سکانس جنجالی پایتخت چرا وایرال شد و نظر مخاطبان چه بود؟
رویداد۲۴ | سریال پایتخت به عنوان اثری طنز در سالهای اخیر محبوبیت زیادی کسب کرد و جزو معدود آثار موفق صداوسیما بوده که بیننده را پای تلویزیون کشاند. این اثر طنز برخی سکانسها تلاش میکند تا به کمدی سیاه نیز نقبی بزند. یکی از نمونهها سکانس پایانی قسمت نوزدهم فصل هفتم پایتخت است که در فضای مجازی وایرال شده و مخاطبان زیادی درباره آن نظر دادند. نزدیک بودن به حرف دل صدها ایرانی این شاید دلیل اصلی وایرال شدن آن باشد و مخاطبان در مواجهه با این سکانس یا پشت نقی ایستادند یا پشت بهتاش.
جابهجایی «نقش پدر»
این سکانس از این نظر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که به بازنمایی صدای نسلی شوریده به «نقش پدر» میپردازد. نسلی که با نفی گذشته و تخریب ارزشهای پدر شناخته میشود و سعی دارد خود را از زیر سایه گذشته برهاند. این نسل خود را قربانی میبیند. بهتاش نماینده نسل جوانتر است که با مفاهیمی ماننده آزادی فردی، اعتراض، نقد سنتها و خواست موفقیت سریع رشد یافته و نقی نماینده نسلی که برآمده از انقلاب و جنگ با مفاهیم فداکاری و قناعت و سختکوشی تربیت شده است. نسلی که با باور به ثبات از راه سازش با شرایط خو کرده است. بهتاش، اما در شرایط رشد کرده که وعدهها محقق نشدهاند؛ فاصله طبقاتی عمیقتر شده و ادبیاتی، چون «شانس» و «پارتی» و «رانت» بر مسیر زندگیاش سایه سنگینی داشته و تلاشهای بی نتیجه او را به شخصی در انتظار فرصتهای ناگهانی تبدیل کرده است. این نسل مسئولیت وضعیت را به دوش پیشینیان خود میداند. جایی که در این موجهه پرتنش دو نسل بهتاش میگوی: «تو تو هیچی نشدی» ادبیات صریح و شورشی دارد. کارگردان میکوشد با کلوزآپها و سکوت نقی و فریادهای هما در دفاع از نقی بار دراماتیک سکانس را تشدید کند.
زبان صریح بهتاش و سکوت نقی در واقع نشانگر تغییر نقشها در روایت است؛ جایی که فرزند سخنگوی حقیقتی میشود که پدر از آن طفره میرود؛ جایی که فرزند بازخواست میکند؛ نه پدر. این همان اتفاقی است که در فیلم برادران لیلا هم افتاد. جایی که ترانه علیدوستی «پدر» را به باد انتقاد میگیرد و به او سیلی میزند.
سخنان گزنده بهتاش که بعد از سیلی خوردن به آن اشاره میشود، در واقع تلاش او برای گسستن از «سایه پدر» است. در مجموع این سانس از سریال پایتخت نه صرفاً یک دعوای خانوادگی بلکه نمادی از بحران گفتگوی بین نسلی و تاثیرات روانی بحران اقتصادی و بن بست سیاسی در ایران معاصر است. با همین تعبیر است که مخاطب به آن توجه کرده و خود را در نقش قضاوت قرار داده است. زخمی که شاید در خانوادههای بسیاری تجربه شده و از ان رو مورد توجه بوده است.
واکنشها به سکانس جنجالی پایتخت ۷
ساعاتی پس از پخش قسمت نوزدهم پایتخت، بهرام افشاری در یک استوری اینستاگرامی به واکنشهای متعدد همنسلان خود پاسخ داد. افشاری نوشت: «منم دلم واسه بهتاش و نقی سوخت... دو نسلی که هیچ تقصیری ندارن جز اینکه فقط میخواستن زندگی کنن... همین!»
در ادامه به واکنش برخی مخاطبان میپردازیم:
«بهتاش امشب تموم جووناى ایرانى بود که کلى به این درو اون در زدن تا چیزى بشن و نشدن و اخرش از خانواده سیلى خوردن
و نقى نقش اون پدرى بود که کلى واسه خانواده و اطرافیان زحمت کشید تا اونا موفق بشن، اما اخرش با جمله تو خودت هیچى نشدى مواجه شد.»
«کافیه جوون خونواده به بزرگ خانواده بگه چرا این کار اشتباه رو کردی
کل خانواده از بزرگ خانواده حمایت میکنن و یه چیزایی رو از قدیم به یاد جوون خانواده میارن که اون زمان بچهای بیش نبوده
در آخر هم جوون خانواده باید از دل همه در بیاره و خودش رو مقصر همه چیز بدونه و اینجوری مثل بهتاش یه گوشهای بغض کنه
دلم واسهش کباب شد»
«کاش نقی بغضش میترکید و همه گناهها رو گردن میگرفت تا مخاطبان بیشتر بتونن ارتباط بگیرن.»
«بهتاش یه جاهایی حرف حق میزد ولی با بی ادبی و داد و فریاد و تحقیر که خیلی کارش اشتباه بود و اون سیلی حقش بود نباید گستاخی و بی ادبی به بزرگتر میکرد و نقی هم یه بزرگتر دلسوز و مهربون و خیرخواه منتهی اشتباهش اینجا بود که برای طنز بهتاش رو پیش همسر و خانواده همسرش مسخره و کوچیک کرده بود و متاسفانه خیلی از بزرگترها فکر میکنن، چون بزرگ هستن حق هر رفتاری رو با کوچکتر رو دارن.»
«این صحنه رو کل خانوادههای ایرانی تجربه کردند.»
«به کی باید حق داد؟ بهتاش که نماد یه جوونه بدبخته که به هر دری میزنن و شرایط بد نمیزاره به آرزوهاشون که نه چیزای بزرگ بلکه چیزای خیلی ابتدایی و سادس، برسن یا به نقی که نماد یه بزرگتره که اونم باز بخاطر شرایط همیشه شرمنده خونوادش بوده ولی از هیچ تلاشی دریغ نکرده. کدومشون مظلوم نیستن؟ برای کدوم اشک کمتر بریزیم؟ اصلا برای کدوم میشه کمتر غصه خورد؟ ...»