پل زرهی تاگاش ارتش اسرائیل
رویداد۲۴ حسین فلاحی: پل پرتاب خودروی زرهی (AVLB) یک وسیله نقلیه پشتیبانی رزمی است که گاهی اوقات به عنوان زیرمجموعه ای از خودروهای مهندسی رزمی در نظر گرفته می شود که برای کمک به نظامیان در استقرار سریع تانک ها و سایر وسایل نقلیه جنگی زرهی در رودخانه ها طراحی شده است.
AVLB یک وسیله نقلیه است که از شاسی تانک برای حمل یک پل فلزی تاشو تبدیل شده است. وظیفه AVLB این است که به واحدهای زرهی یا پیاده اجازه عبور از دهانه ها، خندق های ضد تانک، پل های تخریب شده، خطوط راه آهن، کانال ها، رودخانه ها و دره ها یا زمانی که به رودخانه ای بسیارعمیق برای عبور وسایل نقلیه نیاز است و هیچ پلی در موقعیت مناسبی قرار ندارد می دهد.
تاریخچه پل زرهی تاگاش
اولین پل های زرهی که وارد خدمت نیروی دفاعی اسرائیل شدند، M48 اردنی غنیمت گرفته شده و همچنین M60 AVLBهای تدارکاتی آمریکا بودند. ارتش اسرائیل به استفاده از پلهای مبتنی بر M60A1 ادامه میدهد. IDF به AVLB به عنوان Tagash اشاره می کند که مخفف پل تانک است.
تاگاش قابلیت راه اندازی دو نوع پل را دارد. پل آلومینیومی اصلی نصب شده بر روی M60 AVLB تنها میتوانست مخازن تا 55 تن را تحمل کند، بنابراین در مدلهای بعدی از جمله انواع پل های ساخته شده توسط نیروی دفاعی ارتش اسرائیل (IDF) تقویتکننده نیز اضافه شد.
وزن این پل 14.4 تن است و راه اندازی یک پل تنها 3 تا 4 دقیقه طول می کشد. با توجه به استفاده روزافزون از تعدادی ترانشه در استحکامات و تعداد بیشتر موانع طبیعی باریکتر به جای موانع بزرگتر، کارخانه اسلاوین TAAS IMI یک مجموعه پشت سر هم به نام Tzmed یا tandem را طراحی و مهندسی مهندسی کرد. این آخرین اصلاحات انجام شده در مورد این پل در اسرائیل است.
اسرائیل تا پیش از جنگ شش روزه از پل گذارهای قدیمی فرانسوی که عمدتا متعلق به جنگ جهانی دوم بودند استفاده می کرد. در جریان جنگ شش روزه تعداد زیادی از تانک های ام 47 و ام 48 پاتن متعلق به ارتش اردن توسط اسرائیلی ها به غنیمت گرفته شد. ارتش اسرائیل با تبدیل برخی از این تانک های غنیمتی به تانک های پل گذار آنها را جایگزین پل گذارهای قدیمی خود کرد.
بیشتر بخوانید: مشخصات پهپاد هرمس ۹۰۰ اسرائیل
اسرائیل به مرور تانک های قدیمی M60A1 خود را نیز به تانک های پل گذار تبدیل کرد. این پل گذار از سال 1969 تاکنون در حال استفاده در ارتش اسرائیل می باشد. این تانک دو پل آلومینیومی ، مشابه پل های پل گذار M60 AVLB را حمل می کند.
قابلیت و مشخصات پل زرهی تاگاش اسرائیلی
از قابلیت های این دو پل این است که می توان آنها را بر روی هر سیستم M60 AVLB و بدون انجام هیچ تغییری نصب کرد. وزن مجموعه Tzmed برای هر دو پل تنها 13.5 تن است. وزن خالی تاگاش 43.6 تن است. دهانه هر پل 11 متر و طول کل آن 11.7 متر است. پل ها هر دو یکسان و قابل تعویض هستند و هر دو به گونه ای طراحی شده اند که به منظور کاهش ارتفاع حرکت وسیله نقلیه با یکدیگر تداخل داشته باشند.
مزیت اصلی یک سیستم بالا و پایین در مقایسه با یک سیستم افقی کاهش پیچیدگی مکانیکی است. طول هر یک از این پل ها 11 متر است و در مجموع قادر به پوشش 19 متر کانال می باشند. همچنین توانایی عبور دادن تانک هایی با وزن 50 الی 55 تن را دارا می باشند. احداث پل 4 دقیقه و جمع آوری پل نیز 3 دقیقه زمان می برد.
نیروی محرکه پل زرهی تاگاش
M60 AVLB مجهز به موتور دیزل توربوشارژ قارهای AVDS-1790-2D است تا بتواند سیستمهای هیدرولیک را برای پل اجرا کند. این موتور 750 اسب بخار تولید می کند.
مشخصات کلی پل زرهی تاگاش
مبدا: اسرائیل
ورود به خدمت:؟
خدمه: 2 نفر
ابعاد و وزن پل زرهی تاگاش
وزن (با پل): 50 تن
طول: 11.3 متر
طول بدنه: 7 متر
عرض: 4 متر
ارتفاع: 3.9 متر
کلاس بار: MLC-60
طول پل (تک دهانه): 19 متر
طول پل (چند دهانه): 2×11 متر
بار پل: 60 تن
زمان ساخت: 3-4 دقیقه
نیروی محرکه پل زرهی تاگاش
موتور: قاره ای AVDS-1790-2D
قدرت موتور: 750 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 50 کیلومتر در ساعت
برد: 450 کیلومتر