تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند:

زیر سایه رائفی‌پور | اصول‌گرایان رقابت داخلی برای دور دوم انتخابات را شروع کردند | کدام لیست انتخاباتی شانس بیشتری دارد؟

در هفته‌ای که سرنوشت دور دوم انتخابات مجلس در رقابت کم‌سوی اصول‌گرایان مشخص می‌شود، هنوز برنده دور اول فهرست انتخاباتی‌اش را رو نکرده و گویا عجله‌ای هم ندارد.

ٰرائفی پور قالیباف بذرپاش

رویداد۲۴ | میثم سعادت: تبلیغات دور دوم انتخابات از روز پنجشنبه شروع شد و تا هفته آینده، ترکیب مجلس دوازدهم تکمیل می‌شود؛ مجلسی که مثل بیست سال گذشته ترکیبی با اکثریت اصولگرا خواهد داشت اما همچنان اختلاف بین جریان‌های مختلف اصولگرا برای کسب کرسی‌های بیشتر ادامه دارد.

در روزهای گذشته شریان (جریانی به رهبری رسایی و بذرپاش) و شورای ائتلاف (جریانی به رهبری قالیباف، حداد عادل و جبهه پایداری) فهرست‌های انتخاباتی خود را منتشر کردند. بررسی‌های آماری نشان می دهد در دور اول انتخابات، فهرست صبح ایران (فهرستی به مدیریت علی‌اکبر رائفی پور) بیشترین اقبال را داشته و فهرست شورای ائتلاف در رده دوم قرار گرفت. ائتلاف صبح ایران هنوز فهرست دور دوم خود را معرفی نکرده است.

تجربه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد نتایج دور اول در دور دوم هم تکرار می‌شود. در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم فهرست شریان با حداکثر همپوشانی با فهرست صبح ایران منتشر شده بود. در میان نامزدهای که در فهرست شریان بودند ولی در فهرست جبهه صبح قرار نداشتند و در واقع نامزد مستقل شریان محسوب می شدند، بیژن نوباوه سی و پنجم شد، نظام‌الدین موسوی سی و نهم، و صمصامی چهل و یکم شد.

نفر آخر لیست صبح ایران، سه برابر نفر آخر فهرست شریان رای آورده بود. همه اینها نشان می‌دهد مهمترین فهرست اصولگرایان هنوز منتشر نشده است گرچه اعضای این فهرست مشخص هستند. چهارده نفر از اعضای اولیه این فهرست به دور دوم رفته‌اند.


بیشتر بخوانید:

رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟

چه کسانی از رائفی پور حمایت مالی می‌کنند؟


شعار روزنه‌گشاها در دهان قالیبافی‌ها

وضعیت قالیباف و فهرست شورای ائتلاف شبیه به وضعیت روزنه‌گشایان در دور اول است. در دور اول انتخابات، گروهی از فعالان سیاسی نزدیک به جناح اصلاح‌طلب و اعتدالی که به روزنه‌گشایا معروف شدند، فهرستی منتشر کردند که مورد اقبال مردم قرار نگرفت. آنها می‌گفتند اگر مشارکت انتخابات بیشتر شود، شانس پیروزی دارند. این شعار حالا توسط حامیان قالیباف هم تکرار می‌شود. سایت فردا نیوز در گزارشی نوشته است «چندی بعد دور دوم انتخابات مجلس در پیش است؛ بزنگاهی که می‌تواند سرنوشت مجلس دوازدهم را مشخص کند و به گفته همه کارشناسان در صورتی که میزان مشارکت مردم بالا باشد می‌شود انتظار داشت که مجلسی با رویکرد عقلانیت انقلابی تشکیل شود.»

این ادعا یک معنای مشخص دارد. نهادهایی که به صورت سازماندهی‌شده در انتخابات شرکت می کنند، در دور دوم به لیست شورای ائتلاف رای نخواهد داد.

سرلیست‌های مطبوعاتی

دور اول انتخابات، در یک فهرست قالیباف و در فهرستی دیگر حمید رسایی سرلیست بودند. حالا اما هیچ چهره شاخصی در میان نامزدهای باقی مانده نیست. احمد نادری، ابراهیم عزیزی و پیمان فلسفی، بیشترین رای دور اول را در میان نامزدهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات داشتند که هر سه نامزدهای مشترک شریان و جبهه صبح ایران بودند.

در فهرست‌های جدید، لیست شورای ائتلاف به صورت الفبایی منتشر شده و سعید آجرلو، مدیرمسئول روزنامه «صبح نو» -ارگان غیررسمی قالیباف- سرلیست شده است. در فهرست امنا هم نظام‌الدین موسوی، مدیرمسئول سابق روزنامه جوان قرار گرفته است.

حذف زنان

برای اولین‌بار بعد از مجلس چهارم، در دور اول هیچ زنی از تهران وارد مجلس نشد. در واقع سمیه رفیعی (نفر هجدهم دور اول و عضو فهرست شریان و جبهه صبح ایران) بیشترین رای را در میان نامزدهای زن انتخابات به دست آورد. پنج زن در میان سی نامزد اول تهران قرار داشتند اما بعید نیست یکی دو نفر از آنها در رقابت با مردان مشهورتر، شکست بخورند.

فرصت‌سوزی

دور دوم لیست شورای ائتلاف با تاخیر فراوان منتشر شد و فرصت تبلیغات را از دست داد. در دور دوم آنها خیلی زود دست به کار شدند و هنوز خبری از فهرست صبح نیست. این شاید تنها امید قالیباف باشد گرچه بسیاری اصولگرایان که به خط‌کشی‌های درونی تسلط بیشتری دارند، در روزهای اخیر پیش‌بینی کرده‌اند قالیباف در صندلی ریاست مجلس قرار نخواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان