تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شدند

گاهی فیلم‌ها براساس زندگی یک شخص واقعی یا یک رویداد بزرگی که قبلاً رخ داده ساخته می‌شوند و این آثار بسیار محبوب هستند. در ادامه، برخی از فیلم‌های سینمایی براساس واقعیت را برایتان معرفی می‌کنم.

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: شاهکار‌های سینمایی در ژانر‌های مختلفی ممکن است ساخته شوند و درست است که هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که بدانید داستانی که در حال تماشای آن هستید، از دل همین افراد عادی (و گاهاً غیرعادی) بیرون آمده است. فیلم‌های داستانی واقعی ممکن است درباره لحظات تاریک تاریخی، نخبگان جهان و دستاوردهایشان و یا حتی انسان‌های منفور تاریخ باشند. در هر صورت، این فیلم‌ها، اتفاقات واقعی را به تصویر می‌کشند یا گاهی فقط از آن‌ها الهام می‌گیرند.

فیلم فهرست شیندلر

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم "فهرست شیندلر" بر اساس زندگی اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی ساخته شده و لیام نیسون (Liam Neeson) با بازی استادانه خود نقش او را ایفا کرده است. شیندلر، یک تاجر نازی بود که به تدریج تغییر می‌کند و در نهایت بیش از ۱۰۰۰ یهودی را از کشتار جمعی هولوکاست نجات می‌دهد. این فیلم دریافت نقد‌های مثبت فراوانی کرد و در مراسم جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد. به همین دلیل، فیلم "فهرست شیندلر" را می‌توان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های بر اساس واقعیت تلقی کرد.

فیلم پیانیست 

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم "پیانیست" (The Pianist)، که در سال ۲۰۰۲ اکران شد، نیز یکی از برترین آثار در لیست فیلم‌های سینمایی بر اساس واقعیت محسوب می‌شود. این فیلم داستان ولادیسلاو اشپیلمان، یک موسیقیدان یهودی-لهستانی است که در طول جنگ جهانی دوم به نجات خود از خرابی‌های گتوی ورشو و تلاش برای بقا می‌پردازد. گتوی ورشو، بزرگترین گتو در اروپا در زمان اشغال نازی‌ها در جنگ جهانی دوم بود.

فیلم "پیانیست" بر اساس واقعیت‌های جنگی ساخته شده است و سه جایزه اسکار و بسیاری از جوایز دیگر را به خود اختصاص داد.

فیلم اوپنهایمر

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم "اوپنهایمر" (Upenheimer) یکی از جدیدترین فیلم‌های بر اساس واقعیت است که به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان ساخته شده است. این اثر بر اساس کتاب "پرومته آمریکایی" (American Prometheus) و زندگی سازنده بمب اتم، جی. رابرت اوپنهایمر، ساخته شده است. فیلم "اوپنهایمر" نه تنها با استقبال خوبی مواجه شد، بلکه توانسته است یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ و پرفروش‌ترین فیلم‌هایی که درباره جنگ جهانی دوم و بیوگرافی سازنده بمب اتم است، باشد.

فیلم اینک آخرالزمان

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم "Apocalypse Now" (آخرالزمان حال)، که در سال ۱۹۷۹ اکران شد، تا حدودی بر اساس کتاب "Heart of Darkness" (قلب تاریکی) نوشته جوزف کنراد ساخته شده است. کتاب "Heart of Darkness" نیز بر اساس تجربیات نویسنده خود، جوزف کنراد، نگارش شده است. داستان این فیلم در طول جنگ ویتنام رخ می‌دهد و درباره کاپیتان ویلارد با بازی مارتین شین است که برای انجام یک ماموریت خطرناک فرستاده می‌شود تا سرهنگی به نام کرتز با بازی مارلون براندو را به قتل برساند.

فیلم لورنس عربستان

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم "لورنس عربستان" (Lawrence of Arabia)، که در سال ۱۹۶۲ اکران شد، یکی از برترین فیلم‌های براساس واقعیت است. این فیلم تجربه‌های توماس ادوارد لورنس، باستان‌شناس و دیپلمات بریتانیایی، در شبه‌جزیره عربستان و در طول جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. فیلم به شیوه‌ای روایتی، خشونت جنگ و تأثیر آن بر روحیه و هویت لورنس را به تصویر می‌کشد.

"لورنس عربستان" همچنین به شیوه‌ای قابل توجه به هویت لورنس و ارتباط وی با همراهان بریتانیایی و رفیقانش در قبایل صحرای عربستان توجه می‌کند. این فیلم به عنوان یک شاهکار سینمایی شناخته شده است و در ایران نیز دارای طرفداران بسیاری است.

فیلم ذهن زیبا

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

"یکی دیگر از برترین آثار فهرست فیلم‌های سینمایی بر اساس واقعیت، فیلم «ذهن زیبا» است. این فیلم داستان زندگی ریاضیدان نابغه، جان نش را به تصویر می‌کشد و گواهی بر این موضوع است که بین نبوغ ناب و دیوانگی، یک خط باریک وجود دارد. در فیلم "ذهن زیبا"، که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های بر اساس واقعیت شناخته می‌شود، می‌توان به طور دقیق نگاهی به زندگی این شخص تیزهوش که نقشش توسط راسل کرو (Russell Crowe) بازی شده است، داشت. جان نش از بیماری اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی رنج می‌برد و همین موضوع به شدت بر زندگی شخصی، روابط، خانواده، دوستان و کار او تأثیر گذاشته است. فیلم "ذهن زیبا" از فیلم‌های عاشقانه بر اساس واقعیت است که تماشای آن را از دست نباید داد. "

فیلم کتاب سبز

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

عنوان ما در فهرست فیلم‌های سینمایی بر اساس واقعیت، «کتاب سبز» است. داستان این فیلم درباره‌ی دان شرلی، یک آهنگساز و پیانیست سیاه‌پوست آمریکایی است که برای تور خود به یک راننده نیاز دارد. او یک مرد ایتالیایی-آمریکایی را برای این کار استخدام می‌کند که ظاهراً نژادپرست است و نسبت به سیاه‌پوست‌ها دید خوبی ندارد؛ اما رابطه این دو تا انتهای فیلم دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. «کتاب سبز» در نود و یکمین مراسم اسکار، جوایز بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مکمل مرد را برای خود کسب کرد.

فیلم اگه می‌تونی منو بگیر

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

در این فیلم، که براساس زندگی فرانک آبیگنل است، لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) و تام هنکس (Tom Hanks) نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. فرانک آبیگنل یک کلاهبردار بود که موفق شد قبل از سن ۱۹ سالگی، میلیون‌ها دلار چک را جعل کند و در این راه خود را به عنوان یک خلبان در خطوط هوایی پان‌آمریکن، یک دکتر و یک وکیل جا بزند. او تمام این کار‌ها را برای کمک به والدینش که در شرایط مالی سختی بودند، انجام می‌داد. این اثر، بهترین فیلم‌های سینمایی بر اساس واقعیت است و ترکیبی از سکانس‌های خنده‌دار و هیجان‌انگیز است که با بازی فوق‌العاده دی‌کاپریو همراه است.

فیلم به سوی طبیعت وحشی

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

به سوی طبیعت وحشی» داستانی واقعی است که درباره سفر معنوی یک مرد به اعماق طبیعت روایت می‌شود. این فیلم، یکی از فیلم‌های بر اساس واقعیت است و نشان می‌دهد که چگونه در زندگی مادی‌گرایمان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم. این اثر، تماشاگران را به تصویری از آرزوی آزادی و استقلال، فرار از قوانین جامعه و یافتن برتری در طبیعت می‌برد.

داستان فیلم درباره‌ی کریستوفر مک‌کندلس است، یک دانشجوی ممتاز و ورزشکار که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، تصمیم می‌گیرد از تمام مالکیت‌ها و متعلقاتش عبور کند و پس‌انداز خود را به ارزش ۲۴۰۰۰ دلار به خیریه اهدا کند. سپس سفر خود را به سوی آلاسکا، جایی که همواره آرزویش بوده، آغاز می‌کند. این سفر به طبیعت وحشی، نمادی از تمایل او به آزادی و خلاصی از قواعد جامعه و برتری در محیط طبیعی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات شما
پیشخوان