تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

۶ دلیل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا را بشناسید

تمام مالکان خودرو در مدت زمان استفاده از آن با انواع مشکلات و خرابی‌ها رو‌به‌رو شده‌اند. با وجود این که خودرو‌های امروزی نسبت به چند سال گذشته از قابلیت اطمینان بهتری برخوردارند، اما با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند. سرویس و نگهداری منظم می‌تواند به افزایش طول عمر خودرو کمک کند، اما با افزایش سن و کارکرد خودرو، مشکلات متنوعی ممکن است بروز کند. در چنین شرایطی، مهم است که بتوانید با استفاده از نشانه‌های موجود، منبع مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

۶ دلیل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا را بشناسید

رویداد۲۴| مهدی توفیقی: بسیاری از رانندگان با صدا‌های عجیب و غریبی که از خودرو به گوش می‌رسد آشنا هستند، ولی این صدا‌ها همیشه به معنای خرابی بخش‌های خاصی از خودرو نیستند. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند حاکی از وجود مشکل باشد، لرزش خودرو است. این لرزش می‌تواند هم در حین حرکت و هم در حالت توقف و کارکرد درجا رخ دهد. مقاله حاضر به بررسی ۶ دلیل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا پرداخته است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد دلایل لرزش خودرو در بزرگراه هستید، مطالعه مقاله مربوط به آن را پیشنهاد می‌کنیم.

دلایل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا

خرابی دسته‌موتور

پیشرانه‌های درون‌سوز معمولاً دارای وزن زیادی هستند و این وزن می‌تواند در حین رانندگی عادی مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل، نیاز به یک سیستم نگهدارنده قوی وجود دارد تا پیشرانه را در موقعیت خود ثابت نگه دارد. دسته‌موتور، قطعه‌ای است که وزن پیشرانه را تحمل کرده و در عین حال اجازه حرکت محدود آن را می‌دهد. اکثر خودرو‌های مدرن به ۲ تا ۴ دسته‌موتور مجهز هستند، اما خرابی هر یک از آنها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند لرزش شود. این لرزش نه تنها در حالت کارکرد درجا، بلکه در حین رانندگی نیز احساس می‌شود.

خرابی شمع و سایر قطعات سیستم جرقه‌زنی

عملکرد صحیح خودرو به عملکرد مناسب بسیاری از قطعات وابسته است. یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها در یک وسیله نقلیه، سیستم جرقه‌زنی است که در خودرو‌های بنزینی شامل اجزایی مانند شمع، کویل و سوئیچ می‌شود. هرچند این سیستم معمولاً دارای دوام بالایی است، اما با گذشت زمان دچار فرسودگی خواهد شد. در صورتی که اجزایی مانند شمع‌ها، وایر‌ها یا کویل دچار مشکل شوند، احتمال بروز لرزش خودرو در حالت درجا وجود دارد.

شمع مسئول احتراق مخلوط سوخت و هوا است و برای این کار به جریان برق نیاز دارد. اگر وایر‌ها و کویل‌ها خراب شوند، شمع نخواهد توانست عملکرد خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه پیشرانه به صورت ناپایدار کار خواهد کرد.

مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

سیستم سوخت‌رسانی در خودرو اهمیت زیادی دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه‌اش انتقال بنزین از باک به پیشرانه برای فرآیند احتراق است. این سیستم شامل اجزای مختلفی مانند باک، فیلتر سوخت، انژکتور یا کاربراتور و پمپ سوخت می‌باشد. اگر هر یک از این قطعات دچار مشکل شوند، امکان ارسال مقدار مناسب سوخت به پیشرانه ممکن نخواهد بود و این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی نظیر لرزش خودرو در حالت درجا شود. از شایع‌ترین مشکلات این سیستم می‌توان به گرفتگی انژکتورها، خرابی پمپ سوخت و آسیب به فیلتر سوخت اشاره کرد.

خرابی تسمه‌پروانه و پولی‌ها

در بسیاری از خودروها، اجزایی مانند کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان و آلترناتور به پولی‌هایی متصل هستند که با تسمه سرپانتین یا پروانه کار می‌کنند. این تسمه دور پولی میل‌لنگ قرار گرفته و انرژی چرخشی آن را به اجزای مذکور منتقل می‌سازد. اگر خود تسمه دچار آسیب شود، می‌تواند به پولی نیز آسیب برساند که این امر منجر به ایجاد صدا‌های غیرعادی و همچنین لرزش خودرو خواهد شد. با وجود اینکه تسمه سرپانتین معمولاً دارای دوام بالایی است و می‌تواند برای بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کند، در صورت خرابی مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

نشتی سیستم خلأ

خودرو‌های بنزینی برای افزایش قدرت خود از سیستم وکیوم یا خلأ بهره می‌برند. این خلأ از طریق اجزایی مانند پیستون، دریچه گاز و سوپاپ ورودی تولید می‌شود. وجود خلأ در پیشرانه برای عملکرد صحیح برخی از اجزای خودرو، مانند بوستر ترمز و سیستم کنترل آلایندگی، ضروری است. با این حال، به منظور حفظ این خلأ از بست‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که ممکن است دچار خرابی شوند و در نتیجه نشت خلأ رخ دهد. این وضعیت می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند لرزش خودرو در حالت درجا شود.

فیلتر هوای کثیف و آلوده

پیشرانه‌های درون‌سوز برای تولید قدرت به ترکیب دقیقی از سوخت و اکسیژن نیاز دارند. سیستم ورودی هوا مسئول تأمین اکسیژن برای محفظه احتراق است و شامل اجزایی مانند فیلتر هوا، لوله‌ها و دریچه گاز می‌باشد. اگرچه این قطعات معمولاً از دوام بالایی برخوردارند، اما برخی از آنها، به ویژه فیلتر هوا، عمر مشخصی دارند و باید در زمان‌های معین تعویض شوند. بسیاری از خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوا را مشخص کرده‌اند. البته، شرایط تردد و آب و هوای منطقه نیز می‌تواند بر زمان تعویض تأثیر بگذارد.

اگر فیلتر هوا به شدت کثیف شود، امکان لرزش پیشرانه وجود دارد، زیرا هوای کافی به آن نمی‌رسد. در این وضعیت، با وجود سوخت بیش از حد نیاز، فرآیند احتراق به درستی انجام نمی‌شود. از جمله نشانه‌های گرفتگی فیلتر هوا می‌توان به تک کار کردن پیشرانه، لرزش در حالت درجا و روشن شدن چراغ چک اشاره کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما