تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

واکنش‌های جهانی به حمله دیشب اسرائیل به ایران؛ از حمایت آمریکا و انگلیس تا محکوم کردن عربستان و امارات

آمریکا و انگلیس همانطور که انتظار می‌رفت از حمله دیشب اسرائیل به ایران حمایت کردند، اما واکنش کشور‌های منطقه متفاوت بود مثلا وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی دانست.

واکنش‌های جهانی به حمله دیشب اسرائیل به ایران؛ از حمایت آمریکا و انگلیس تا محکوم کردن عربستان و امارات

رویداد۲۴| رژیم اسرائیل بامداد شنبه و بعد از چند هفته تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی بلاخره پاسخ حمله وعده صادق ۲ را داد و چند مرکز نظامی در ایران را هدف گرفت. اطلاعات زیادی درباره جزئیات این حمله منتشر نشده، اما آنطور که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند، خسارت قابل توجهی نداشته است. اقدام اسرائیل، اما با واکنش‌هایی در جهان مواجه شد.

حمایت آمریکا از اسرائیل
وزیر دفاع آمریکا در گفتگوی تلفنی با وزیر جنگ اسرائیل بر حمایت پولادین آمریکا از اسرائیل تاکید کرد
بر اساس بیانیه پنتاگون لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفتگو کرد تا از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به حملات اسرائیل به اهدافی در ایران مطلع شود. لوید آستین بار دیگر بر تعهد محکم ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.
وی همچنین بر موضع تقویت شده نیرو‌های آمریکا برای دفاع از کارکنان آمریکایی، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در برابر آنچه او «تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» خواند تاکید کرد و عزم آمریکا را برای جلوگیری از سوءاستفاده هر بازیگری از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه مورد تاکید قرار داد.

عربستان حمله اسرائیل را محکوم کرد
وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی دانست.
در این بیانیه، ریاض بر موضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید کرد و اعلام داشت این تنش‌ها امنیت و ثبات کشور‌های منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.

واکنش انگلیس
سخنگوی دولت انگلیس نیز در واکنش به حملۀ رژیم صهیونیستی به ایران مدعی شد: ما از حق اسرائیل برای دفاع و محافظت از خود در راستای قوانین بین‌المللی بشردوستانه حمایت می‌کنیم. تشدید بیشتر تنش به نفع هیچ‌کس نیست

موضع امارات
دولت امارات نیز اقدام تجاوزگرانه رژیم اسرائیل علیه ایران را محکوم و بر لزوم حل اختلافات از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد.
در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی آماده‌است: «امارات متحده عربی قویاً حمله نظامی را که جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد، محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه تشدید تنش‌ها و پیامد‌های آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز می‌دارد.»
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای بر اهمیت حداکثر خویشتنداری و خردورزی برای جلوگیری از خطرات و گسترش دامنه درگیری تأکید کرد.
وزارت امور خارجه همچنین بار دیگر بر باور امارات متحده عربی مبنی بر این که تقویت گفتگو، پایبندی به قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها، بهترین مبانی برای حل بحران‌های کنونی هستند، تأکید نمود.
در همین راستا، امارات متحده عربی بر لزوم حل اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک و دور از زبان تقابل و تشدید تنش تأکید دارد.

بیانیه مالزی
وزارت خارجهٔ مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حملات، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود و به‌شدت ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند. ما خواستار توقف فوری خصومت‌ها و پایان چرخهٔ خشونت هستیم.

نقش اردن چه بود؟
ارتش اردن اعلام کرد: ارتش اجازه عبور هیچ هواپیمای نظامی از حریم هوایی توسط طرف‌های درگیر در منطقه را نداده است.
در ادامه اعلام کرد: تشدید تنش‌های نظامی در ساعات گذشته را از نزدیک دنبال کردیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: نیروی هوایی اردن به صورت جدی اوضاع را زیر نظر دارد و آماده حفاظت از میهن است.

قطر هم محکوم کرد
وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد: دولت قطر حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل می‌داند.
بار دیگر درخواست قطر را از جامعه بین‌المللی برای تشدید تلاش‌ها با هدف آرام کردن اوضاع، کاهش تنش و پایان دادن به رنج ملت منطقه، به‌ویژه در غزه و لبنان، تکرار می‌کنیم.

توییت شهباز شریف
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در توییتر نوشت: عمیقاً از اقدام تجاوزکارانه اخیر اسرائیل علیه ایران نگرانم. چنین اقداماتی نه تنها صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، بلکه اصول حاکمیت و قوانین بین‌المللی را نیز نقض می‌کند.
پاکستان ضمن محکومیت شدید این اقدام، در کنار ایران و سایر همسایگانش در پی صلح می‌ایستد و از همه طرف‌ها می‌خواهد که برای جلوگیری از تشدید بیشتر با خویشتنداری عمل کنند.

نگرانی قاهره
وزارت خارجۀ مصر اعلام کرد که با نگرانی شدید تشدید خطرناک تنش در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم که آخرین آن حمله اسرائیل به ایران بود. ما همه اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، محکوم می‌کنیم.

درخواست فرانسه برای کاهش تنش‌ها
وزارت خارجه فرانسه بدون محکومیت تجاوزگری رژیم صهیونیستی، از طرف‌های مربوطه خواست «از هرگونه تشدید تنش و اقدامی که می‌تواند زمینه تنش بیشتر در منطقه را فراهم کند، خودداری کنند».

فرمانده سابق سنتکام: بهترین حمله به ایران ترور است
ژنرال مک کنزی، فرمانده سابق سنتکام به CNN گفت: حمله اسرائیل شرم آور بود. من بارها حتی زمانی که فرماندهی سنتکام را بر عهده داشتم به اسرائیلی ها گفته ام که آسمان ایران غیرقابل نفوذ است و بهترین راه برای حمله به ایران ترور است. ما سلیمانی را ترور کردیم و ثابت کردیم که کشتار فشار بیشتری بر ایران وارد می کند.

ابراز نگرانی عمان
«بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به اقدام تنش‌زای رژیم صهیونیستی در بامداد امروز (شنبه) را که در آن ادعا می‌کند نقاطی از مراکز نظامی ایران را هدف قرار داده است، واکنش نشان داد و آن را اقدامی متجاوزانه توصیف کرد.
وزیر امور خارجه عمان خاطر نشان کرد: ما از تجاوز صبح امروز اسرائیل به ایران بسیار نگران هستیم. خوشبختانه خسارات وارده محدود به نظر می‌رسد و امیدواریم تلفات جانی نداشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که جهان با نیاز فوری برای رسیدگی به علل ریشه‌ای این بحران، بالاتر از همه اشغال غیرقانونی و وحشیانه سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل بیدار شود.
وزارت امور خارجه عمان نیز ساعاتی قبل در بیانیه‌ای تصریح کرد: ما به شدت حمله هوایی امروز اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنیم. این حمله نقض حاکمیت ایران و نقض واضح قوانین بین‌المللی است.
همچنین در این بیانیه آمده است که این حمله موجب تشدید تنش‌ها است که دایره خشونت را گسترش می‌دهد و تلاش‌ها برای آتش‌بس و کاهش تنش و مهار بحران‌ها از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک را از بین می‌برد.
وزارت امورخارجه عمان افزود: ما این اقدامات مستمر اسرائیل را که منطقه را به سمت تنش‌ها و بی‌ثباتی بیشتر می‌برد، محکوم می‌کنیم. ما بار دیگر از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای توقف تجاوز و پایان دادن به نقض‌های آشکار اراضی کشورهای همجوار منطقه‌ای اقدامی کارآمد اتخاذ کند.

اعلام همبستگی عراق با ایران
«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در این باره اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی به سیاست‌های تهاجمی خود و گسترش درگیری در منطقه ادامه می‌دهد و این بار با حمله هوایی که بامداد امروز به ایران انجام داد، دست تجاوز را به سوی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.
وی گفت: عراق پیش از این نسبت به پیامدهای خطرناک سکوت جامعه جهانی در قبال رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها هشدار داده بود.
العوادی ادامه داد: عراق تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت محکوم و همبستگی و حمایت خود را از جمهوری اسلامی تجدید می‌کند. حملات اسرائیل به ایران تلاشی برای گسترش درگیری در منطقه می‌دانیم.
سخنگوی دولت عراق همچنین تاکید کرد: عراق بار دیگر بر مواضع قاطع و اصولی خود تاکید می‌کند و خواستار آتش‌بس در غزه و لبنان و اقدام جامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از ثبات در منطقه است.

تشکیل کارگروه نظارت بر تحولات غرب آسیا در سئول
دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به ایران اعلام کرد که کارگروهی را برای نظارت شبانه‌روزی بر تحولات منطقه غرب آسیا به کار خواهد گرفت.
دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی امروز (شنبه) اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور یون سوک یئول در پی حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به برخی نقاط ایران، خواستار اقدامات کامل برای حفاظت از شهروندان کره‌ای در ایران و اراضی اشغالی شده است.
وبگاه «کریا هرالد» گزارش کرد، یون در این خصوص گفت «اولویت برتر ما حفاظت از شهروندان کره‌ای (در ایران و اسرائیل) و به کارگیری تمامی اقدامات ضروری به منظور آماده شدن برای وخامت اوضاع است».
دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی همچنین اعلام کرد که کارگروه نظارت بر وضعیت منطقه غرب آسیا همچنین وظیفه دارد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای اقدامات ضروری را انجام دهد.

حماس عملکرد پدافند هوایی ایران را تحسین کرد
جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد: تجاوز صهیونیستی به ایران نقض آشکار حاکمیت ایران و اقدامی تنش‌زا است که امنیت منطقه و سلامت ملت‌ها را هدف قرار داد.
آمادگی جمهوری اسلامی ایران، پدافند هوایی این کشور و مقابله پدافند ایران با حمله صهیونیستی را که موفق به خنثی‌سازی آن شد، تحسین می‌کنیم.

ارزیابی مقام یمنی از حمله اسرائیل
سرتیپ عبدالله بن عامر، معاون اداره ارشاد معنوی یمن، در حساب خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: «استودیوهای برخی شبکه‌های عربی به دلیل ضعف این حمله دچار ناامیدی شدند.»
وی افزود: «این نخستین حمله نظامی اسرائیل به یک کشور غیرعربی است، اما به نظر می‌رسد که بسیار محدود و ضعیف بوده است.»
وی خاطرنشان کرد که «هواپیماهای اسرائیلی نتوانستند وارد حریم هوایی ایران شوند و حمله از خارج این حریم صورت گرفته است. دفاع هوایی ایران به سطحی از موفقیت در پاسخ به این حمله دست یافته است.»
این مقام یمنی اعلام کرد: «وقتی ایران از وضعیت تردید خارج شد، این تردید به اسرائیل منتقل شد. پس از حمله اول اکتبر، اسرائیل به حقیقت خود پی برد؛ ابتدا دچار تردید شد، سپس تهدید کرد، اقدام کرد و شکست خورد، و در نهایت اعلام کرد که عملیات پایان یافته است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما