معرفی مشخصات هلیکوپتر هاربین Z-۹
رویداد۲۴ | حسین فلاحی: هلیکوپتر متوسط چینی سری هاربین Z-۹ نسخه تولید شده با مجوز از یوروکوپتر فرانسوی دافین است. شرکت هواپیماسازی هاربین چین تولید بالگرد فرانسوی Aerospatiale AS۳۶۵ Dauphin با مجوز محلی را در سال ۱۹۸۱ با نام هاربین Z-۹ آغاز کرد.
AS۳۶۵ اصلی یک هلیکوپتر چند منظوره بود که در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت و اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۵ انجام داد و تولید سریالی آن در سال ۱۹۷۸ آغاز شد.
سپس یک نسخه نظامی به نام AS۵۶۵ پانتر تولید شد که بیشتر برای میدان جنگ طراحی شده بود. Z-۹ اولیه در چین از کیتهای تحویلی شرکت Aerospatiale تولید شد و در سال ۱۹۹۴ به طور رسمی در خدمت نیروهای نظامی چین قرار گرفت. تولید بعدی این سری به ۲۰۰ نمونه رسید که شامل یک نوع هلیکوپترتهاجمی اختصاصی به نام "Z-۹WZ" بود.
طراحی هلیکوپتر هاربین Z-۹
Z-۹ چینی ظاهر مشابه فرانسوی خود را حفظ کرده است. در این هلیکوپتر برای هر دو خلبان نقاط دید عالی از صندلیهای کنار هم فراهم است، زیرا اکثر پانلهای جلو شفاف هستند و امکان مشاهده بدون محدودیت به سمت بالا، پایین، جلو و پهلو به پهلو را فراهم میکنند.
بیشتر بخوانید: مشخصات هواپیمای آواکس ئی-۳ سنتری
پشت کابین خلبان کابین سرنشینان قرار دارد. موتورها در بالای کابین قرار گرفتهاند و یک جفت نیروگاه توربوشفت را در خود جای دادهاند که روتور اصلی چهار پره و یک روتور دم پوشیده شده در آن قرار گرفته اند.
روتور دم توسط موتورها از طریق شفتی که در داخل بخش دم قرار دارد به حرکت در میآید. Z-۹ دارای یک زیرشاخه چرخدار سه چرخه است که به طور کامل جمع میشود. ارابه فرود دماغه دارای یک جفت چرخ لاستیکی است در حالی که به هر پایه ارابه فرود اصلی یک چرخ اختصاص داده شده است.
Z-۹ به طور استاندارد دارای دو پرسنل با توانایی حمل مسافر تا ۸ نفراست. علاوه بر قابلیتهای حمل و نقل و حمل مسافر، Z-۹ همچنین به یک هلیکوپتر مسلح تبدیل شده است که میتواند با وسایل نقلیه زرهی، کشتیهای جنگی سطحی، اهداف نرم و هواپیماهای در ارتفاع کم از طریق مهمات در امتداد بالهای انتهایی کابین مسافر درگیر شود.
چینیها پس از مدتی تجربه در ساخت و بهره برداری از مارک اصلی Z-۹، به سرعت اقدام به توسعه یک نسخه عمدتا بومی از طراحی فرانسوی کردند. مدل Z-۹B با استفاده از ۷۰ درصد قطعات محلی چینی، در اواخر سال ۱۹۹۲ رونمایی شد و اولین پرواز موفق خود را در نوامبر همان سال انجام داد. پس از تغییرات جزئی در کابین خلبان، تولید سریال در سال ۱۹۹۳ آغاز شد که بعدا این نوع توسط نیروهای ارتش چین در سال بعد پذیرفته شد.
مدل Z-۹B اساساً با طراحی فرانسوی تفاوت دارد و از یک روتور دمی ۱۱ تیغهای پوشیده شده در مقابل مجموعه ۱۳ تیغهای اصلی استفاده میکند. معرفی Z-۹B به سرعت جایگزین مدلهای تولیدی Z-۹ فرانسوی شد.
موتور هلیکوپتر هاربین Z-۹
Z-۹ از یک جفت موتورهای توربوشفت WZ-۸A کارخانه Aeroengine Zhuzhou (اساساً نسخههای محلی از Turbomeca Arriel فرانسوی هستند) که در یک پیکربندی کنار هم نصب شدهاند، نیرو میگیرد. هر کدام از این موتورها ۸۴۸ اسب بخار قدرت تولید میکند که حداکثر سرعت ۱۹۰ مایل در ساعت، برد کشتی ۶۲۰ مایل و سقف خدمات ۱۴۷۰۰ فوت را برای هواپیما فراهم میکند.
انواع هلیکوپتر هاربین Z-۹
Z-۹ از در چندین نوع تولید یا ارتقا یافته است که با خط پایه فوق الذکر Z-۹ شروع میشود. Z-۹A بر اساس AS۳۶۵N۲ ارتقاء یافته بود. Z-۹A-۱۰۰ نوع چینی بود که به Z-۹B تولیدی تبدیل شد. AS۵۶۵ "پانتر " توسط هاربین با نام Z-۹C تولید میشود و یک نوع بالگرد ضد کشتی نیروی دریایی برای نیروی دریایی پاکستان است که مجهز به آرایه سونار، گیرنده هشدار رادار و پشتیبانی از اژدر است.
Z-۹W که همچنین با نام WZ-۹ شناخته میشود یک نسخه مسلح اختصاصی است. Z-۹W به عنوان "Z-۹G" صادر میشود. Z-۹WA از تجهیزات دید در شب پشتیبانی میکند. WZ-۱۹ یک نسخه هلیکوپتر تهاجمی رادارگریز از خانواده Z-۹ است و در حال حاضر در حال توسعه است. این نوع دارای طراحی صندلیهای پشت سر هم برای دو خلبان است و در هنگام حمله دارای مجموعه اقدامات متقابل و سیستم حفاظت از خدمه هنگام پرواز در ارتفاعات پایین در محیطهای متخاصم است.