تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

خروج طرح استانی شدن انتخابات از دستور کار مجلس

استدلال شورای نگهبان این بود که نمایندگان از شهرهای با جمعیت بالا به مجلس راه می‌یابند و شهرهای کوچک‌تر نماینده‌ای را در مجلس نخواهد داشت.
رویداد۲۴- نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از دستور کار مجلس نهم خارج شده است، گفت: توضیحات مجلس، شورای نگهبان را در مورد ایرادات وارده قانع نکرد. 

محمد جواد کولیوند در خصوص سرنوشت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این طرح را به دولت فرستادیم چون برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است. 

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان راجع به این طرح ایرادهایی را مطرح کرد، متذکر شد: این ایراد‌ها پس از انجام مذاکراتی با شورای نگهبان، منجر به اقناع این نهاد نشد و این طرح از دستور کار کمیسیون شورا‌ها خارج شد. 

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به ایرادات صورت گرفته از سوی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: اصل سوم قانون اساسی و موضوع تبعیض از جمله ایراداتی بود که شورای نگهبان نسبت به این طرح مطرح می‌کرد. 

کولیوند با بیان اینکه شورای نگهبان تاکید داشت که انتخابات اگر به صورت استانی برگزار شود، شهرهای کوچک‌تر در روند رای گیری فراموش می‌شوند، بیان کرد: استدلال شورای نگهبان این بود که نمایندگان از شهرهای با جمعیت بالا به مجلس راه می‌یابند و شهرهای کوچک‌تر نماینده‌ای را در مجلس نخواهد داشت. 

وی افزود: در آخرین اصلاحی که بر روی طرح استانی شدن انتخابات توسط کمیسیون شورا‌ها انجام شد، مقرر شد که هر حوزه انتخابیه، یک نامزد دارد ولی باید حد معینی نیز از آراء استان را به خود اختصاص دهد. 

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال پس از این اصلاح، هر نامزد برا یراهیابی به مجلس شورای اسلامی باید ۲۰ درصد از حوزه خود را کسب کند و بالا‌ترین رای را نیز از استان به دست آورد ولی با این تغییر باز هم شورای نگهبان ایراد گرفت. 

منبع: خانه ملت

نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان