مشخصات هلیکوپتر کاموف ۶۰ نهنگ قاتل
رویداد۲۴| حسین فلاحی: هلیکوپترهای چندمنظوره ترابری متوسط سری کاموف کا-۶۰ برای جایگزینی با سری قدیمی میل Mi-۸ ساخته شده اند.
انواع مختلفی از هلیکوپتر کا-۶۰ (کاساتکا یا نهنگ قاتل) با درنظر گرفتن قابلیتهای چند ماموریتی، بقا و سازگاری طراحی شده است. این فرمها شامل یک مدل آموزشی، مدل شناسایی (این نوع میتواند به یک فرم ضد تانک و ضد هلیکوپتر منشعب شود)، یک مدل حمل و نقل مسافر غیرنظامی و یک نسخه دریایی میشود.
کا-۶۰ همچنین در بازار در اختیار خریداران خارجی قرار گرفته است و انواع آن به میزان قابل توجهی گسترش خواهد یافت. مدل کا-۶۲M که یک مدل غربی است با موتورهای جنرال الکتریک سری T۷۰۰/CT۷-۲D۱ و یک روتور اصلی پنج پره نیز ساخته شده است.
تاریخچه توسعه کاموف کا-۶۰
کا-۶۰ اولین بار در جولای ۱۹۹۷ در لیوبرتسی رونمایی شد و نخستین پرواز خود را در ۱۰ دسامبر ۱۹۹۸ انجام داد. تولید این هلیکوپتر در سال ۲۰۰۳ در کارخانه آر اس کا میگ لاپیک در لوخوویتسکی آغاز شد. همچنین مدل کا-۶۲ آزمایش پرواز خود را در می ۲۰۱۶ آغاز کرد.
طراحی کاموف کا-۶۰
مانند اکثر انواع هلیکوپتر در این کلاس، کا-۶۰ دارای یک کابین خلبان دو نفره با صندلیهای کنار هم برای خلبان و کمک خلبان است. موقعیت صندلی خلبان در سمت راست قرار گرفته است در حالی که کمک خلبان در سمت چپ او مینشیند. کنترلهای دوگانه برای هر دو موقعیت در دسترس هستند. کابین مجزای خدمه میتواند ۱۶ پرسنل آماده رزم یا شش سطل پزشکی (با سه پرسنل پزشکی) را در خود جای دهد.
از نظر بیرونی، این طرح کاموف بسیار شبیه همتایان غربی آن به نظر میرسد و شباهت آنچنانی با طرحهای قبلی کاموف ندارد. مجموعه دماغه به صورت یک "پوزه" به خوبی توسعه یافته با شیشه جلوی شیبدار و درهای پنجرهای بزرگ برای خدمه پایه (شامل پانلهای کف پنجرهای در دو طرف دماغه) ظاهر میشود.
ورود مسافر از طریق دو درب کابین پنجره دار بزرگ به دو طرف بدنه انجام میشود. موتورها در بالا و پشت قسمت اصلی کابین در یک مجموعه کانتور نصب میشوند. بدنه کلی هوا با بخش دم تا حدودی کوتاه شده به پایان میرسد که روتور دم و سطوح دم افقی قابل اجرا را در خود جای داده است. بالههای عمودی از طرفین بیرون زده اند.
بدنه هواپیما با یک ماده جاذب مادون قرمز برای رادارگریزی آن پوشیده شده است، که اجازه میدهد تا سطحی از "پنهان کاری" حداقلی را داشته باشد. جنس هلیکوپتر بیشتر از کامپوزیت است در حالی که تیغههای فن از جنس کولار با تقویت کربن هستند. برای دوام بیشتر، مخازن سوخت دارای فوم پلی یورتان هستند تا در برابر ضربههای مستقیم مقاومت کنند.
نکته جالب این است که کا-۶۰ دارای یک سیستم ارابه فرود سه چرخه کاملاً جمعشونده است و چرخ دندههای اصلی در جلوی طرح (درست پشت قسمت صندلی خلبان) و یک ارابه فرود در عقب در پایه دم قرار دارد. واحد روتور اصلی از چهار تیغه با انتهای عقب جارو شده تشکیل شده است و محکم در بالای و بین محفظه موتور قرار میگیرد. تیغهها نیز از مواد کامپوزیتی هستند و گفته میشود که میتوانند در برابر ضربه پوسته ۲۳ میلی متری مقاومت کنند. روتور دم برای بقای بیشتر در یک حلقه محصور شده است و دارای آرایش پره یازده کامل است.
تجیهزات جنگ الکترونیک کاموف کا-۶۰
کا-۶۰ از نظر سیستمهای داخلی، کا-۶۰ دارای رادار موج میلی متری Arbalet، هشدار لیزری Otklik و گیرنده هشدار رادار پاستل است. سیستم Arbalet در مجموعه دماغه قرار دارد در حالی که دو سیستم دیگر گوشت مجموعه جنگ الکترونیک هلیکوپتر را تشکیل میدهند.
تسلیحات کاموف کا-۶۰
کا-۶۰ میتواند به دو غلاف راکت ۸۰ میلی متری، نوع B-۸ V-۷ یا دو تفنگ ۷.۶۲ میلی متری یا ۱۲.۷ میلی متری مجهز شود.
موتور کاموف کا-۶۰
این هلیکوپتر به دو موتور توربوشفت از نوع RKBM آردی-۶۰۰ وی ساخت NPO Saturn مجهز است. موتورها دارای آرایش استاندارد سه مرحله محوری به علاوه یک مرحله گریز از مرکز با محرک توربین آزاد و توان برخاستن ۹۶۹ کیلووات هستند.
مشخصات فنی کلی کاموف-۶۰
کشور سازنده: روسیه
تولیدکننده: کاموف
نخستین پرواز: سال ۱۹۹۸
طول کابین بدون احتساب عرشه پرواز: ۳.۴۰ متر
عرض کابین: ۱.۷۸ متر
ارتفاع کابین: ۱.۳۰ متر
طول کلی با چرخش روتورها: ۱۵.۶۰ متر
طول بدنه: ۱۳.۴۷ متر