تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا خواهیم پرداخت.

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: شومادیا (Shumadia) یک سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار است که توسط یوگوایمپورت، یک شرکت دفاعی صربستانی طراحی و ساخته شده است.

این سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار جدید که برای رفع نیاز‌های توپخانه‌ای نیرو‌های مسلح صربستان در نظر گرفته شده است فناوری‌های نسل بعدی را برای ارائه عملکرد برتر رزمی ادغام می‌کند.

سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار شومادیا در نمایشگاه بین المللی تسلیحات پارتنر ۲۰۱۷ که در بلگراد، صربستان، در ژوئن ۲۰۱۷ برگزار شد، رونمایی شد. همچنین این سیستم در نمایشگاه دفاعی یوروساتوری ۲۰۱۸ که در ژوئن ۲۰۱۸ در پاریس برگزار شد، به نمایش گذاشته شد.

نسل جدید سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار برای انهدام نقاط دشمن و اهداف حساس طراحی شده است. این سیستم قابلیت‌های پاسخ سریع و ردیابی هدف، درگیری با اهداف حساس مانند سیستم‌های پدافند هوایی، زیرساخت‌های نظامی، کمپ‌های پایه، امکانات آموزشی، مراکز فرماندهی، تأسیسات انبار، بندرگاه‌ها، سیستم‌های ارتباطی، سامانه‌های دفاع هوایی و موشک‌های زمینی و  سیستم‌های پرتاب را ممکن می‌سازد.

طراحی و توسعه سیستم تسلیحاتی شومادیا

شومادیا برای حمل و پرتاب موشک‌های توپخانه پشتیبانی آتش طراحی شده است. این سیستم تسلیحاتی را می‌توان برای پرتاب حداکثر چهار یا هشت موشک بر اساس شرایط عملیاتی و الزامات ماموریت پیکربندی کرد.

سیستم پرتاب در انتهای عقب یک کامیون ۸×۸ مستقر است. این کامیون ماژول‌های کانتینری فولادی را در خود جای می‌دهد  که موشک‌های هدایت شونده و هدایت نشده را در بر می‌گیرد. هر ماژول می‌تواند دو راکت را در لوله‌ها جای دهد.

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

کابین خدمه از مواد تقویت شده برای محافظت از خدمه چهار نفره در برابر اسلحه‌های کوچک و ترکش‌ها ساخته شده است. کابین علاوه بر این، محافظت در برابر اثرات تکه تکه شدن ناشی از موشک‌های بالستیک را ارائه می‌دهد. موقعیت‌های محل نشستن فرمانده و اپراتور در کابینی در پشت کابین راننده قرار دارد.

سیستم موشک پرتاب چندگانه خودکششی مدولار شومادیا توانایی شلیک مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده را دارد. این سیستم می‌تواند یک موشک هدایت شونده جرینا ۱  و یک موشک هدایت نشده، جرینا ۲ را پرتاب کند. برد J۱ حداکثر ۲۸۵ کیلومتر است، در حالی که J۲ می‌تواند اهداف را در برد ۷۰ کیلومتری نابود کند.

مشخصات سیستم پرتابگر

سیستم تسلیحاتی دارای دو ماژول کانتینری است که در کنار هم قرار گرفته اند و هر ماژول دارای دو لوله پرتاب موشک است. برای قرار دادن کانتینر روی سکوی پرتاب از یک دستگاه بالابر وسیله نقلیه کاربردی استفاده می‌شود.

سکوی پرتاب دوار شامل سکو‌های ارتفاعی و آزیموت است که توسط یک موتور الکتریکی با چرخ دنده‌های کاهش دهنده هدایت می‌شود.

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

پرتاب موشک‌ها با زاویه آزیموت ۳۰± درجه انجام می‌شود، در حالی که حداکثر زاویه پرتاب موشک ۴۸ درجه است. پس از اتمام مراحل پرتاب، کانتینر توسط دستگاه بالابر به موقعیت اولیه بازگردانده می‌شود.

شومادیا می‌تواند پیکربندی‌های متعددی را بر اساس الزامات ماموریت پشتیبانی کند. می‌توان آن را با دو تا چهار پرتابگر لوله‌ای که دو موشک J۱ شلیک می‌کنند پیکربندی کرد. این موشک می‌تواند ۱۲ موشک هدایت نشده J۲ را شلیک کند، در صورتی که به چهار ماژول با سه پرتابگر لوله مجهز باشد.

کلاهک‌های موشکی سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار شومادیا

مهمات هدایت شونده J۱ یک کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی با قابلیت انفجار قوی حمل می‌کند، در حالی که J۲ به یک کلاهک ۱۱۰ کیلوگرمی HE/fragmentation مجهز شده است. J۱،  ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که سیستم پرتاب با دو موشک تقریباً ۴۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

سیستم‌های ناوبری و کنترل آتش

موشک J۲ از سیستم ناوبری اینرسی و رمزگذار‌های دیجیتال تراورس و ارتفاع برای ردیابی و درگیری با اهداف استفاده می‌کند. تجهیزات ناوبری و جهت یابی در سیستم تسلیحاتی مبتنی بر سیستم جی پی اس است.

سیستم موشکی سیستم‌های کنترل آتش و اطلاعات فرمان کاملاً خودکار را ادغام می‌کند که امکان ادغام وسیله نقلیه را در یک میدان نبرد مدرن شبکه محور فراهم می‌کند.

جزئیات خودرو سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولار شومادیا

سیستم موشکی پرتاب چندگانه خودکششی مدولارشومادیا بر اساس شاسی چرخدار ۸×۸ کاماز است که برای هویتزر خودکششی نورا B-۵۲ نیز استفاده می‌شود. این وسیله نقلیه دارای حداکثر ظرفیت حمل ۳۸ تن است و تحرک بالا و عملکرد عالی در خارج از جاده را ارائه می‌دهد.

سامانه موشکی پرتاب چندگانه شومادیا

همچنین دارای سیستم باد لاستیک مرکزی و ران فلت (پنچررو) است. حداکثر برد این خودرو ۶۰۰ کیلومتر است و می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

مشخصات فنی کلی شومادیا

نوع: سیستم موشکی پرتاب چندگانه

سازنده: یوگوایمپورت

خدمه: چهار

وزن موشک: ۱۵۵۰ کیلوگرم

حداکثر ظرفیت بارگیری وسیله نقلیه: ۳۸ تن

حداکثر سرعت وسیله نقلیه: ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان