تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نیروی هوایی ارتش چگونه در جنگ، ایران را نجات داد؟

نیروی هوایی ایران به واسطه آموزش‌های منسجم افسران و خلبانان و همچنین تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار داشت، از قدرتمندترین نیروهای نظامی دنیا محسوب می‌شد اما به واسطه اتفاقاتی از جمله تصفیه و برکناری فرماندهان، آنقدر تضعیف شد که صدام تصور می‌کرد می‌تواند ایران را تسخیر کند اما همین نیرو در ابتدای انقلاب توانست با جانفشانی خلبانان و دیگر کادرهای آن، از شکست ایران در جنگ عراق جلوگیری کند.

نیروی هوایی ایران ابتدای انقلاب

رویداد۲۴ علیرضا نجفی:«دولت بغداد که از توانایی بالای نیروی هوایی ایران آگاه بود و می‌دانست که تمام پایگاه‌های نیروی هوایی عراق در تیر رس هواپیما‌های جنگی ایران قرار دارند، بیشتر هواپیما‌های خود را که تعداد آن‌ها ۳۳۲ فروند و دو سوم از آن‌ها تهاجمی بود، به اردن، کویت، عربستان سعودی و عمان فرستاد تا از حملات احتمالی ایران در امان بمانند. نتیجه درگیری‌های ارتش عراق با نیروی هوایی ارتش کُند شدن حرکت نیرو‌های عراق به سمت اهداف اصلی (دزفول، اهواز و آبادان) گردید. نیرو‌های ایرانی تا ۸ مهر که نهمین روز جنگ محسوب می‌شد، توانسته بودند پیشروی عراق را در حوالی این شهر‌ها متوقف کنند.» از کتاب طولانی‌ترین جنگ، نوشته دیلیپ هیرو

نیروی هوایی ایران در دوران پهلوی

وقتی که نیروی هوایی ارتش ایران در سال ۱۳۰۳ تاسیس شد، کمتر کسی تصور می‌کرد این نیروی محدود و ضعیف، تا دهه‌های بعد این‌چنین قدرتمندت و مجهز شود. از دهه سی به بعد که درآمد‌های نفتی کشور افزایش یافت، محمدرضاشاه پهلوی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در صنعت نظامی انجام داد. برخی معتقدند اقدامات او نادرست بوده و در واقع بخش عمده سرمایه کشور را که می‌توانست صرف رفاه عمومی کند، صرف خرید تجهیزات نظامی و به ویژه جنگنده می‌کند و از این منظر او را نکوهش می‌کنند که خرید تجهیزات نظامی برای شاه به مثابه خرید اسباب‌بازی برای یک کودک بوده و این میل در او هیچگاه از بین نرفته است.

برخی دیگر معتقدند در شرایط بی‌ثبات خاورمیانه، امنیت دفاعی حرف اول را می‌زند و به همین دلیل حتی در دوره پس از انقلاب نیز، سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگتری روی صنایع نظامی و دفاعی شد؛ تا آنجا که اگر ایران در دوره پهلوی صرفا واردکننده تجهیزات بود، در دوره بعد به صادرکننده تجهیزات نظامی تبدیل شد.

فارغ از اینکه نقد کدام گروه را باید پذیرفت، واقعیت آن بود که شاه علاقه ویژه‌ای به تقویت نظامی و به خصوص ناوگان هوایی ارتش داشت و چون خودش خلبانی نیز می‌کرد، توجه ویژه‌ای به نیروی هوایی و گسترش آن داشت.

نیروی هوایی ارتش ایران در دهه پنجاه حدود صدهزار پرسنل داشت که حدود ۵۰۰۰ آن‌ها خلبان بودند. اغلب خلبان‌ها در ایالات متحده آمریکا آموزش دیده بودند و بسیار متبحر بودند. قدرت نیروی هوایی ایران در ابتدای دهه چهل به اندازه‌ای بود که سازمان ملل متحد حکومت ایران را دعوت به انجام عملیات هوایی نظامی در «کنگو» کرد اما قدرت نیروی هوایی ایران در ابتدای دهه پنجاه بسیار بیشتر از سال‌های پیش بود، چرا که پیشرفته‌ترین جنگنده جهان به نیروی هوایی ایران اضافه شد.

تا سال ۱۳۴۷ بهترین هواپیما‌های جنگده ارتش ایران F5های فریدم فایتر بودند که به عنوان پرنده‌های سبک و ارزان‌قیمت به متحدان ایالات متحده فروخته می‌شدند اما در سال ۱۳۴۷ پنج فروند F4 فانتوم به نیروی هوایی ارتش داده شد؛ یعنی هواپیمایی که فقط در اختیار ارتش ایالات متحده و ارتش بریتانیا بود و ایران سومین کشور دنیا بود که این جنگنده‌های فوق پیشرفته را در اختیار می‌گرفت.

برتری هوایی درست یک‌سال بعد از ورود هواپیما‌های F4 به ایران نقشی مهم در حفظ تمامیت ارضی ایران بازی کرد؛ چرا که دولت عراق در روز ۲۶ فروردین ۱۳۴۸ اروندرود را به روی کشتی‌های تجاری ایرانی بست و آن‌ها را ملزم به اهتزاز پرچم عراق کرد اما نیروی هوایی ارتش ایران در «عملیات اروندرود» با به پرواز درآوردن اف۸۶‌های خود بر فراز کشتی ابن‌سینا و ۸ فروند F4 در نزدیک عراق، دشمن را ناچار به عقب‌نشینی کرد. در آن ماجرا گفته می‌شد خلبانان ارتش ایران آماده بودند دیوار صوتی را بر فراز بغداد شکسته و سپس نیروگاه برق بغداد و پایگاه الرشید را بمباران کنند.

برخی کارشناسان اینگونه تحلیل می‌کنند که همین اتفاق سبب شده بود توجه به تقویت نیروی هوایی بیشتر شود و همین کافی بود که موج دوم خریدهای نظامی ایران از ایالات متحده آمریکا آغاز شود؛ موجی که باعث ورود نخستین هواپیماهای جنگنده F14 در ایران شد.


بیشتر بخوانید:

 مشخصات جنگنده اف ۱۴

مشخصات فنی جنگنده اف ۳۵


هواپیماهای F14 ایران

خریدهای نیروی هوایی ارتش ایران از آمریکا

محمدرضا شاه پهلوی در تابستان ۱۹۷۲ نامه‌ای به پنتاگون فرستاده و اعلام کرد قصد بازدید از ایالات متحده آمریکا و گفتگو درباره هواپیمای جدیدی را دارد که قرار است در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شوند. در آن نامه برنامه‌ریزی او برای تماشای نمایش هوایی این نوع جنگنده‌ها به قصد الگوگیری برای شاخه مورد علاقه‌اش در نیرو‌های مسلح یعنی نیروی هوایی قید شده بود. علاقه اصلی شاه به هواپیمای F14 بود.

این ملاقات آغاز یک معامله مناقشه‌برانگیز بود که منجر به استقرار مدرن‌ترین هواپیمای جنگنده‌ای می‌شد که آمریکا به یکی از متحدانش فروخته بود. این برای نخستین بار بود که آمریکایی‌ها موافقت کرده بودند چنین جنگنده پیشرفته و استراتژیکی را به یک مشتری خارجی بفروشند.

ابتدا برای نخستین بار پنج فروند F14 نیروی هوایی شاهنشاهی ایران، در روز‌های ۵ و ۱۰ بهمن ماه ۱۳۵۴ وارد ایران شد. تحویل ۷۵ فروند دیگر، تا ۶ مرداد ۱۳۵۷ به طول انجامید. موشک‌های ایم-۵۴ آ فونیک این جنگنده‌ها با برد موثر حداکثر ۱۹۰ کیلومتر، امکان انهدام هواپیما‌های دشمن را خارج از برد رادار‌های آن‌ها برای نیروی هوایی ایران فراهم می‌کرد.

این موشک‌ها، همواره نیروی هوایی ایران را در نبرد هوایی فامد (فراتر از میدان دید) در موقعیت بسیار برتری در مقابل رقیب عراقی خود قرار می‌داد. علاوه بر فونیکس موشک‌های میانبرد ایم-۷اِف اسپارو و کوتاهبرد ایم-۹اِل سایدویندر نیز جهت استفاده تامکت‌های ایران، خریداری شدند.

نخستین گروه از خلبانان و اساتید خلبانان تامکت نیروی هوایی ایران، ۲۰ ماه آموزش نبرد‌های هوایی در میدان دید و فاصله کم را در مدرسه خلبانی جنگنده نیروی دریایی آمریکا به نام تاپ گان (Top Gun) در میرامار گذراندند. آن‌ها حداکثر دانش لازم را جهت درگیری نزدیک هوایی و استفاده از توپ ۲۰ میلیمتری و موشک‌های سایدویندر این هواپیما کسب کردند.

این جنگنده‌ها در سال‌های بعد امکان مقابله با موشک‌های کروز شلیک شده از بمب‌افکن‌های توپولف ۱۶ نیروی هوایی عراق و همچنین هواپیما‌های شناسایی میگ-۲۵آر نیروی هوایی شوروی سابق را برای نیروی هوایی ایران فراهم می‌کرد.

اهمیت هواپیمای F14 زمانی مشخص می‌شود یادآور شویم ایالات متحده حتی حاضر به فروش این جنگنده‌ها به اسرائیل و بریتانیا نیز نشد. با ورود F14 به ایران، ارتش نیروی هوایی به یکی از قوی‌ترین ارتش‌های قاره آسیا بدل شد.

همچنین نیروی هوایی ارتش ایران در سال‌های پیش از انقلاب، سالانه سه رزمایش مشترک بین‌المللی با نیرو‌های هوایی کشور‌های عضو پیمان سنتو و کشور‌هایی مانند انگلستان داشت؛ رزمایش‌هایی مثل «میدلینک» و «شهباز» برای افزایش آمادگی رزمی نیروی هوایی در خلیج فارس و کرانه‌های شمالی آن و همچنین نیمه جنوبی کشور با همکاری نیروی هوایی آمریکا.

کشورهایی چون پاکستان که سلاح هسته‌ای دارند نیز قدرت نیروی هوایی ایران را نداشتند. در سال ۱۳۵۶ به دنبال کودتای «ژنرال ضیاء الحق» نیروی هوایی اقدام به انجام «رزمایش تجن» کرد تا در برابر هرگونه تهدید نظامی، از خاک پاکستان دفاع کند.

در دوران پهلوی و با توجه به تنش‌های مرزی بین ایران و عراق، حمله نیروی هوایی عراق به ایران پیش‌بینی شده بود و طرح‌های عملیاتی برای پاسخ دادن به این حملات وجود داشت. معروف‌ترین آن‌ها «طرح عملیاتی البرز» بود که از اواسط شهریور ماه سال ۱۳۵۲ به دنبال تشدید فعالیت‌های تخاصمی نیروی هوایی عراق، فرماندهان وقت نیروی هوایی احتمال اجرای آن را بررسی کرده بود.

طرح عملیاتی البرز که قدمت آن به سال ۱۳۵۲ برمی‌گشت، شامل عملیات ضد نیروی هوایی بود؛ نیروی هوایی ایران باید تمام پایگاه‌های نظامی نیروی هوایی عراق را هدف قرار می‌داد و امکان عملیات پروازی را از آن‌ها سلب می‌کرد.

وضعیت نیروی هوایی ایران پس از انقلاب

با تصفیه بسیاری از افسران ارتش و خروج بسیاری از فرماندهان ارشد و همچنین اعدام تعدادی از امرای ارتش، شرایط نیروی هوایی در ایام پس از انقلاب تغییر کرده بود و در آن سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، دیگر اجرای عملیات‌هایی، چون البرز میسر نبود. در کنار تصفیه خلبانان و فرماندهان ارتش، مهمترین عامل کاهش توان نیروی هوایی ایران «جریان ملی-مذهبی» و دولت بازرگان بود. با وقوع انقلاب با فشار طیف ملی‌-مذهبی، قرارداد‌های خرید جنگ‌افزار از آمریکا لغو شد و تا زمان پایان دولت موقت ادامه یافت.

همچنین از فروردین ۱۳۵۸ کسانی چون مهندس مهدی بازرگان و ابراهیم یزدی قصد فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی ایران را به کشور‌های دیگر داشتند؛ به عنوان مثال به پیشنهاد «آیت‌الله طاهری» امام جمعه وقت اصفهان، برای فروش هلیکوپتر‌های کبرای هوانیروز، شماری از هلیکوپتر‌ها دِمونتاژ شدند تا آماده فروش شوند.

ابراهیم یزدی نیز پیشنهاد فروش F14ها را به آمریکا و سپس کانادا و ترکیه داده بود و در همان سال‌ها حتی قرارداد‌های خرید لوازم یدکی برای هواپیما‌های موجود نیروی هوایی نیز لغو شده بود.

با وجود این اقدامات، نیروی هوایی در ماه‌های نخستین جنگ از ورود قطعی ارتش عراق به شهر اهواز و کل استان خوزستان جلوگیری کرد و ایران را از شکست حتمی نجات داد. در واقع در حالی که نیروی زمینی ارتش ایران هم در ماه‌های پیش از جنگ تضعیف شده بود، در ماه‌های اول جنگ نیروی هوایی ارتش با ۴۵۲ فروند شکاری بمب‌افکن F5، F4 و F14 وارد جنگ شده بود و یکی از موثرترین بازو‌های نظامی ایران بود.

با وجود اینکه بسیاری از فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی اعدام شده بودند و با وجود تحریم قطعات یدکی آن از سوی ایالات متحده، نیروی هوایی ارتش دست برتر را در برابر ارتش عراق داشت.

«پیر رازو» مورخ فرانسوی درباره تفاوت نیروی هوایی ایران و عراق در سال نخست جنگ می‌نویسد: «تعداد پرسنل نیروی هوایی ایران سه برابر تعداد پرسنل ۳۸ هزار نفری نیروی هوایی عراق بود. خلبان‌های ایرانی بسیار فعال بودند و گاهی اوقات روزانه ۱۵۰ سورتی (هر بار به ماموریت رفتن و بازگشتن یک هواپیما، کشتی یا واحد نظامی) پرواز انجام می‌دادند. طبق آمار، ایران ۴۵۰ فروند هواپیمای جنگی داشت که ۳۵۰ فروند آن‌ها هواپیمای تهاجمی ساخت آمریکا بود. از سوی دیگر، خلبانان ایرانی آموزش دیده در آمریکا نترس و مبتکر بودند.»

شهید یاسینی - کیومرث حیدری - شهید عباس دوران

خلبانان نیروی هوایی ایران در جنگ

حمله صدام حسین به ایران پس از تضعیف کامل ارتش ایران

صدام حسین در ۳۱ شهریور ماه با الگوگیری از «جنگ‌های ۶ روزه اعراب و اسرائیل» دستور حمله به نیروی هوایی ایران را داد تا پس از انهدام ناوگان هوایی ایران ورود ارتش عراق به خاک کشور را تسهیل کند. دو ایستگاه رادار هشدار سریع ایران نیز مورد حمله قرار گرفتند تا امکان رصد هواپیما‌های عراقی وجود نداشته باشد.

در این میان پایگاه یکم شکاری مهرآباد تهران، پایگاه هفتم شکاری شیراز، پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول، پایگاه سوم شکاری نوژه همدان، پایگاه هشتم شکاری خاتمی اصفهان، پایگاه دوم شکاری تبریز، فرودگاه آغاجاری، پایگاه یکم پشتیبانی رزمی هوانیروز کرمانشاه و فرودگاه اهواز هدف حمله جنگنده‌های عراق قرار گرفتند.

اما هدف ارتش عراق میسر نشد چرا که پایگاه‌های هوایی ایران خوب ساخته شده بودند و جز خسارات محدودی به باند‌های پرواز و تعدادی هواپیما خسارت جدی به نیروی هوایی کشور وارد نشد.

«دیلیپ هیرو» در کتاب «طولانی‌ترین جنگ» ناکامی ارتش عراق را چنین توضیح می‌دهد: «هدف از این حملات ضربه زدن به هواپیما‌ها و باند‌های پرواز ایران برای تضعیف توان و ظرفیت نیروی هوایی ایران بود، اما نتوانستند به اهداف خود دست یابند چرا که بمب‌ها درست هدف‌گیری نمی‌شد یا عمل نمی‌کرد. علت این امر هم به نداشتن تخصص لازم خدمه پرواز و تا حدودی هم ناشی از سیستم هواپیما‌های جنگی ساخت روسیه بود که تجهیزات هیدروالکتریکی ضعیفی داشتند و تجهیزات فاقد هدف‌یابی دقیق بودند.» علاوه بر این نیروی هوایی عراق در مسیر ایران، یک فروند بمب‌افکن توپولف ۱۶ خود را با ۶ خدمه از دست داد.


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

جنگ ایران و عراق چگونه آغاز شد؟

سقوط فاو و رقم خوردن سرنوشت جنگ ایران و عراق

سقوط فاجعه‌آمیز هواپیمای فرماندهان ارشد جنگ

لحظه دردناک جنگ در عملیات کربلای ۵

عملیات ثامن الائمه؛ نخستین پیروزی بزرگ ارتش ایران

شروط ایران برای پایان جنگ با عراق

خلبان ایرانی که توسط بعثی‌ها دو نیم شد!


خلبان علی اقبالی

عملیات کمان برای مقابله با تجاوز عراق

ارتش عراق نیروی هوایی ایران را دست کم گرفته بود. وقتی که ارتش ایران در واکنش به تجاوز عراقی‌ها «عملیات کمان ۹۹» را ترتیب دادند، فرماندهان عراقی بسیار شگفت‌زده شدند چرا که تصور نمی‌کردند نیروی هوایی ایران با آن اندازه تضعیف و تصفیه، هنوز قابلیت عملیات داشته باشد.

به گزارش رویداد۲۴ در روز ۳۱ شهریورماه با توجه به آسیب‌های وارده به باند‌های پرواز برخی از پایگاه‌های شکاری و ناآمادگی برخی دیگر، تنها دو پایگاه سوم و ششم شکاری تاکتیکی در همدان و بوشهر آماده پاسخ به تهاجم گسترده نیروی هوایی عراق بودند اما همین دو پایگاه «عملیات کمان» را به انجام رساندند.

عملیات در صبحگاه یکم مهر و تنها پس از ۱۶ ساعت از حمله ارتش عراق اجرا شد. ۱۵۰ جنگنده ایرانی به پرواز در آمدند و تاسیسات نفتی بصره و کرکوک و همچنین ۱۵ پایگاه نظامی را عراق مورد حمله قرار دادند. نیروی هوایی ایران بر خلاف تصور صدام از بین نرفته بود.

ایرانی‌ها سریع متوجه شدند دو تا چهار فروند با اجرای پرواز‌هایی در سطح پایین، می‌توانند به راحتی ازتیررس پدافند‌ها و هواپیما‌های جنگی عراق عبور کنند و ضربات عمیقی به تاسیسات نظامی و نفتی عراق وارد کردند.

باور عراقی‌ها این بود که نیروی هوایی ایران دیگر توان بهره‌برداری از تجهیزات پیشرفته‌اش را ندارد. از ده‌ها افسر دوره‌دیده در کالج جنگ ایالات متحده، تنها تعداد کمی از جمله «سرهنگ جواد فکوری» مانده بودند که با حفظ سمت هم فرمانده نیروی هوایی بود و هم وزیر دفاع ملی.

با این وجود واکنش نیروی هوایی ایران در ساعت‌های ابتدایی پس از حمله عراق به خاک ایران نشان داد که فرماندهی نیروی هوایی و پرسنلش هنوز می‌توانند عملیات‌های گسترده هوایی را به مرحله اجرا بگذارند.

در موج دوم حملات پایگاه‌های هوایی «حبانیه» شامل تموز و هضبه در غرب بغداد و شماری دیگر از پایگاه‌ها و فرودگاه‌های استان‌های عراق از جمله کرکوک بمباران شدند، این بار با ۵۰ درصد هواپیما‌های مورد استفاده در موج اول. در این عملیات هشت فروند شکاری رهگیر F14A معروف به «تامکت»، پوشش هوایی بمب‎افکن‌های نیروی هوایی را در حریم هوایی ایران تأمین کردند.

به علت مهارت و دقت خلبانان ایرانی، پایگاه‌ها و فرودگاه‌هایی که در عملیات ۱۴۰ فروندی هدف قرار گرفتند ۶۰ روز غیر قابل بهره‌برداری و غیرعملیاتی بودند. بازسازی سطوح پروازی پایگاه هوایی «الرشید» در جوار بغداد پس از چندین نوبت بمباران هوایی بالاخره نهم آذر ۱۳۵۹ به پایان رسید.

