسی اصلاح طلب به این توییت واکنش نشان داده و گفته «واقعیتی وجود دارد که کمتر به آن توجه می‌شود. اگر پزشکیان در سازمان ملل فانوسقه هم می‌بست، کیهان و فارس و لشگر پادوی مجازی باز چیز دیگری برای اهانت و تحقیر رییس‌جمهور پیدا می‌کرد. به این توهین‌ها توجه نکنید. مبنایی ندارد. مهم‌ترین اتفاق، در کنار از دست دادن منابعی که برای طولانی‌مدت (بسیار طولانی‌مدت) روی آن برنامه‌ریزی کرده بودند، عوض شدن یک تصور ذهنی بود که سال‌ها برایش تلاش کرده بودند. این تصور ذهنی که در انتخابات‌ها با مشارکت پایین "ما" برنده‌ایم. پس بی‌خیال هتاکی‌ها و تخریب‌ها کار واقعی کنید. کاری که مردم اثر آن را ببینند و حس کنند. نه از جنس کار‌های نمایشی و بی فایده»

داود حشمتی روزنامه نگار هم درباره سخنرانی مسعود پزشکیان نوشته «سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل پیام‌های خوب و روشنی داشت. خصوصا جایی که نشان می‌داد ایران آماده بازگشت به سیاست‌هایی که در سال ۹۳ در دستور کار سیاست خارجی بود؛ لذا به اعتقاد من این بخش از سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل مهمترین بخش بود وقتی که گفت: "ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفتگو شد" این همان سیاستی بود که ابتدای سال توافق برجام، از سوی رهبری اعلام شد و آمریکای اوباما در قدم اول با آن خود را تنظیم کرد و برجام منعقد شد. می‌توان حدس زد که پزشکیان عامدانه این بخش را بیان کرد. سیاستی که آمریکایی‌ها قبلا با آن آشنایی داشتند و براساس آن مدل یک بار عمل کرده بودند. آیا بار دیگر امکان تکرار دوباره هست؟ این کاملا به سیاست‌های طرف مقابل بستگی دارد»

حسام الدین آشنا از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی  در توییتی نوشته «پزشکیان  با صریح‌ترین تعابیر میز و میدان را نمایندگی کرد و راهبرد دفاعی ایران را به رخ کشید؛ هم پیام صلح و دوستی و همکاری را به همسایگان و منطقه ابلاغ کرد؛ هم خوی تجاوزگری و سیاست فشار حداکثری را به چالش کشید.»

احسان مازندرانی روزنامه‌نگار اصلاح طلب هم در تحلیل سخننرانی پزشکیان نوشته «۲۰ دقیقه سخنرانی رییس‌جمهور پزشکیان در سازمان ملل چند ویژگی مهم داشت: نگاه عملگرایانه ایران به صلح در همه جهان، باز شدن کانال‌های دیپلماسی با ایران برای همه کشور‌های شرق و غرب ۳-محکومیت رفتار آمریکا در مواجهه با ایران هم‌زمان با اعلام باز بودن در‌های مذاکره با یادآوری برجام.»

اصولگرایان و تندروها چه می‌گویند؟

مالک شریعتی نماینده نزدیک به زاکانی در مجلس به طور مستقیم چیزی درباره سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل نگفته، اما در توییتر، محتوایی را بازنشر که گفته «موضع گیرى رییس جمهور محترم در نشست رسانه اى اشتباه بود و با تکذیب هم جبران نمى شود. حداکثر باید درس گرفت و این اشتباه را مجدد تکرار نکرد.»

عبدالله گنجی روزنامه نگار و مدیر مسئول سابق روزنامه جوان به استقبال صحبت‌های پزشکیان رفته است و نوشته «‏محتوای سخنان پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل قابل تقدیر بود، برای بنده آن بخشی که با مردم آمریکا سخن گفت جذاب‌تر بود: ما کنار کشور شما پایگاه نظامی نساختیم، ما فرمانده شما را ترور نکردیم»

عبدالرضا داوری دیگر چهره اصولگرایی بود که به صحبت‌های پزشکیان واکنش نشان داد و نوشت «سخنرانی دکتر پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مانیفست عصر نوین جمهوری اسلامی و رونمایی جهانی از مگاپروژه ‎پوست اندازی بود»

ایرانیان خارج از کشور هم واکتش‌های متفاوتی به سخنرانی پزشکیان داشتند. سیاوش اردلان خبرنگار بی بی سی فارسی در توییتی نوشته «مضمون‌ سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل ترکیبی بودند از آشتی جویی و صلح خواهی، فراخوان برای احیا برجام و "سپس رسیدگی به مسائل دیگر"، رنجنامه‌ای در باب تحریم‌های امریکا و "تنهایی" تاریخی ایران، پیامی خطاب به مردم امریکا و کمی هم نقل قول از نهج البلاغه، ولی همش به فارسی»

فعالان اقتصادی و بورسی از صحبت‌های پزشکیان استقبال کرده اند.  الهام معصومی زاده  نوشته «پزشکیان از پشت تریبون سازمان ملل موجز، منطقی و صریح همه مسائل مهم رو گفت؛ و بر خلاف ادوار گذشته که نصف سالن موقع سخنرانی ایران، از محل خارج میشدن، کسی خارج نشد، حتی نماینده اسرائیل! نشست و اعتراض پزشکیان به فجایع غزه و لبنان رو گوش کرد. سپاسگزارم آقای رییس‌جمهور.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
0
0
به امید حل مشکلات اقتصادی،اجتماعی و...مردم عزیزایران
نظرات شما
سوژه‌های روز
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان