تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

علت نفس‌تنگی در خواب

تنگی نفس می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها باشد. در برخی موارد، تنگی نفس ممکن است در شب نیز اتفاق بیفتد.

علت نفس‌تنگی در خواب
رویداد۲۴ سیما صابری: به دلایل مختلفی در هنگام خواب ممکن است که دچار تنگی نفس شوید. علل اولیه شرایطی است که بر ریه‌ها یا قلب تأثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است از آسم، آلرژی یا اضطراب رخ دهد.

تنگی نفس می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها باشد. در برخی موارد، تنگی نفس ممکن است در شب نیز اتفاق بیفتد. برای درمان آن، باید علت آن را درک کنید. با اینحال تنگی نفس ناگهانی و شدید در شب می‌تواند به معنای یک بیماری جدی نیز باشد. در موارد زیر باید نفس تنگی را جدی بگیرید:ا

گر هنگام دراز کشیدن صاف نمی‌توانید نفس بگیرید.

اگر بدتر شدن یا تنگی نفس طولانی مدت را تجربه کنید.

همچنین در صورت بروز تنگی نفس با علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

-لب یا انگشتان آبی

-تورم در نزدیکی پا‌ها

-علائم شبیه آنفولانزا

-خس خس سینه

-صدای بلند هنگام تنفس

چرا شب هنگام دراز کشیدن نمی‌توانم نفس بکشم؟

اگر بدن نتواند به اندازه کافی اکسیژن را به خون پمپاژ کند، تنگی نفس ممکن است رخ دهد. ریه‌های شما ممکن است نتوانند اکسیژن دریافتی را پردازش کنند، یا قلب شما ممکن است نتواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. تنگی نفس مزمن زمانی رخ می‌دهد که علائم را برای بیش از یک ماه تجربه کنید. حدود ۸۵% منبع قابل اعتماد شرایطی که باعث تنگی نفس مزمن می‌شود به ریه ها، قلب یا سلامت روان شما مربوط می‌شود.

تنگی نفس در حالت دراز کشیده، ارتوپنه نامیده می‌شود. هنگامی که بعد از چند ساعت خواب رخ می‌دهد، به آن تنگی نفس حمله‌ای شبانه می‌گویند.

برای آشنایی با علل رایج تنگی نفس در شب، ادامه مطلب را بخوانید.

شرایط ریوی

شرایط مختلف ریوی می‌تواند باعث تنگی نفس شود. برخی مزمن هستند، در حالی که برخی دیگر قابل درمان هستند.

آسم

آسم به دلیل التهاب در ریه‌های شما رخ می‌دهد. این منجر به مشکلات تنفسی می‌شود. برخی افراد ممکن است تنگی نفس شبانه مرتبط با آسم خود را تجربه کنند زیرا:

علت نفس‌تنگی در خواب

-وضعیت خواب شما به دیافراگم فشار می‌آورد

-مخاط در گلو انباشته می‌شود و باعث سرفه و مشکل در تنفس می‌شود

-هورمون‌های شما در شب تغییر می‌کند

-محیط خواب شما باعث آسم شما می‌شود

آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث نفس‌تنگی در خواب شود که می‌تواند باعث ترشح از بینی شود. این امر می‌تواند گلوی شما را تحریک کند و باعث احتقان شود و منجر به سرفه و دشواری در تنفس مطلوب شود.

آسم نیز ارتباط نزدیکی با آلرژی دارد. قرار گرفتن در معرض محرک‌های آلرژیک در محیط خواب شما - مانند گرد و غبار، کپک و حیوانات خانگی - ممکن است علائم آلرژی شما را نیز تحریک کند که به نوبه خود ممکن است علائم آسم را تشدید کند.

پنجره‌های باز ممکن است باعث شوند مواد آلرژی زا مانند گرده نیز وارد اتاق شما شوند.

آمبولی ریه

اگر لخته خون در ریه‌های شما ایجاد شود، آمبولی ریه رخ می‌دهد. همچنین ممکن است درد قفسه سینه، سرفه و تورم را تجربه کنید. اگر برای مدتی در رختخواب باشید، ممکن است آمبولی ریه را تجربه کنید. این امر می‌تواند جریان خون شما را محدود کند. اگر فکر می‌کنید آمبولی ریه دارید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

بیماری COPD باعث مسدود شدن یا باریک شدن راه‌های هوایی می‌شود که تنفس را دشوارتر می‌کند.

همچنین ممکن است علائمی مانند خس خس سینه، سرفه، تولید مخاط و سفتی در قفسه سینه داشته باشید. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر می‌تواند باعث COPD شود.

ذات الریه

ذات الریه می‌تواند به دلیل ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شود. این وضعیت ریه‌های شما را ملتهب می‌کند. همچنین ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا، درد قفسه سینه، سرفه و خستگی را تجربه کنید. اگر تب بالا، تنگی نفس و سرفه دارید، باید برای درمان ذات الریه به دنبال درمان پزشکی باشید.

بیماری‌های قلبی

شرایطی که قلب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند در توانایی آن برای پمپاژ خون اختلال ایجاد کند. این ممکن است به تنگی نفس در هنگام دراز کشیدن یا بعد از چند ساعت خواب منجر شود.

نارسایی قلبی و شرایط مرتبط

تنگی نفس شایع‌ترین علامت نارسایی احتقانی قلب گزارش شده است. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که قلب شما نمی‌تواند خون را در سطح پایدار پمپاژ کند. ممکن است به دلایل زیادی دچار نارسایی قلبی شوید. عوامل خطر عبارتند از: رژیم غذایی ناسالم، دیابت، برخی داروها، سیگار کشیدن و چاقی.

شرایطی که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود، بیماری عروق کرونر است. ممکن است دچار تنگی نفس ناشی از حمله قلبی، درد و گرفتگی قفسه سینه، تعریق، حالت تهوع و خستگی شوید. اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

سایر شرایط مرتبط با نارسایی قلبی شامل فشار خون بالا، ضربه به قلب، التهاب یا ضربان قلب نامنظم است.

آپنه خواب

آپنه خواب وضعیتی است که در طول خواب رخ می‌دهد و باعث تنگ شدن راه‌های هوایی و کاهش سطح اکسیژن می‌شود. شما در طول شب بیدار می‌شوید تا نفس‌های عمیق تری بکشید. ممکن است احساس کنید در طول شب نفس نفس می‌زنید یا صبح با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوید. همچنین ممکن است سردرد داشته باشید یا احساس تحریک پذیری کنید.

اضطراب و حملات پانیک

اضطراب یا استرس می‌تواند با تنگی نفس شبانه مرتبط باشد. احساس اضطراب می‌تواند یک پاسخ جنگ یا گریز در بدن شما ایجاد کند و باعث حمله پانیک شود. ممکن است در طول حمله پانیک، نفس نفس بزنید، احساس ضعف کنید و حالت تهوع داشته باشید.

علل دیگر

چندین بیماری دیگر ممکن است باعث تنگی نفس در شب شود. این شامل:

رفلکس اسید

سایر بیماری‌های ریوی مانند بیماری بینابینی ریه یا ادم ریوی

سرطان ریه یا سرطان عروق خونی یا مغز استخوان

نارسایی کلیه

تومور در قلب

کم خونی

بیماری ALS و سایر بیماری‌های عصبی-عضلانی

علت نفس‌تنگی در خواب

تنگی نفس در شب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و هنگام تعیین علت تنگی نفس از شما در مورد سلامتی و سابقه خانوادگی شما می‌پرسد. اغلب، پزشک شما فقط بر اساس این معاینه اولیه قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. پزشکان می‌توانند ۶۶ درصد از موارد تنگی نفس را فقط در معاینه بالینی تشخیص دهند. ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری برای تشخیص علت باشد. پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

پالس اکسیمتری

رادیوگرافی قفسه سینه

الکتروکاردیوگرافی

اسپیرومتری

تست استرس

مطالعه خواب

درمان نفس‌تنگی در خواب

درمان تنگی نفس در شب بسته به شرایط ایجاد کننده آن متفاوت است. در اینجا علل و درمان‌های رایج وجود دارد:

آسم: به یک برنامه درمانی پایبند باشید، از محرک‌ها اجتناب کنید و برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی با بالش بخوابید.

بیماری COPD: سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی مضر خودداری کنید. برنامه‌های درمانی ممکن است شامل استنشاق، سایر دارو‌ها و اکسیژن درمانی باشد.

پنومونی: با آنتی بیوتیک ها، دارو‌های سرفه، مسکن ها، کاهش دهنده تب و استراحت درمان کنید.

نارسایی قلبی: از برنامه درمانی پزشک خود پیروی کنید، که ممکن است بسته به شرایط شما متفاوت باشد. پزشک شما ممکن است دارو‌های خاصی، تنظیم سبک زندگی، دستگاه‌ها و سایر تجهیزات را برای حفظ عملکرد صحیح قلب شما توصیه کند.

آپنه خواب: اصلاح سبک زندگی با کاهش وزن و ترک سیگار ممکن است به شما کمک کند. احتمالاً هنگام خواب به یک وسیله کمکی نیاز داشته باشید تا از باز ماندن مجاری تنفسی اطمینان حاصل کنید.

آلرژی: اتاق خواب خود را عاری از مواد حساسیت زا نگه دارید و مرتباً تمیز کنید. فرش، پنجره‌ها، ملافه‌ها و پنکه‌های سقفی می‌توانند گرد و غبار را جمع‌آوری کرده و علائم آلرژی را ایجاد کنند. ممکن است بخواهید ملافه‌های ضد حساسیت یا یک دستگاه تصفیه هوا را در اتاق خواب خود امتحان کنید.

اضطراب و حملات پانیک: تمرینات تنفسی، اجتناب از محرک‌ها و صحبت با یک متخصص سلامت روان ممکن است به شما در تسکین احساس اضطراب و جلوگیری از حملات پانیک کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان