تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

روش نگهداری موتور توربو شارژ

توربو شارژ بهترین سیستم برای تقویت قدرت موتور اتومبیل به شمار می‌رود، بدون اینکه حجم موتور افزایش پیدا کند. در واقع با حداقل مصرف سوخت برای راننده، قدرت موتور را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و به نوعی بازدهی موتور دوچندان می‌شود.

روش نگهداری موتور توربو شارژ

رویداد۲۴ |هدی کاشانیان: توربو شارژ یک دستگاه مکانیکی است که به موتور‌های احتراق داخلی اضافه می‌شود تا قدرت و کارایی آن‌ها را افزایش دهد. این دستگاه با استفاده از نیروی گاز‌های خروجی اگزوز، هوای بیشتری را به داخل موتور می‌فرستد و به این ترتیب، مقدار بیشتری سوخت می‌تواند در سیلندر‌ها سوزانده شود. این امر باعث افزایش توان خروجی موتور بدون نیاز به افزایش حجم موتور می‌شود. نگهداری صحیح از موتور توربو شارژ برای افزایش عمر مفید و عملکرد بهینه آن اهمیت زیادی دارد. 

هدف از نگهداری توربو شارژ

توربو شارژ بهترین سیستم برای تقویت قدرت موتور اتومبیل به شمار می‌رود، بدون اینکه حجم موتور افزایش پیدا کند. در واقع با حداقل مصرف سوخت برای راننده، قدرت موتور را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و به نوعی بازدهی موتور دوچندان می‌شود. به همین دلیل مسائل نگهداری توربوشارژ خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. مهندسین مجموعۀ توربو شارژ سیف الهی تلاش می‌کنند شما را در این حوزه راهنمایی فرمایند و همواره آمادۀ هرگونه سرویس دهی در حوزۀ نگهداری توربو شارژ انواع خودروی سبک و سنگین است. سیستم توربو شارژ مجهز به دو توربین پره‌ای کوچک است که به وسیلۀ شفت به یک دیگر متصل می‌شوند و یکی از آن‌ها در مسیر ورودی هوا به موتور متصل می‌شود. در نهایت با خروج دود از اگزوز، توربین دیگر اقدام به مکیدن هوای فشرده به داخل مخزن احتراق می‌کند. بدین ترتیب راننده هنگام افزایش سرعت موتور اتومبیل، با بهره‌گیری از سیستم توربوشارژ قادر به افزایش توان خروجی موتور است؛ بنابراین ایجاد اختلال در عملکرد این قطعه می‌تواند بازدهی اتومبیل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از این رو سرویس و نگهداری توربو شارژ برای دارندگان چنین خودرو‌هایی ضرورت دارد.

راهکار‌های مراقبت از موتور‌های توربوشارژ

موتور‌های توربوشارژ به دلیل فشار بیشتری که روی قطعات موتور می‌آورند، نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند. در ادامه به نکات مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

•    استفاده از روغن موتور مناسب

استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن در افزایش عمر موتور توربوشارژ تاثیر چشمگیری دارد. توربو‌های اولیه فقط با روغن موتور خنک می‌شدند، ولی توربو‌های امروزی علاوه بر روغن با سیال خنک کننده نیز خنک می‌شوند. روغن‌های سینتتیک بهترین گزینه هستند، زیرا در دما‌های بالا به خوبی از توربو محافظت می‌کنند. با توجه به اینکه روغن کارکرده نمی‌تواند به درستی از توربو محافظت کند هیچ وقت روغن را دیرتر از موعد تعیین شده تعویض نکنید.

•    پرهیز از خاموش کردن سریع موتور

شاید عجیب باشد، اما حتی خاموش کردن موتور هم می‌تواند در افزایش عمر توربو شارژر موثر باشد. این مسئله به‌ویژه درصورتی‌که مسافت زیادی را با خودرو طی کرده‌اید بسیار اهمیت دارد. توربو شارژر قطعه‌ای است که به دلیل برخورد با گاز‌های خروجی موتور به‌شدت گرم می‌شود. خاموش کردن ناگهانی خودرو در حالی که توربو شارژر داغ است، باعث انقباض ناگهانی قطعات آن می‌شود. این مسئله به‌مرور ابعاد قطعات مختلف را بر هم می‌زند و باعث خرابی توربو شارژر می‌شود. به همین دلیل اگر مسافت زیادی را با خودرو طی کرده‌اید، در زمان توقف و قبل از خاموش کردن موتور، اندکی فرصت دهید تا بخش‌های مختلف خنک شوند. برای این کار لازم نیست مدت زیادی خودرو را روشن بگذارید. اگر مسافتی که طی کرده‌اید زیاد است حدود یک دقیقه برای این منظور کافی است. در این مدت توربو شارژر اندکی خنک می‌شود و فرصت کافی برای خنک شدن یکنواخت قطعات وجود دارد.

•    پیش‌گیری از گرم شدن بیش از حد

به منظور روانکاری مناسب، بهتر است پس از روشن کردن موتور بلافاصله حرکت نکنید چرا که دمای موتور پایین است و بدلیل غلظت بیشتر روغن، از میزان روان کنندگی آن کاسته خواهد شد. اما اگر حدود ۱ دقیقه پس از روشن کردن خودرو چند دقیقه با دنده پایین حرکت نمایید به موتور فرصت گرم شدن را داده و روغن با کیفیت بهتری به مکان توربو شارژ خواهد رسید.

•    استفاده از سوخت باکیفیت

در موتور توربوشارژ، مرحله مکش و انفجار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دمای هوای ورودی به سیلندر به دلیل گذشتن از توربو بیشتر از موتور‌های تنفس طبیعی است و در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین امکان ایجاد ضربه (ناک) بدلیل خودسوزی ترکیب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع وجود دارد. این انفجار معمولاً قبل از به حداکثر رسیدن تراکم صورت گرفته و باعث می‌گردد ضربه شدیدی به پیستون‌ها و دیگر قطعات موتور وارد گردد

•    تعمیر و نگهداری منظم

بررسی منظم سیستم‌های مرتبط با توربوشارژ، مانند سیستم تهویه و اگزوز، و همچنین تمیز کردن فیلتر هوا از جمله کار‌های ضروری است. همیشه از فیلتر هوای مرغوب استفاده کنید و به‌موقع آن را تعویض کنید؛ زیرا در غیر این صورت هوای فیلتر نشده به سمت پره‌های کمپرسور هدایت می‌شود و باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. قبل از قرار دادن فیلتر نو حتماً محفظه فیلتر را تمیز کنید تا ذرات‌ریزی که در این قسمت جمع شده‌است وارد مسیر ورودی هوا نشود. تعویض به موقع فیلتر روغن نیز از آلوده شدن روغن جلوگیری می‌کند و باعث افزایش عمر بلبرینگ‌های شفت توربو می‌شود. همچنین تعویض فیلتر سوخت را نیز فراموش نکنید؛ زیرا گرفتگی آن باعث می‌شود نسبت سوخت و هوا از حالت تنظیم خارج شود.

•    استفاده از دنده مناسب

درصورتی‌که خودروی شما مجهز به گیربکس دنده‌ای یا اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها است، اگر هنگام سبقت گرفتن یا بالا رفتن از سربالایی از دنده سنگین‌تر استفاده کنید، فشار بسیار کمتری به توربو وارد می‌شود و کل سنگینی کار برروی توربوشارژ نخواهد بود. باید گفت که وقتی از دنده سنگین‌تر استفاده می‌کنید، خودرو سریع‌تر شتاب می‌گیرد و مدت زمانی‌که توربو در حالت بوست کامل کار می‌کند کاهش می‌یابد.

مزایای موتور‌های توربو شارژ

از جمله مهمترین مزایای موتور‌های توربو شارژ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•    افزایش توان: با فشرده‌سازی هوا، توان بیشتری از موتور تولید می‌شود.

•    کاهش مصرف سوخت: به دلیل افزایش کارایی، مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

•    کاهش حجم موتور: موتور‌های کوچک‌تر می‌توانند توان بیشتری تولید کنند.

•    کاهش آلاینده‌ها: با احتراق بهینه، میزان آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

معایب موتور‌های توربو شارژ

در بررسی ویژگی‌های موتور‌های توربو شارژ، معایب آن‌ها نیز به چشم می‌آید که عموما مزایای این موتور‌ها از معایب آن پیشی می‌گیرد، این معایب شامل موارد زیر است:

•    پیچیدگی بیشتر: سیستم‌های توربو شارژ پیچیده‌تر و نیازمند نگهداری دقیق‌تر هستند.

•    هزینه بالاتر: ساخت و نگهداری این موتور‌ها هزینه بیشتری دارد.

•    تاخیر توربو: تاخیر زمانی بین فشردن پدال گاز و تولید توان اضافی وجود دارد.

•    حساسیت به کیفیت سوخت: این موتور‌ها به سوخت با کیفیت بالا نیاز دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما