تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

چگونه خودرو را رنگ کنیم؟

آیا اتومبیل شما هم نیاز به رنگ دارد و آن رنگ و شفافیت ابتدا را ندارد؟ آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که خودتان هم می‌توانید اتومبیلتان را رنگ کنید و از ظاهر زیبایش لذت ببرید؟

چگونه خودرو را رنگ کنیم؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: همه می‌دانیم که رنگ اتومبیل به مرور دچار رنگ‌پریدگی و محو شدگی و خراشیدگی و سوختگی می‌شود و جلوه نخست خود را از دست می‌دهد. بهترین کار برای آن‌که ماشین را زیبا کنیم رنگ‌کردن آن است. اگر می‌خواهید اتومبیلتان را رنگ کنید نخستین کار و مرحله تهیه وسایل و لوازم ضروری و مورد نیاز برای این کار است.

به گزارش رویداد۲۴ رنگ‌کردن اتومبیل یک کار تخصصی و حرفه‌ایست و شاید هر کسی نتواند از عهده این کار بربیاید.

اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب را بخوانید و در این زمینه می‌توانید از فیلم‌های آموزشی هم کمک بگیرید.

آماده‌کردن بدنه اتومبیل

چون قرار است بدنه اتومبیل را رنگ کنیم پیش از آن باید آن را آماده کنیم درواقع آماده‌سازی بدنه اتومبیل از مهم‌ترین بخش‌های این کار است.

مراحل نقاشی خودرو، از زیرسازی‌ها مانند رنگ آستر، بتونه زنی، سمباده زنی و… جهت آماده سازی سطح بخش‌های گوناگون خودرو تشکیل می‌شود.

زیر سازی یک عنوان کلیست که برای تشریح فرآیند‌های فیزیکی و شیمیایی آماده سازی سطح آسیب دیده بدنه خودرو بکار می‌رود که پس از آن می‌توان بطور موفقیت آمیزی از پوشش رنگ رویه استفاده کرد.

در ابتدا باید رنگ ماشین را از روی آن بتراشید و این کار را باید با سمباده انجام دهید.
توجه داشته باشید اگر اتومبیلی که می‌خواهید آن را رنگ کنید قدیمیست این کار را حتما باید انجام دهید چراکه رنگ روی خودرو‌های قدیمی ممکن است با رنگ‌های مدرن مبتنی بر آب و ژل کت‌ها ناسازگار باشد.

بتونه‌کاری از دیگر مراحل نقاشی اتومبیل است و برای رنگ‌کردن بسیار ضروریست.

با بتونه کاری بدنه فلزی خودرو و ایجاد پوشش بر روی آن، سطح ایده آلی را برای چسباندن رنگ پوششی به‌وجود می‌آید.

در هنگام کار از تمیز بودن سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی اطمینان کامل داشته باشید.

چگونه خودرو را رنگ کنیم؟

چگونه بدنه یک اتومبیل را رنگ کنیم؟

مرحله نخست: تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز

داشتن سنباده زبر به مقدار زیاد، چسب کاغذی، اسپری تفنگی و کمپرسور هوا، کاردک، عینک ایمنی، ماسک صورت، تینر‌های رنگ، بتونه، رنگ و تثبیت کننده رنگ را می‌توان از مهم‌ترین وسایل برای انجام فرآیند رنگ آمیزی خودرو برشمرد.

با استفاده از چسب کاغذی و روزنامه، بخش‌های خودرو که نیاز به رنگ زدن ندارندپوشانده می‌شوند. همچنین، برای یک خودروی دارای سایز متوسط، حدود یک گالن بتونه، نیم گالن رنگ پایه و سه گالن تثبیت کننده رنگ نیاز است.

مرحله دوم: پیداکردن محل با تهویه مناسب

روشن است که شما نمی‌توانید در خانه ماشینتان را رنگ کنید. پیدا کردن محلی با حداقل گردوغبار و دارای تهویه مطلوب، از دیگر مراحل رنگ‌آمیزی اتومبیل به شمار می‌رود.

به گزارش رویداد۲۴ اگر می‌خواهید رنگ‌آمیزی خوبی داشته باشید و کیفیت آن‌چه به دست می‌آید برایتان مهم است باید به‌دنبال جایی مسقف با تهویه هوای خوب باشید.

مکان مورد نظر باید از فضای کافی برای انجام عملیات نقاشی بر روی ماشین، نور مناسب و کم‌ترین مقدار گرد و غبار باشید.

در صورت انتخاب پارکینگ خانه برای رنگ آمیزی، باید تمامی اصول و نکات مربوط به ایمنی مدنظر قرار گیرد.

مرحله سوم: استفاده از وسایل ایمنی

همان‌گونه‌که در ابتدا گفتیم رنگ‌آمیزی اتومبیل یک کار تخصصی و حرفه‌ای و البته خطرناک است و ممکن است تن‌درستی شما را تهدید کند بنابراین استفاده از ابزار و وسایل ایمنی برای این کار اهمیت بسیار زیادی دارد.

خرید ماسک تنفسی مخصوص رنگ کاری، دستکش و عینک ایمنی، از پیش نیاز‌های انجام عملیات رنگ آمیزی ماشین تلقی می‌گردد. داشتن ماسک مخصوص، از ورود گرد رنگ و سنباده به سیستم تنفسی افراد جلوگیری به عمل می‌آورد. این امر مانع از ایجاد مشکلات تنفسی و حساسیت‌ها و آسیب‌های پوستی می‌شود.

چگونه خودرو را رنگ کنیم؟

مرحله چهارم: تهیه رنگ هم‌خوان با رنگ ماشین

از دیگر مراحل دشوار در رنگ‌آمیزی انتخاب رنگ مطابق با رنگ ماشین است. معمولا هر اتومبیل کد رنگ مربوط به خود را دارد.

کد رنگ خودرو غالبا زیر کاپوت یا برگه آن درج شده است. با پیداکردن کد رنگ ماشین می‌توان رنگ مناسب و مطابق با خودرو را تهیه کنید. اگر به این کد دسترسی ندارید تماس با کارخانه سازنده یا استفاده از تجربه نقاشان اتومبیل، از راهکار‌های مناسب در این زمینه است که می‌توان به شما در این مورد کمک کند.

مرحله پنجم: تمیز و ترمیم کردن محل رنگ‌آمیزی

تمیز و ترمیم کردن محل رنگ‌آمیزی، از اصول مهم و حائز اهمیت در نقاشی خودرو قلمداد می‌گردد. بر این اساس، قبل از پاشیدن رنگ، محل مورد نظر بایستی از هرگونه چربی، لکه و گردوغبار تمیز شود.

در بخش‌هایی از خودرو که نقاط زنگ زده وجود دارد، می‌توان با استفاده از سنباده مخصوص فلزات نسبت به ترمیم کردن و برطرف کردن آثار زنگ زدگی اقدام نمود. در صورت وجود زدگی یا سوراخ بر روی بدنه، می‌توان این بخش‌ها را با بتونه ضد زنگ و کاردک پر کرد.

مرحله ششم: سنباده زدن سطح بدنه

یکی دیگر از مراحل نقاشی خودرو به سنباده زنی بخش‌های مورد نظر ماشین مربوط می‌شود. مناسب است که سنباده زنی بدنه خودرو به صورت دورانی انجام شود. سنباده زدن اصولی محل مورد نظر در چسبندگی رنگ جدید بر روی سطح خودرو بسیار تاثیرگذار می‌باشد. در ضمن، فرآیند سنباده زدن می‌بایست تا رسیدن به سطح فلز ادامه پیدا کند. این امر در افزایش سطح کیفی پوشش نهایی رنگ تاثیر بسزایی برجای می‌گذارد. پس از تمام شدن فرآیند سنباده زنی، باید با پارچه آغشته به تینر سطح بدنه را پاک نمود. برای پاکسازی تمام سطوح مورد نظر می‌توان از تینر استفاده نمود. پس از استفاده از تینر می‌بایست مدت زمانی در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا بدنه خودرو کاملا خشک شود.


بیشتر بخوانید: این اشتباهات در تابستان محیطتان را گرم‌تر می‌کند


مرحله هفتم: فرآیند بتونه کاری

بتونه کاری از دیگر مراحل نقاشی اتومبیل بوده که پس از اطمینان حاصل کردن از پوشش تمام قسمت‌های غیر ضروری خودرو با روزنامه و پلاستیک، انجام می‌شود. بتونه متناسب با دستورالعمل‌ها و نسبت‌های توصیه شده با رقیق کننده‌ها مخلوط می‌شود. بتونه کاری خودرو باید به صورت یکپارچه و یکنواخت انجام شود. همچنین، استفاده بیش از حد از رقیق کننده‌ها موجب از بین رفتن سطح بتونه می‌شود. پس از اتمام این فرآیند، سطح کار بتونه با یک پارچه یا رقیق کننده کاملا تمیز و یکدست می‌شود.

مرحله هشتم: اعمال رنگ اولیه (آستر) بر روی اتومبیل

پس از تست و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن دستگاه رنگ پاش، یک لایه یکنواخت و نازک آستری بر روی بدنه پاشیده می‌شود.

این فرآیند غالبا از سقف ماشین شروع شده و به طرف پایین بدنه ادامه پیدا می‌کند. پس از خشک شدن لایه اول آستری، یک یا دو لایه دیگر اضافه می‌شود. پس از اجرای لایه آخر آستری، مناسب است که حدود یک ساعت صبر کرده و سپس با استفاده از سنباده نرم، بدنه را سنباده زده تا سطح آن کاملا یکنواخت و صاف گردد.

چگونه خودرو را رنگ کنیم؟

مرحله نهم: رنگ‌آمیزی نهایی

رنگ آمیزی نهایی، آخرین بخش از مراحل نقاشی خودرو را در بر می‌گیرد. در این مرحله، ابتدا رنگ با رقیق کننده‌ها و متناسب با نسبت‌ها و دستورالعمل‌ها ترکیب می‌شود. پس از پر نمودن دستگاه رنگ پاش، بر روی سطوح مورد نظر رنگ خودرو اسپری می‌شود. اعمال رنگ خودرو از سقف ماشین به سمت پایین بدنه صورت می‌گیرد. به منظور نتیجه گیری بهتر، مناسب است که ۳ الی ۴ لایه رنگ بر روی بدنه اجرا شود. خشک شدن لایه اول حدود ۲۰ الی ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

نکته: در صورت نیاز به رقیق کردن رنگ، باید با دقت به این فرآیند اقدام کرد. چرا که رقیق کردن بیش از حد رنگ، علاوه بر جاری شدن رنگ روی بدنه خودرو، کاهش درخشندگی پوشش نهایی را در پی دارد.

عیب یابی نقاشی اتومبیل

هنگامی‌که مراحل رنگ کاری خودرو به پایان می‌رسد و حتا پیش‌از اینکه رنگ پیشین اتومبیل را از بین ببرید پیدا کردن عیب‌های رنگ خودرو قدیمی و همچنین رنگ جدید نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. هنگامی‌که شما بتوانید عیب نقاشی خودرو را به آسانی پیدا کنید، آن را رفع می‌کنید و یک کار زیبا و بدون نقص تحویل می‌دهید.محو شدگی و خراشیدگی و سوختگی می‌شود و نیاز به رنگ‌شدن دارد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما