تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۷ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

چرا در فصول گرم، خرابی باتری خودرو افزایش می‌یابد؟

در فصول گرم تابستان، استفاده از کولر خودرو باعث مصرف بالای انرژی می‌شود. برای به حرکت درآوردن کمپرسور و موتور‌های فن، نیاز به انرژی مکانیکی و برقی است. همچنین، افزایش خرابی باتری خودرو در این فصول به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است.

چرا در فصول گرم، خرابی باتری خودرو افزایش می‌یابد؟

رویداد۲۴ در فصول گرم تابستان، استفاده از کولر خودرو منجر به افزایش مصرف باتری خواهد شد. به طور کلی، مصرف باتری در فصل تابستان بیشتر است. این موضوع به دلیل قرارگیری باتری در کنار موتور خودرو است. حرارت بالای موتور باعث تبخیر سریع‌تر الکترولیت یا آب‌اسید باتری‌ها می‌شود. در نتیجه، باتری حالت عایقی پیدا کرده و الکترون‌های کمتری از خود عبور می‌دهد. این امر به نوعی باعث خرابی زودرس باتری خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، حرارت بالای موتور به دلیل استفاده از کولر در تابستان، باعث خرابی زودرس صفحات باتری و خورندگی آن می‌شود. این موضوع نیز به نوبه خود، یکی دیگر از عوامل خرابی باتری است.

در واقع، استفاده از کولر خودرو در تابستان، انرژی بسیاری را برای به حرکت درآوردن کمپرسور و موتور‌های فن مصرف می‌کند. این انرژی مکانیکی و برقی، باید توسط موتور خودرو تامین شود. بنابراین، موتور برای تامین این انرژی، به مصرف سوخت بیشتری نیاز دارد. این امر، حرارت بیشتری را در موتور ایجاد می‌کند که در نهایت، باعث تسریع در خرابی باتری خواهد شد.

در فصول سرد، فن‌ها می‌توانند موتور را خنک کنند، اما وقتی به فصول گرم نزدیک می‌شویم، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و فن‌ها نمی‌توانند خنک‌کاری موثری انجام دهند. این مسئله می‌تواند تأثیری مستقیم بر باتری داشته باشد. استفاده از کولر باعث افزایش دمای موتور می‌شود و این افزایش دما می‌تواند منجر به خرابی باتری شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته که خودرو‌ها مجهز به کولر شده‌اند، مصرف باتری هم افزایش پیدا کرده است، به این معنا که خرابی باتری‌ها نیز افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید:

علائم تمام شدن لنت ترمز ماشین چیست؟

 
 
 
 

برای کاهش خرابی باتری در این شرایط، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که باتری‌ها را عایق‌بندی کنیم. برخی از خودرو‌ها به صورت فابریک از عایق‌های باتری استفاده کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم به صورت ابتکاری از پشم شیشه‌های فویل‌دار برای این منظور بهره بگیریم.

همچنین توصیه می‌شود که هر ساله گاز کولر خودرو به‌روز شود و رادیاتور نیز شستشو داده شود تا دمای موتور به میزان کمتری افزایش یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما