۶ صدای نگرانکننده موتور خودرو که باید در اسرع وقت بررسی شوند
رویداد۲۴ | مهدی توفیقی: وسایل نقلیه میتوانند صداهای غیرمعمولی تولید کنند. اگر چند سالی رانندگی کرده باشید، احتمالاً با برخی از این صداها آشنا هستید. هر گونه صدای غیرعادی از خودرو میتواند نگرانکننده باشد، اما صداهایی که از موتور خودرو به گوش میرسند، به ویژه ترسناک هستند. موتور درونسوز به عنوان قلب هر خودرو عمل میکند و بروز مشکلات در آن میتواند تأثیرات منفی بر عملکرد کل خودرو داشته باشد.
اگرچه نگهداری و سرویس منظم میتواند به پیشگیری از برخی مشکلات کمک کند، اما هنوز هم احتمال بروز عیوب وجود دارد. حتی با مراقبتهای دقیق، ممکن است مشکلات ناشی از استهلاک طبیعی خودرو نمایان شوند. بنابراین، آشنایی با نشانههای رایج عیوب خودرو ضروری است. صدای موتور خودرو باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، زیرا بیتوجهی به آن میتواند آسیبهای جدی به این بخش حیاتی وارد کند. در این مقاله به شش صدای نگرانکننده موتور خودرو خواهیم پرداخت که لازم است حتماً بررسی و رفع شوند.
صدای جیغ یا چهچهه
اگر شما صاحب یک خودرو با موتور درونسوز هستید، احتمالاً در موتور خود از چندین تسمه، از جمله تسمه تایم و تسمه دینام، استفاده شده است. این تسمهها برای انتقال انرژی از میللنگ به میل بادامک و سایر اجزای موتور مانند کمپرسور، دینام و پمپ هیدرولیک طراحی شدهاند.
تسمههای مذکور از مواد بسیار مقاوم ساخته میشوند و معمولاً عمر مفیدی در حدود چند ده هزار کیلومتر دارند؛ اما با گذر زمان، کیفیت آنها کاهش مییابد و نیاز به تعویض پیدا میکنند. در صورت خرابی تسمه سرپانتین، صدای جیغ یا چهچهه بلندی از آن تولید میشود. با یک بررسی نزدیک میتوانید ترکها و آسیبهای موجود بر روی تسمه را مشاهده کنید.
صدای ناله
سیستم فرمان هیدرولیک به رانندگان کمک میکند تا فرمان را به راحتی بچرخانند. اگر تجربه رانندگی با یک خودروی قدیمی که فاقد این سیستم است را داشته باشید، به خوبی متوجه اهمیت فرمان هیدرولیک در خودروهای مدرن خواهید شد. با این حال، این سیستم نیز ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی شود که به تولید صداهای نگرانکننده منجر میگردد.
بیشتر بخوانید: انواع زنجیر چرخ را بشناسید
این سیستم از ترکیبی شامل یک پمپ، تسمه، چند بست، روغن هیدرولیک و جعبهفرمان تشکیل شده است. در صورت بروز خرابی یا نیاز به سرویس، علائمی از خود نشان میدهد که یکی از آنها صدای ناله بلند هنگام چرخاندن فرمان است. این مشکل معمولاً ناشی از کمبود روغن هیدرولیک یا خرابی پمپ است. اگر هنگامی که فرمان را میچرخانید صدای ناله میشنوید، اولین اقدام باید بالا زدن کاپوت و بررسی مخزن روغن هیدرولیک باشد. اگر مخزن پر باشد، احتمالاً مشکل به پمپ یا سایر اجزای سیستم مرتبط است.
صدای آسیاب کردن و کوبش
در موتور خودرو، صدها قطعه مختلف وجود دارد. جدا از خود موتور که شامل بخشهای متنوعی است، بسیاری از قطعات مرتبط با تسمه مانند دینام، کمپرسور کولر و پمپ فرمان هیدرولیک نیز در زیر کاپوت قرار دارند. به این موارد میتوان رادیاتور، سیستم ورودی هوا، باتری، ماژول کنترل پیشرانه و بوستر ترمز را نیز اضافه کرد.
تمامی این قطعات و سیستمها برای عملکرد صحیح خودرو ضروری هستند، اما اکثر آنها با گذشت زمان دچار استهلاک میشوند و برخی از آنها در صورت خرابی صدای نگرانکنندهای از خود تولید میکنند. از رایجترین صداهایی که ممکن است در اثر مشکلات داخلی موتور شنیده شوند، میتوان به صدای آسیاب کردن و کوبش اشاره کرد. این صداها ممکن است ناشی از آسیب به پولیهای تسمه تایم، شکستن قطعات فن، آسیب دیدن سوپاپها یا یاتاقانها و ... باشند. با این حال، شناسایی منبع صدا همیشه به معنای وجود آسیب نیست و نیازمند بررسی دقیقتری است.
صدای فس فس
سیستم خنککننده خودرو یکی از اجزای حیاتی موتور است که به جلوگیری از overheated شدن موتور کمک میکند. این سیستم مایع خنککننده را در تمامی قسمتهای موتور به گردش درمیآورد تا گرما را جذب کرده و آن را از اجزای حساس دور کند. با این حال، این سیستم ممکن است نشتی و خرابیهایی نیز داشته باشد.
در صورتی که مایع خنککننده بر روی اجزای داغ موتور نشت کند، به سرعت بخار شده و صدای فس فس به وجود میآورد. این مشکل میتواند منجر به داغ شدن موتور شود. همچنین باید توجه داشت که داغ شدن موتور تنها به دلیل نشتی مایع خنککننده نیست و در نتیجه، شناسایی علت اصلی ممکن است چالشبرانگیز باشد.
صدای ضربه یا ناک
احتمالاً با فرآیند احتراق در موتور خودرو آشنا هستید. این فرآیند شامل وقوع چندین انفجار کوچک در سیلندرها است که قدرت لازم برای حرکت خودرو را تولید میکند و ویژگی اصلی خودروهای درونسوز به شمار میرود. اما مانند هر قطعه دیگری، موتورها نیز دچار استهلاک میشوند، بهویژه اگر بهخوبی از آنها مراقبت نشود.
عملیات احتراق به مجموعهای از قطعات خاص وابسته است و در صورت خرابی این قطعات، صداهای نگرانکنندهای تولید میشود. صدای ضربه یا ناک، یکی از ترسناکترین و خطرناکترین صداها در خودروها محسوب میشود و معمولاً ناشی از مشکلاتی در فرآیند جرقهزنی و احتراق است. دلایل ایجاد این صدا میتواند متنوع باشد، اما رایجترین آنها شامل استفاده از سوخت بیکیفیت، زمانبندی نادرست جرقهزنی و تجمع دوده و کربن در موتور است.
صدای سرفه و خفه مانند
سیستم اگزوز خودرو وظیفه خروج محصولات حاصل از احتراق را بر عهده دارد. این سیستم با سیستم کنترل آلایندگی همکاری میکند تا گازهای سمی مانند نیتروژن اکسید و کربن مونوکسید را به گازهای کمضرر مانند کربن دیاکسید، نیتروژن و بخار آب تبدیل کند. سیستم اگزوز یکی از بزرگترین شبکههای قطعات در یک خودرو است و از منیفولد اگزوز تا سر اگزوز را شامل میشود.
در صورت خرابی، این سیستم ممکن است صداهایی مانند سرفه تولید کند. اگر انبار اگزوز دچار سوراخی شود، صدای تولیدی بهطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. عوامل ایجاد چنین صداهایی میتواند شامل مشکل در منیفولد، هدرز، سپر گرمایی یا کاتالیزور خودرو باشد. همچنین، صدای گرفتگی و خفگی که ممکن است شنیده شود، معمولاً ناشی از مسدود شدن بخشی از سیستم اگزوز و تجمع دوده و کربن در آن است.