صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۳۸۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

راهکار‌های مهم برای کاهش استهلاک خودرو

چطور می‌توانیم به خودروی خود آسیب برسانیم؟ ممکن است این سؤال عجیب به نظر برسد، اما برخی عادات نادرست می‌توانند منجر به افزایش استهلاک و هزینه‌های بالا شوند. در ادامه، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به طول عمر خودرو و کاهش خرابی‌های آن کمک می‌کنند.

رویداد۲۴| مهدی توفیقی:افزایش هزینه‌های نگهداری، تعویض قطعات و تعمیر بخش‌های مختلف، صاحبان خودرو را وادار کرده تا به دنبال راه‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها باشند. اما نیازی نیست به دنبال روش‌های عجیب یا فرمول‌های جادویی باشید. تنها کافی است چند نکته را رعایت کنید و عادات رانندگی خود را تغییر دهید.
دلایل افزایش خرابی‌ها و استهلاک خودرو را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول به عادات و رفتار‌های ما مربوط می‌شود که به نوع رانندگی‌مان وابسته است. دسته دوم به اهمیت سرویس‌های دوره‌ای و چک آپ‌های به موقع اشاره دارد. اگر به یک بخش معیوب رسیدگی نشود، آن مشکل می‌تواند در طولانی‌مدت اثرات مخرب‌تری به همراه داشته باشد و در نتیجه هزینه‌های بیشتری را ایجاد کند.

در ادامه، به عادات نادرست و نکات فنی نگهداری خودرو اشاره خواهیم کرد که می‌توانند عمر خودروی شما را افزایش دهند.

۱- تعویض دیر به دیر روغن موتور

یکی از اقدامات کلیدی که می‌تواند به موتور خودروی شما آسیب جدی بزند، تعویض دیرهنگام روغن موتور است. اگر بین سرویس‌های دوره‌ای فاصله بیفتد، روغن موتور آلوده در سیستم روغن‌کاری جریان پیدا می‌کند و به بخش‌های مختلف آسیب می‌زند.

۲- حرکت با دنده مرده

رانندگی با دنده مرده زمانی رخ می‌دهد که گیربکس در دنده‌ای سبک‌تر از آنچه که سرعت و دور موتور ایجاب می‌کند، قرار گیرد و در نتیجه هنگام گاز دادن، دور موتور به سختی افزایش می‌یابد. این وضعیت فشار زیادی به پیشرانه خودرو وارد می‌کند. بنابراین، بهتر است با کاهش دنده و افزایش بار آن، به عملکرد بهتر موتور کمک کرده و دور موتور را راحت‌تر بالا ببرید.

۳- رانندگی با دور موتور بالا

یکی از اصلی‌ترین آثار رانندگی با دور موتور بالا، افزایش مصرف سوخت است که می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد. علاوه بر این، رانندگی با دور بالا می‌تواند منجر به کاهش عمر روغن موتور، فرسودگی زودهنگام قطعات داخلی موتور و افزایش آلودگی محیط زیست شود.

۴- عبور از سرعت گیر و دست انداز با سرعت بالا

بهتر است قبل از رسیدن به سرعت‌گیر‌ها و دست‌اندازها، با ترمز کردن سرعت خود را کاهش دهید، زیرا عبور از این موانع با سرعت زیاد می‌تواند به سیستم تعلیق، زیربندی، دسته موتور، تایرها، رینگ و دیگر قسمت‌های خودرو آسیب جدی بزند. نکته مهم دیگر این است که اگر نتوانستید به موقع سرعت خود را کاهش دهید، بهتر است با همان سرعت از موانع عبور کنید، زیرا ترمز کردن در حین عبور می‌تواند فشار اضافی به بخش‌های مرتبط وارد کند. همچنین، توصیه می‌شود پس از عبور کامل از سرعت‌گیر یا دست‌انداز، به تدریج گاز بدهید و سرعت خود را افزایش دهید تا پلوس‌ها و سیستم انتقال قدرت کمتر تحت فشار قرار گیرند.


بیشتر بخوانید: چرا چراغ چک خودرو روشن می‌شود؟


۵- جدی نگرفتن روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک نشان‌دهنده وجود مشکلات مختلفی در خودرو است که اگر به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است در آینده هزینه‌های بالایی برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است روشن شدن چراغ چک و دیگر هشدار‌های خودرو را جدی بگیرید و با استفاده از دستگاه عیب‌یاب، مشکل را شناسایی کنید.

۶- قرار دادن گیربکس در حالت P قبل فعال کردن ترمز پارک

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از رانندگان پیش از توقف کامل خودرو و فعال کردن ترمز پارک، دسته دنده را به حالت P منتقل می‌کنند که این عمل فشار زیادی به گیربکس اتوماتیک وارد می‌کند. آسیب به گیربکس به این دلیل است که وزن خودرو تماماً بر روی دنده پارک قرار می‌گیرد. اما اگر ابتدا ترمز پارک فعال شود، وزن خودرو توسط ترمز تحمل می‌شود و در صورتی که ترمز پارک به خوبی عمل نکند، دنده پارک خودرو را متوقف می‌کند.

۷- نیم کلاچ کردن‌های پی در پی

نیم کلاچ کردن‌های مکرر می‌تواند منجر به فرسایش صفحه کلاچ شود و در مدت زمان کمتری نیاز به تعویض آن پیدا کنید. از دیگر پیامد‌های این عمل، می‌توان به خشک شدن روغن داخل بلبرینگ کلاچ اشاره کرد که در نهایت منجر به تولید صدای سایش از مجموعه دیسک و صفحه کلاچ می‌شود.

۸- کات آف زدن

کات آف زدن یا عملکرد موتور در بالاترین دور، مانع از پمپاژ مناسب روغن توسط اویل پمپ به بخش‌های مختلف می‌شود و این امر احتمال یاتاقان زدن را افزایش می‌دهد. همچنین، کات آف زدن به تدریج موجب ضعیف شدن رینگ پیستون‌ها می‌شود و در نتیجه موتور به روغن سوزی دچار می‌گردد.

۹- بار زدن بیش از حد

بارگذاری بیش از حد یا Over Load فشار زیادی به قوای محرکه و سیستم تعلیق خودرو وارد می‌کند و در نتیجه، ادامه این عمل می‌تواند به استهلاک بخش‌های مختلف خودرو منجر شود. از دیگر آثار نامطلوب بارگذاری زیاد می‌توان به کاهش عمر تایر‌ها و افزایش بی‌رویه مصرف سوخت اشاره کرد. بنابراین، بهتر است لوازم غیرضروری موجود در صندوق را خارج کنید تا هر روز آن‌ها را حمل نکنید.

۱۰- رانندگی با باک خالی

رانندگی با باک تقریباً خالی می‌تواند تأثیرات منفی بر روی پمپ بنزین خودرو بگذارد و باعث می‌شود این قطعه دائماً تحت فشار زیادی کار کند. به همین علت، توصیه می‌شود از حرکت دادن خودرو با باک خالی خودداری کنید تا پمپ بنزین نتواند کثیفی‌های باقی‌مانده در باک را به سمت موتور منتقل کند.

نظرات شما