این حملات و حملات بعدی در ماه‌های آتی جنگ سبب شد نیروی هوایی ایران در ۶ ماه نخست جنگ دارای برتری هوایی در مقابل نیروی هوایی عراق باشد، اگر چنین نمی‌شد، نیروی زمینی قدرتمند عراق با کمک پشتیبانی هوایی امکان اشغال شهر‌های اهواز، آبادان و دزفول را تا ۷ روز پس از شروع رسمی جنگ داشت اما با گذشت زمان و فقدان قطعات یدکی و تجهیزات لازم برای ترمیم هواپیما‌های ارتش، به مرور از قدرت آن در جریان جنگ کاسته شد اما به سبب جانفشانی نیروها و به ویژه خلبانانی که برای حفظ میهن از هر اقدامی فروگذار نبودند، این انسجام حفظ شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
ع م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
73
درود بر عقابان وطن پرست که با وجود نا مهربانی های فراوان و غیر معقول از اين خاک با جان و دل دفاع کردند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
5
80
خدا بیامورزش اکرصلاحهای خریداریشدش نبودزبان عربی الان زبنون شده بودیادش کرامی باد
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
2
63
برای یک کار خوب دو چیز لازم است یکی استادکار ماهر و دیگری ابزار خوب که نتیجه کار عالی می شود. الان اگر خلبانانمان هم مانند بقیه ی مدیرانمان رانتی و سهمیه ای نباشند و در کار خود ماهر باشند ، جنگنده ای ندارند که لایق توانایی های این خلبانان باشد.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
12
21
جالب اینجاست که اینا با چیز دیگری داماد میشن
فریدون محمدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
6
87
برتری هوایی ایران نسبت ب عراق وجود خلبانانی بود ک محمد رضا شاه پهلوی برای آموزش اف۱۴تامکت بآمریکا فرستاده بود و هواپیماهای بود ک از آمریکا خریداری کرده بود قبل از اینکه خود آمریکا ازشون بهرمند بشه پس نتیجه اینه ک باعث برتری ایران از عراق محمدرضا پهلوی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
59
درود خداوند بر شرفشان،مردان با غیرت وبی ادعا .
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
51
صداقت
خلبانان
بی ریا بدون فریب
درجه صادقانه
حق دفاع
صداقت نیروهای مسلح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
1
75
خدا را شکر که شما نوشتید اگر ارتش در ۷ روز اول عراق را زمین گیر نکرده بود چه میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
4
72
سلام و درود خداوند بر دلاور مردان ایران زمین درود خداوند بر شاه روشن فکر پس ما نتیجه می گیریم که باید به طرف آمریکا می رفتیم نه روسیه در دنیا هرکس قدرت بیشتری داری حرفش بیشتر خریدار داره
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
درودبرشما،گل گفتید،هنوزهم دیرنشده جلوی ضرررادرهرکجابگیری منفعت کردی،لعنت برروسیه خائن
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
6
77
خدا بیامرزه اون بزرگ مرد رو که چنین جوانهایی تربیتکرد و همینطور با خرید های درستش نیرو هوایی رو قدرتمند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
5
46
شاهنشاه روحت شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
روحت شاد ابر مرد تاریخ
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
1
30
با سلام البته با درود بیکران ب شرف کلیه نیروهای نظامی و غیر نظامی ک در جنگ تحمیلی با نثار خون خود وطن رو حفظ کردند ک اگر نبودند بایستی ب اعراب الان میگفتیم دایی....و البته ک بازمندگان همون خلبانان با شرف و نظامیان از لحاظ مالی در سختی میباشند و همچنین نظامیان حاضر ک با سیلی صورت خود را سرخ میکنند .... البته ک صندلی دفاع از میهن تنها صندلیه ک مسئولین و اقا زادگان برای بدست اوردنش دعوا نمیکنند و میلی ندارند....
شیرخدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
33
گزارش خوبی بود دست شما درد نکنه دریغ از یک تمجید درست و حسابی در صدا و سیما . شهید لشکری 18 سال اسیر صدام لعنتی بود ارتش ایران همیشه مال میهن بوده و به داد میهن رسیده ارتش قائم به میهن و نه شخص من خودم در جبهه ها بودم و توان رزمی و فداکاری آنان را از نزدیک دیدم. ...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
2
37
چه جالب ! تا الان خبری از سایبریها نبوده و این باعث بسی خوشحالی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
آماده باش بودند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
