صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
کد خبر: ۳۸۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

هک غول تسلیحاتی آمریکا | در مورد شرکت لاکهید مارتین چه می‌دانیم؟

در این مطلب به تاریخچه و فعالیت غول تسلیحاتی آمریکا، شرکت لاکهید مارتین خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: لاکهید مارتین یک شرکت آمریکایی در زمینه هوافضا، دفاع، امنیت و فناوری‌های پیشرفته است. در مارس ۱۹۹۵ این شرکت با ادغام شرکت لاکهید با مارتین ماریتا تشکیل شد و دفتر مرکزی آن در بتسدا، مریلند، (منطقه واشنگتن دی سی)، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. لاکهید مارتین ۱۲۶۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد.

لاکهید مارتین یکی از بزرگترین شرکت‌ها در صنعت هوافضا، دفاع، امنیت و فناوری است. بیشترین بخش از درآمد لاکهید مارتین از فروش محصولات نظامی آن است. این شرکت بزرگترین پیمانکار دولت فدرال ایالات متحده است و نزدیک به ۱۰ درصد از بودجه پرداخت شده توسط پنتاگون را دریافت می‌کند.

لاکهید مارتین در پنج بخش تجاری هوانوردی، سیستم‌های اطلاعاتی و راه حل‌های جهانی، موشک و کنترل آتش، سیستم‌های ماموریت و آموزش، سیستم‌های فضایی فعالیت می‌کند.

تاریخچه شرکت لاکهید مارتین

شرکت آلکو هیدرو- آیروپلین در سال ۱۹۱۲ توسط برادران آلن و مالکوم لاگهد در سانفرانسیسکو تأسیس شد. در سال ۱۹۱۶، این شرکت به شرکت هواپیماسازی لاگهد تغییر نام داد و به سانتا باربارا، کالیفرنیا منتقل شد. سال ۱۹۱۶ سالی بود که جک نورثروپ، ۲۰ ساله اهل سانتا باربارا، اولین شغل خود را در هوانوردی آغاز کرد و به عنوان نقشه کش برای شرکت ساخت هواپیمای لاگ هد مشغول به کار شد.

این شرکت اقدام به طراحی و ساخت هواپیمای دریایی مدل اف-۱ کرد که در ۲۹ مارس ۱۹۱۸ آغاز به کار کرد و با پرواز از سانتا باربارا به سن دیگو، رکورد پرواز بدون توقف آمریکا را با هواپیمای دریایی به ثبت رساند. پس از مدل اف-۱، این شرکت سرمایه گذاری زیادی در طراحی و توسعه یک هواپیمای انقلابی مونوکوک به نام مدل اس-۱ انجام داد. با این حال، قیمت ۲۵۰۰ دلاری نمی‌توانست در بازار رقابت کند. شرکت هواپیماسازی لاگهد در‌های خود را در سال ۱۹۲۱ بست.

در سال ۱۹۲۶، آلن لاگهد، جک نورثروپ و کنت جی بودجه‌ای را برای تشکیل شرکت هواپیماسازی لاکهید  در هالیوود به دست آوردند. این شرکت جدید از برخی از همان فناوری‌هایی که در ابتدا برای مدل S-۱ توسعه یافته بود برای طراحی مدل وگا استفاده کرد. در مارس ۱۹۲۸، شرکت به بربنک، کالیفرنیا نقل مکان کرد و تا پایان سال فروش بیش از یک میلیون دلار را گزارش کرد. از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۸ این شرکت بیش از ۸۰ هواپیما تولید کرد و بیش از ۳۰۰ کارگر را استخدام کرد که تا آوریل ۱۹۲۹ هر هفته پنج هواپیما می‌ساختند.

در ژوئیه ۱۹۲۹، فرد ای. کیلر، مالک اکثریت سهام، ۸۷ درصد از شرکت هواپیماسازی لاکهید را به شرکت هواپیماسازی دیترویت فروخت. در آگوست ۱۹۲۹، آلن لاگهد استعفا داد و اظهار داشت که در آن زمان اعتقاد من این بود که ادغام یک حرکت نادرست بود.

رکود بزرگ، بازار هواپیما را خراب کرد و هواپیمای دیترویت ورشکست شد. گروهی از سرمایه گذاران به سرپرستی برادران رابرت و کورتلند گراس، و والتر وارنی، شرکت را در سال ۱۹۳۲ خریداری کردند. از قضا، خود آلن لاگهد قصد داشت برای شرکت خود مناقصه بدهد، اما فقط ۵۰,۰۰۰ دلا جمع آوری کرد که به نظر او این مبلغ برای یک پیشنهاد جدی بسیار ناچیز بود.

در سال ۱۹۳۴، رابرت ای. گراس به عنوان رئیس شرکت جدید، شرکت لاکهید، که دفتر مرکزی آن در فرودگاه بربنک، کالیفرنیا قرار داشت، منصوب شد. برادرش کورتلند اس. گراس یکی از بنیانگذاران و اجرایی بود که پس از مرگ رابرت در سال ۱۹۶۱ به عنوان رئیس هیئت مدیره جانشین او شد.

اولین ساخت و ساز موفقی که در هر تعداد (۱۴۱ هواپیما) ساخته شد، وگا بود، که بیشتر به دلیل استفاده از آن در چندین پرواز اولیه و رکورددار توسط آملیا ارهارت، وایلی پست و جورج هوبرت ویلکینز شناخته شده است.

در دهه ۱۹۳۰، لاکهید، ۱۳۹۴۰۰ دلار برای توسعه مدل ۱۰ الکترا، یک هواپیمای حمل و نقل کوچک دو موتوره، هزینه کرد. آملیا ارهارت و ناوبر او، فرد نونان، در تلاش ناموفق خود برای دور زدن جهان در سال ۱۹۳۷ با این هواپیما پرواز کردند. طرح‌های بعدی، لاکهید مدل ۱۲ الکترا جونیور و لاکهید مدل ۱۴ سوپر الکترا بودند.

در سال ۱۹۶۱، شرکت مارتین با شرکت آمریکن- ماریتا، یک شرکت بزرگ استخراج شن و ماسه ادغام شد و شرکت مارتین ماریتا را تشکیل داد.

در سال ۱۹۹۳ مارتین ماریتا شرکت جی ئی آسترو اسپیس را که تولید کننده تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌هایی برای صنایع نظامی و هوافضا مانند رادار، تجهیزات ارتباطی امن و ماهواره‌های نظامی و تجاری است خریداری کرد. جی ئی آسترو اسپیس  در سال ۱۹۸۶ زمانی که جنرال الکتریک  آر سی‌ای آسترو الکترونیکس، سازنده پیشرو آمریکایی ماهواره‌ها و سایر سیستم‌های فضایی را خریداری کرد، تشکیل شد.

مذاکرات ادغام بین شرکت لاکهید و مارتین ماریتا در مارس ۱۹۹۴ آغاز شد و شرکت‌ها ادغام برنامه ریزی شده ۱۰ میلیارد دلاری خود را در ۳۰ آگوست ۱۹۹۴ اعلام کردند. این معامله در ۱۵ مارس ۱۹۹۵، زمانی که سهامداران دو شرکت ادغام را تایید کردند نهایی شد.

دریافت جایزه کولیر

این شرکت تاکنون شش بار جایزه کولیر(Collier Trophy) را دریافت کرده  که از جمله در سال ۲۰۰۱ برای توسعه سیستم محرکه لیفت فن ایکس -۳۵/اف-۳۵ بی و اخیراً در سال ۲۰۰۶ برای رهبری تیمی که جت جنگنده اف-۲۲ رپتور را توسعه داد بوده است. لاکهید مارتین در حال حاضر در حال توسعه F-۳۵ لایتینگ II است.

جایزه کولیر، یک جایزه سالانه هوانوردی است که توسط اتحادیه ملی هوانوردی ایالات متحده اهدا می گردد و کسانی که «بزرگترین دستاورد در مکانیک پرواز یا کیهان نوردی در آمریکا را با توجه به عملکرد، بازده و امنیت وسیله هوایی یا فضایی داشته اند» این جایزه را دریافت می کنند.

هک شرکت لاکهید مارتین

 شرکت «لاکهید مارتین» یکی از پیمانکاران بزرگ دفاعی و تأمین‌کننده تسلیحات جهان از جمله ارتش اوکراین توسط گروه هکری منتسب به روسیه هک شده است.

 هفته‌نامه نیوزویک روز شنبه گزارش کرد که هکر‌ها فهرستی از شماره‌ها و ایمیل‌های کارمندان را به دست آوردند و همچنین پنل مجوز شرکت لاکهید مارتین را حذف کردند. هکر‌ها در یک کانال تلگرامی فهرستی از اسامی کارکنان لاکهید مارتین را منتشر کرده‌اند.

تایم لاین شرکت لاکهید مارتین

۱۹۱۲: شرکت آلکو هیدرو-آیروپلین تأسیس شد.
۱۹۱۶: این شرکت به شرکت ساخت هواپیمای لاگهد تغییر نام داد.
۱۹۲۶: شرکت هواپیماسازی لاکهید تشکیل شد.
۱۹۲۹: لاکهید به یک بخش از هواپیما‌های دیترویت تبدیل شد.
۱۹۳۲: رابرت و کورتلند گراس پس از ورشکستگی هواپیمای دیترویت کنترل شرکت را به دست گرفتند. این شرکت با به رسمیت شناختن سازماندهی مجدد شرکت تحت هیئت مدیره، به شرکت هواپیمایی لاکهید تغییر نام داد.
۱۹۴۳: لاکهید اسکونک ورکس در بربنک، کالیفرنیا تأسیس شد.
۱۹۵۴: اولین پرواز سی-۱۳۰ هرکولس.
۱۹۵۴: اولین پرواز یو-۲.

۱۹۶۱: شرکت راکت گراند سنترال به عنوان شرکت نیروی محرکه لاکهید خریداری شد.
۱۹۶۲: اولین پرواز ای-۱۲ بلکبرد.
۱۹۶۴: اولین پرواز اس آر-۷۱ بلکبرد.
۱۹۷۰ اولین پرواز ال-۱۰۱۱ تری استار.
۱۹۷۶: رسوایی‌های رشوه خواری لاکهید.
۱۹۷۷: شرکت به لاکهید کورپوریشن تغییر نام داد تا فعالیت‌های غیرهوایی شرکت را منعکس کند.
۱۹۷۸: فرودگاه هالیوود-بربانک این شرکت به شهر‌های مجاور آن فروخته شد و به فرودگاه بربنک-گلندیل-پاسادنا (که بعداً در سال ۲۰۰۳ به فرودگاه باب هوپ تغییر نام داد) تبدیل شد.
۱۹۸۱: اولین پرواز اف-۱۱۷ نایت هاوک.
۱۹۸۵: لاکهید سیستم‌های مدیریت میتر را به دست آورد.
۱۹۸۶: لاکهید، سندرس آسوشی ایتس الکترونیکی نیوهمپشایر را خریداری کرد.
۱۹۹۱: لاکهید، جنرال داینامیکس و بوئینگ توسعه اف-۲۲ رپتور را آغاز کردند.
۱۹۹۲: تمام فعالیت‌های مرتبط با هوافضا در تاسیسات بربنک پایان یافت.
۱۹۹۳: بخش هواپیما‌های فورت ورث جنرال داینامیکس، سازنده اف-۱۶ فایتینگ فالکون را تصاحب کرد.
۱۹۹۵: شرکت لاکهید با مارتین ماریتا ادغام شد و لاکهید مارتین را تشکیل داد.

نظرات شما