مشخصات هواپیمای AN-۱۵۸ آنتونوف
رویداد۲۴ | حسین فلاحی: AN-۱۵۸ یک جت محلی نسل جدید است که برای حمل حداکثر ۹۹ مسافر تا برد حداکثر تا ۴۰۰۰ کیلومتررا دارد. این هواپیما بر اساس جت محلی AN-۱۴۸ طراحی شده است.
AN-۱۵۸ شباهت و اشتراکات زیادی با سلف خود دارد، به ویژه دارای سیستمهای اصلی، موتورها، کابین خلبان و سیستم کنترل پرواز، MRO، سیستم آموزشی خدمه پرواز مشابه هستند. سطح راحتی این هواپیماها مطابق با مدرنترین هواپیماهای مسافربری است. ویژگیها و سطح ایمنی آنها نیز مطابق با استانداردها و الزامات جهانی فعلی و آینده است.
توسعه آنتونوف
AN-۱۵۸ اولین پرواز خود را در ۲۸ آوریل ۲۰۱۰ انجام داد. تا پایان سال ۲۰۱۱، آنتونوف برنامه دریافت گواهینامه پرواز را تکمیل کرد. در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱، هواپیما گواهینامههای صادر شده توسط کمیته هوانوردی بین ایالتی و اداره هوانوردی دولتی اوکراین را دریافت کرد.
این کمیته مطابقت هواپیما را با الزامات AP-۲۵ هماهنگ با FAR-۲۵ و CS-۲۵ را تأیید میکنند. پس از تکمیل برنامه آزمایشهای صدور گواهینامه، آزمایشاتی را برای گسترش شرایط عملیاتی آغاز شد. در فوریه ۲۰۱۱، هواپیمای AN-۱۵۸، شانزدهین پرواز خود را در ایران انجام داد. این هواپیما توانایی خود را در عملیات از/به فرودگاههای مرتفع در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا ثابت کرده است. تولید سریال AN-۱۵۸ در کارخانه آنتونوف راه اندازی شد. بیش از ۲۰۰ شرکت از ۱۵ کشور در ساخت هواپیما با یکدیگر همکاری دارند. طراحی AN-۱۵۸ اجازه میدهد تا بر اساس هواپیماهای جدید از جمله نسخههای VIP، هواپیماهای باری و هواپیماهای ویژه برای حمل و نقل هوایی و غیرنظامی توسعه یابد.
طراحی آنتونوف
هواپیمای An-۱۵۸ یک هواپیمای تک بال بلند با دو موتور جت توربوفن است که موتورهای در غلافهای زیر بال نصب شدهاند. این آرایش از موتورها و ساختار بال در برابر آسیب ناشی از اجسام خارجی (FOD) محافظت میکند. سیستم تشخیص خودکار داخلی، واحد قدرت کمکی، قابلیت اطمینان بالا و همچنین پیکربندی بال به An-۱۴۸ اجازه میدهد تا در فرودگاههای ضعیف مورد استفاده قرار گیرد.
عرض کابین داخلی An-۱۵۸، ۳.۱۳ متر (۱۰ فوت ۳ اینچ) و فضای سر داخلی ۲.۰۰ متر (۶ فوت ۷ اینچ) است که آن را به طور قابل توجهی عریضتر از رقبای خود میکند. An-۱۵۸ دارای دو محفظه کابین زیر زمینی است که حجم آن باز هم بیشتر از سایر رقبای خود است.
اویونیک
AN-۱۵۸ مجهز به تجهیزات پرواز و ناوبری مدرن، نمایشگرهای چند منظوره و یک سیستم پرواز با سیم است که این هواپیما را قادر میسازد تا در روز و شب، تحت شرایط آبوهوایی پروازی و قوانین پرواز بصری در مسیرهای هوایی با چگالی بالا پرواز کند. کابین An-۱۵۸ دارای پنج صفحه نمایش کریستال مایع (۶ در ۸ اینچ) با ابعاد ۱۵ سانتی متر در ۲۰ سانتی متر (۶ اینچ در ۸ اینچ) و کنترل پرواز با سیم (fly-by-wire) که توسط Aviapribor روسیه ساخته شده است.
نیروی محرکه آنتونوف
An-۱۵۸ از دو توربوفن D-۴۳۶-۱۴۸ که توسط ایوچنکو پراگرس (Ivchenko Progress) ساخته شده با کنترل موتور دیجیتال کامل استفاده میکند که هر یک از آنها نیروی رانش ۱۵۰۰۰ پوندی (۶۷ کیلونیوتن) ایجاد میکند.
سقف سرویس این هواپیما ۴۰۰۰۰ فوت و حداکثر سرعت ۴۷۰ تن است. حداکثر وزن برخاست (MTOW) ۹۶۱۴۰ پوند (۴۳.۷ تن) و حداکثر وزن فرود ۸۳۱۶۰ پوند (۳۷.۸ تن) است.
مشخصات فنی کلی AN-۱۵۸ آنتونوف
نوع:جت ترابری
تولید کننده: روسیه
ظرفیت صندلی: تا ۹۹
خدمه کابین خلبان: ۲
موتور: ۲ موتور توربوفن D-۴۳۶-۱۴۸ طراحی شده توسط ایوچنکو پراگرس
سرعت: حداکثر ۸۷۰ کیلومتر در ساعت
اویونیک: سیستم پرواز و ناوبری، نمایشگرهای چند منظوره و سیستم پرواز با سیم، قوانین پرواز و قوانین پرواز بصری شرایط آب و هوایی
وزن: ۴۳۷۰۰ کیلوگرم برخاستن
برد: حداکثر ۲۵۰۰ کیلومتر
ابعاد: طول: ۳۴.۳۶ متر؛ طول بالها: ۲۸.۹۱ متر؛ ارتفاع: ۸.۶ متر