شارلاتانهایی که در کلاهبرداری تلفنی خبره هستند!
رویداد۲۴| اگر شما هم به راحتی به هر تماس تلفنی با موضوع نظرسنجی، مسابقه تلفنی، ثبت نام بیمه های درمانی، بیمه بدنه خودرو ، برنده شدن در قرعه کشی و موارد دیگر پاسخ می دهید، این گزارش را بخوانید.
در ماههای گذشته شارلاتان ها و کلاهبرداران برای خالی کردن جیب مردم به تاکتیک تازهای متوسل شدهاند و در یک شگرد هوشمندانه و البته حساب شده هر آنچه می خواهند از موجودی حساب های مردم را تنها با یک تماس تلفنی به سرقت می برند، به باور کارشناسان یکی از دلایل اصلی رشد این نوع از کلاهبرداری ها ساده انگاری، باورپذیری و در برخی موارد ناآگاهی افراد نسبت به اینگونه کلاهبرداری ها در کشور است.
شواهد موجود نشان می دهد که این شگرد و نمونه های مشابه آن، برای خالی کردن جیب مردم هر بار با روش و تاکتیک تازه تری به میدان فعالیت می آید و باید نسبت به این شیوه کلاهبرداری هوشیار بود.
در ماه های گذشته هم نهادهای اطلاعاتی و امنیتی درباره شگردهای کلاهبرداری، سوءاستفاده و حتی در مواردی جاسوسی در پوشش تماس های تلفنی هشدار داده اند، در همین باره هم ۱۶ نفر از شبکه کلاهبرداری به وسیله تلفن همراه با اقدامات اطلاعاتی به تازگی در تور رصد پلیس فتا قرار گرفته اند و همگی آنها به همراه سرشاخه های اصلی دستگیر شده اند و البته به گفته مسئولان، ۵۰۰ شکایت مردمی از این باند کلاهبردار تا به امروز به ثبت رسیده است.
*شگرد های به روز کلاهبرداران
تعدادی از روش های فعالیت کلاهبرداران که از چند سال گذشته نقل محافل و رسانه بوده است و شوربختانه با وجود اطلاع رسانی های مداوم در رسانه هنوز هم افرادی در تور این کلاهبرداری ها گرفتار می شوند، مربوط به تماس تلفنی با شماره های مردم و اعلام برنده شدن این افراد در مسابقه ها، قرعه کشی ها، ثبت نام بیمه های درمانی و تکمیلی، بیمه بدنه خودرو و نظرسنجی های مردمی است، در این روش ها سودجویان با توسل به روش های گفتاری برای جذب نظر مخاطب با چرب زبانی و فن بیان قوی در زمان مکالمه تلفنی به بهانه های گوناگون مشخصات کارت بانکی مالباختگان را دریافت و از این طریق به اهداف ناجوانمردانه خود می رسند.
البته این افراد به خیال خود برای اینکه در تور رصد نهاد های امنیتی و اطلاعاتی نباشند، با استفاده از حسابهای اجارهای تلاش می کنند در روند کلاهبرداری ها رد و یا نشانی از خود باقی نگذارند، تنها در یک پرونده کلاهبرداری تلفنی ، شبکه کلاهبرداران هر حساب بانکی را سه میلیون اجاره کرده بودند و بیش از یکصد سیم کارت به نام اتباع بیگانه از اعضای این باند کشف شده است!
*پرسشهایی که شما باید پاسخ دهید
قبل از اینکه به واکاوی بیشتر شگردهای کلاهبرداری تلفنی بپردازیم، باید به چند پرسش مهم پاسخ داد، واکنش شما در زمان تماس شخصی ناشناس با تلفن منزل و یا شماره همراه و اعلام برنده شدن در قرعه کشی برنامه صدا و سیما و یا درخواست نظرسنجی درباره موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چیست؟ شاید شما هم از آن گروه افرادی باشید که با فراغ بال به استقبال از پرسشهای شخص مورد نظر میروند و به تمامی پرسش ها پاسخ میدهید؟
اما اگر از شما شماره حساب بانکی و حتی رمز و مشخصات کامل آن را درخواست کنند و یا پرسش های جهت داری درباره محل کار و نوع فعالیت شما بپرسند چطور؟ آن وقت هم با فراغ بال هر چه در کیف پول خود دارید را به استحضار شخص مورد نظر میرسانید؟ البته شاید شما هوشمندتر از این باشید و از ارائه آمار به یک شخصی که پشت تلفن هویتش مشخص نیست و تنها در پوشش یک کارشناس نما و یا متصدی مالی با زبانی شیوا خط ارتباطی شما تماس گرفته، خودداری کنید.
*مرحله نخست: دزدی اطلاعات
در این روش های کلاهبرداری، سودجویان با همکاری همدستان خود، در پوشش های گوناگون مانند تماس از یک شبکه رادیویی و تلویزیونی، موسسه نظرسنجی، ثبت نام بیمه و عناوین دیگر ، شماره تلفن هایی که از پیش با ترفندهای گوناگون و در برخی موارد با ارتباطات درون سازمانی به دست آوردهاند، تماس میگیرند و با اعلام خبرهایی مبنی بر برنده شدن مخاطب در مسابقه و یا قرعه کشی و یا ضرورت واریز حق بیمه تکمیلی و یا طرح پرسشهایی با مضمون روشهای توجه به سلامت و تربیت فرزندان بحث خود را آغاز میکنند.
این افراد تلاش می کند تا از راه های گوناگون حس اعتماد و اطمینان بین خود و شخصی که پشت تلفن است را تقویت کنند و البته در مواردی هم در این باره موفق عمل کرده اند!
*اسیر چرب زبانیها نشوید!
البته ناگفته نماند، چرب زبانی سارقان در این نوع از سرقتها به حدی است که طرف مقابل از پشت تلفن مجاب میشود تا به پرسشهای آنها پاسخ دهد، برای مثال به عنوان پرسش اول با توجه به اینکه چه شخصی پاسخگوی تلفن است از مخاطب میپرسند: «شماره شما در سامانه ما به عنوان اولویت تماس انتخاب شده است، به نظر شما بهترین و مؤثرترین حمایت های درمانی در شرایط این روزهای جامعه چیست؟ آیا شما از حمایت هایی که به نام شما در بیمه مرکزی ثبت شده است اطلاع دارید؟» و در ادامه پرسشهای خود را به سمتی میبرند که طرف مجبور شود آنطور که آنها می خواهند در فرآیند کلاهبرداری ، اطلاعات و مشخصات کامل خود و یا حساب های بانکی را اعلام کند.
*شگرد ها به روز رسانی می شود
اما درباره این نوع از پرونده های کلاهبرداری، سرهنگ محمد رضا اعتمادی استاد دانشگاه و کارشناس انتظامی به « اطلاعات آنلاین» میگوید: در سال های گذشته پس از افشا یک روش کلاهبرداری و اطلاع رسانی آن به افکار عمومی جامعه، بلافاصله افراد سودجو شگرد های خود را تغییر و به روز رسانی کرده اند و ضروری است که نسبت به این برنامه ها و تاکتیک های جدید کلاهبرداران آشنایی کامل داشته باشیم، در نقطه مقابل هم آگاهی نداشتن برخی از افراد و درمواردی سادهانگاری باعث میشود که سارقان به اهداف خود برسند.
به گفته این کارشناس انتظامی، به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده که به هیچ عنوان برای ثبت نام بیمه و موارد دیگر یا دریافت جایزه نیازی به اعلام شماره رمز و اطلاعات خصوصی حساب های بانکی و یا کدهای پیامک شده به تلفن همراه شما نیست و تماسهایی که این موارد را از شهروندان درخواست می کنند به طور قطع کلاهبرداری است.
بنابر اظهارات اعتمادی، چندی پیش در یکی از پروندهها با این موضوع، مشخص شد که سارقان از این طریق توانستهاند در مدت زمان کوتاهی چنان سازوکاری را برای خود ایجاد کنند که جای هیچ شکی باقی نماند، سارقان این پرونده برای اینکه اعمال خلاف خود را در پوشش برنامههای گوناگون انجام دهند، به صورت تیمی اقدام به راهاندازی موسسهای غیرقانونی برای فعالیت داشته اند.
*به هوش و به گوش باشید
به هر رو باید توجه داشت و به هوش و به گوش بود که هیچ یک از سازمان های رسمی، با شماره های شخصی با مشترکان برای گرفتن اطلاعات شخصی حساب تماس نمیگیرد، هر شخصی پشت خط تلفن درخواست داشت که کدهای پیامکی را برای آنها قرائت کنید، باید بدانیم که یک نوع کلاهبردار پشت این تماس تلفنی قرار دارد و میخواهد دسترسی به حسابهای بانکی افراد و یا شبکههای اجتماعی داشته باشد.
منبع: اطلاعات آنلاین