5
48
خدا رحمت کند کسی که نیروی هوایی قدرتمند کرد .
نور به قبرش بباره ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
2
45
خدا بیامرزه اون ابر مرد بزرگ شاه ...
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
3
43
از صدقه سر شاه که این تجهیزات که زمان خودشون بهترین بودن خرید
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
46
فساد نبود رانت نبود دانش بود و آینده نگری و تربیت انسانهای فداکار به میهن فقط وطن بود وبس...متشکرم
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
35
قصه تکراری که هیچوقت شبیه اون تکرار نمیشه واقعا جای تأسف داره
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
6
11
هرکسی از ضن خود شد یار ما،،باید دید که نیت شما از این تیتر چیه،،زمان اشغال خرمشهراگه تکاورها ارتش نبودن،،درادامه اگه هوانیروز نبود،،در ادامه اگه نیروی مردمی نبود،،یا اگه نیروی دلیر دریایی نبود،،هر کدام را از معادله کم کنید به شکست کامل میرسید،،پس بدونید که مردم ایران با دانستن این چیزا هست که به عاقبت مردم لیبی دچار نمیشن!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
28
9
سلام واقعاْ باید بر شجاعان و شهدای نیروی هوایی ارتش درود فرستاد .که بار دفاع ماههای اول جنگ را بدوش کشیدند. اما در حوزه خریدهای انجام شده مولفه های مهمی مانند چند منظوره بودن قابلیت ارتقا و هزینه نگهداری و حفظ کارامدی در طی زمان , باید به دیدگاههای کارشناسان بین المللی و حتی ژنرالهای رژیم قبل توجه کرد شایدخریدهای بهتری قابل انجام بود مثلاْ چرا در ان زمان کشورهای دیگر اف ۱۵ را ترجیح دادند . این در سایر حریدها هم دیده می شود چرا تمام رزم ناوها قابلیت دفاع هوایی موثری نداشتند (کلاس سام, بایندر و ..)تا فاجعه سهند سبلان رخ ندهد .اگر در رژیم قبل به حرف کارشناسان نه دلالان توجه می شد در جنگ کمتر شهید می دادیم
نجفی
|
Germany
|
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
20
4
رویداد بیست چهار وقتی چیزی تو چنته نداره پر کردن صفحه رو واگذار میکنه به فرهادی و نجفی با مطالبی با محتوا و روشنفکرماعابانه که همیشه دم دستشون هست صفحه رو پر کنن تا بینیم فردا چی میشه!
خدا روزی رسونه!
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
حقیقت تلخ
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
6
26
خدا بیامرزه شاه مرد بزرگ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
زنده باد شاهنشاه
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
مرگ بر شاه خائن اگه عقل داشت اف 15 می خرید نه اف 14 بروید مقایسه کنین هزینه نگهداری اف 14 با اف 15 و همچنین قدرت مانور عملیاتی اف 15 رو
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
دورودبرشاهزاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
26
1
یادی هم بکنیم از رهبری پیامبر گونه امام که نقش کلیدی در پیروزی در جنگ داشت
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
خخخخخ
رزمنده خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
1
6
جناب نجفی مطلب جانبدارانه شما
کاملا نشان از طرفداری از نکات غیر واقعی دارد.اولا شورای انقلاب خواهان ابطال معامله تسلیحاتی با آمریکا شدند نه فقط بازرگان و یزدی..وزیر دفاع وقت شهید چمران بهمراه رهبر انقلاب و شهید بهشتی ضمن مخالفت با نظر منافقین که خواهان انحلال ارتش بودند سهم به سزایی در پیروزیهای رزمندگان ارتشی در دفاع مقدس داشتند.در عملیات H3شما ضمن نامبردن از سرهنگ گلچین فرمانده پایگاه سوم همدان و لیدر عملیات جناب براتپورنامی از ساپ لیدر این عملیات غرورآفرین سرگرد محمود اسکندری نبردین که نیروی هوایی و مردم ایران بگفته کارشناسان مدیون این قهرمان ملی هستند.شما قلم به
مزد میچرخانید نه ثبت واقعیت که وظیفه نویسنده است ساندیس و کیک گوارایتان...
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
2
0
خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
4
درود بر آن شهیدان رعنا .
ح م
|
United States of America
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
0
سال ۶۵ که در عملیات فاو شرکت کردم فقط دوبار هواپیمای ایرانی دیدم ولی بیش از صد بار هواپیمای عراقی را دیدم رزمندگان با کمترین امکانات ومظلومانه در جنگ روبروی ارتش عراق تا دندان مسلح جنگیدند
نظرات شما
پیشخوان