رویداد۲۴ حسین فلاحی: بولدوزر زرهی D9R آخرین نسخه از سری بولدوزرهای زرهی کاترپیلار D9 است که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) از آن استفاده می کنند. خودروهای D9 Dozer برای اولین بار در دهه 1950 به ارتش اسرائیل معرفی شدند. این وسیله نقلیه در جنگ سینا (1956)، جنگ یوم کیپور (1973)، عملیات صلح (جنگ اول لبنان) (1982)، جنگ دوم لبنان (2006) و عملیات سرب گداخته(2008-2009) مورد استفاده قرار گرفتند.
بولدوزر کاترپیلار D9 یک طرح تجاری است که از سال 1955 در ایالات متحده تولید می شود. در ژوئن 2004، بخش رمتا، صنایع هوافضای اسرائیل، تحویل انواع D9R را بر اساس یک قرارداد سال 2003 آغاز کرد.
در ژوئن 2004، صنایع هوافضای اسرائیل، بخش Ramta، تحویل انواع D9R را تحت یک قراردادی که در سال 2003 بسته شده بود آغاز کرد. D9R Dozer یک نوع زرهی از تراکتور کاترپیلار D9 است که توسط کاترپیلار طراحی و تولید شده است.
بیشتر بخوانید: «پرتو آهنین»، سامانه پدافند لیزری اسرائیل
این وسیله از زمان معرفی آن به طور مداوم بهبود یافته است. کاترپیلار هیچ نسخه نظامی خاصی از این بولدوزر تولید نمی کند. با این حال این ماشین خاکی همه کاره برای کاربردهای نظامی استفاده می شود. ارتش ایالات متحده در طول جنگ ویتنام از بولدوزرهای کاترپیلار D9 استفاده کرد. از این بولدوزرها برای پاکسازی جنگل ها استفاده می شد. پس از جنگ، این ماشین ها با بولدوزرهای کوچکتر کاترپیلار D7G جایگزین شدند.
تعدادی از این بولدوزرها توسط نیروهای دفاعی اسرائیل خریداری شد. سپاه مهندسی اسرائیل قبلاً از نسخههای D9L و D9N استفاده می کرد. D9T، یک نسخه کنترل از راه دور D9R نیز در خدمت IDF است. در حال حاضر حدود 100 بولدوزر زرهی D9R در خدمت اسرائیل هستند. به نظر می رسد که اسرائیل از نسخه جدیدتر D9T نیز بهره می برد. در سال 2003، ارتش و تفنگداران دریایی ایالات متحده در مجموع 14 بولدوزر زرهی D9R از انبارهای ارتش اسرائیل برای استقرار در عراق خریداری کردند.
این بولدوزرها توسط صنایع هوافضای اسرائیل، صنایع نظامی اسرائیل و ارتش اسرائیل زره پوش شده اند تا حفاظت زرهی بهینه را ارائه دهند. کابین این وسیله می تواند دو مرد شامل یک راننده و یک فرمانده را در خود جای دهد.این وسیله نقلیه پایه دارای یک تیغه بزرگ جداشدنی و یک ضمیمه چاک دهنده عقب است. تجهیزات استاندارد شامل پایه های سلاح، محفظه های ذخیره سازی، روشنایی و سیستم های ارتباطی است.
پنلهای شیشهای زرهدار روی کابین حداکثر حفاظت بالستیک را ایجاد کرده و امکان مشاهده تمام اجزای خودرو را در همه جهات فراهم میکنند. کابین همچنین مجهز به سیستم های ارتباطی، اطفاء حریق و نگهداری سلاح های شخصی است. تیغه و چاک دهنده عقب به عنوان ابزار کار اصلی وسیله نقلیه عمل می کنند. تیغه نصب شده در جلو توسط چهار بازوی هیدرولیک کنترل می شود.
بولدوزر D9R دارای8.1 مترطول ، 4.5 متر عرض و 4 متر ارتفاع است. وزن یک بولدوزر غیر زرهی 55 تن وزن و وزن یک بولدوزر زرهی 62 تن وزن است. وسایل نقلیه اصلاح شده را می توان به مسلسل های خدمه ای، نارنجک انداز دودزا یا نارنجک انداز مجهز کرد.
در این بولدوزر کابین زرهی جدید روی قاب آن نصب شده است. این کیت زرهی افزودنی به هیچ تغییری را ساختار وسیله ایجاد نمی کند. شیشه زره پوش با موقعیت ارگونومیک حداکثر حفاظت بالستیک را با دید بالا در همه جهات فراهم می کند. محفظه موتور نیز زره پوش است. تیغه بولدوزر بزرگ به عنوان زره اضافی عمل می کند. ادعا می شود که وزن کلی دستگاه 6000 کیلوگرم افزایش یافته است، اما تاثیری بر عملکرد کلی آن ندارد.
کابین زرهی محافظت در برابر آتش سلاح های کوچک و ترکش های گلوله توپ را فراهم می کند. برخی منابع ادعا کردند که بولدوزرهای ارتش اسرائیل در برابر مواد منفجره گسترده IED مقاومت کرده و حتی گلوله های RPG را منحرف می کنند. زره اسلت را می توان برای سطح بالاتر حفاظت در برابر گلوله های RPG نصب کرد. به صورت اختیاری می توان وسیله نقلیه را با تخلیه کننده نارنجک دودزا مجهز کرد.
تجربه عملیاتی این ماشینها در مناطق جنگی حاکی از نیاز این بولدوزرها به محافظت در برابر آتش سلاحهای کوچک و ترکش گلولههای توپ بود. همچنین نیروهای دفاعی اسرائیل از احتمال حملات شیمیایی نگران بودند. بنابراین یک کیت زره غیرفعال الحاقی برای بولدوزرهای کاترپیلار D9 توسط صنایع نظامی اسرائیل طراحی شد. ارتش اسرائیل در سال 2006 زره های اسلات را روی بسیاری از این وسایل نقلیه نصب کرد.
بولدوزرهای زرهی کاترپیلار D9 را می توان برای وظایف مهندسی از جمله خنثی سازی مهمات انفجاری، پاکسازی مناطق بمب گذاری شده، تخریب استحکامات، باز کردن مسیر، بازیابی خودروهای زرهی گیر کرده و ساخت تپه های شنی و موانع مختلف و آماده سازی مواضع دفاعی استفاده کرد. اسرائیلی ها همچنین از این بولدوزرهای زرهی در تهاجمی در جنگ شهری استفاده می کنند.
همچنین از این بولدوزرها برای حفاری در موقعیت ها مختلف استفاده شد. استفاده از این ماشینهای زرهی در جنگ شهری مؤثر بود و باعث کاهش تلفات اسرائیل گردید. از این بولدوزرها می توان برای عملیات امداد رسانی نیز استفاده کرد. ثابت شد که این ماشین ها برای درگیری های با شدت کم و همچنین نبردهای تمام عیار مناسب هستند.
بولدوزر کاترپیلار D9 به راحتی می تواند تانک های اصلی جنگ و سایر خودروهای جنگی را که بیش از 70 تن وزن دارند را یدک بکشد. دو درب ورودی در جلوی کابین این بولدوزر وجود دارد. همچنین درب خروجی اضطراری در عقب تعبیه شده است. به علاوه یک دریچه سقفی برای مشاهده وجود دارد. یک مسلسل 7.62 میلی متری را می توان برای دفاع شخصی روی سقف نصب کرد.
این دستگاه از موتور دیزل 18 لیتری توربوشارژ کاترپیلار 3408C با قدرت 474 اسب بخار بهره می برد. این وسیله دارای سه دنده جلو و سه دنده عقب است.
اپراتور: نیروهای دفاعی اسرائیل
ورود به سرویس:
خدمه: 2 نفر
ابعاد و وزن
وزن: 55 تن
وزن با زره: 62 تن
طول: 8.1 متر
عرض: 4 متر
ارتفاع: 4 متر
کارایی
حمل بار بکسل شده بیش از 70 تن
تسلیحات
مسلسل: 1 × 7.62 میلی متر (اختیاری)
نیروی محرکه
موتور: کاترپیلار 3408C دیزل
قدرت موتور: 474 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده 15 کیلومتر در ساعت