صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۳۸۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات سامانه پدافند هوایی MEADS سامانه جدید آمریکا

در این مطلب به معرفی مشخصات و قابلیت‌های سامانه پدافند هوایی MEADS آمریکا خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴| حسین فلاحی: MEADS (سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته)، یک سیستم دفاع هوایی و موشکی متحرک ساخت ایالات متحده آمریکا است. این سیستم پدافندی به راحتی قابل حمل و نقل و از نظر تاکتیکی متحرک است. MEADS از موشک شکار با ضربه به هدف PAC-۳ MSE برای شکست موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، هواپیما و هواپیما‌های بدون سرنشین و ... استفاده می‌کند.

توسعه MEADS 

سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ اولین آزمایش پروازی خود را در سایت موشکی وایت سندز با موفقیت انجام داد. این آزمایش پرتاب بی سابقه‌ای را با موشک PAC-۳ MSE را علیه یک هدف شبیه سازی شده نشان داد.

MEADS International، یک سرمایه گذاری مشترک چند ملیتی که مقر آن در اورلاندو، فلوریدا قرار دارد، پیمانکار اصلی سیستم سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته است. پیمانکاران اصلی و شرکای سرمایه گذاری مشترک سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته  در ایتالیا و آلمان و لاکهید مارتین در ایالات متحده هستند. ایالات متحده ۵۸ درصد ازبودجه برنامه سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته  را تأمین می‌کند و شرکای اروپایی آلمان و ایتالیا به ترتیب ۲۵ درصد و ۱۷ درصد را به عنوان شریک در سازمان مدیریت سیستم دفاع هوایی متوسط ​​ناتو تأمین می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مشخصات فنی سیستم توپخانه پالادین آمریکا


قابلیت MEADS 

این سیستم امکان درگیری کامل ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کند. فناوری "شکار با ضربه به هدف اثبات شده" بهترین دفاع را در برابر موشک‌های بالستیک تاکتیکی مجهز به سلاح‌های کشتار جمعی فراهم می‌کند. سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته، اولین سامانه دفاع هوایی و موشکی است که حفاظت مداوم در حال حرکت را برای نیرو‌های مانور فراهم می‌کند. سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته همچنین دفاع منطقه‌ای و حفاظت از دارایی‌ها را ارائه می‌دهد.

سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته، یک معماری باز را برای قابلیت‌های یکپارچه‌سازی سیستم دفاع موشکی و هوایی قرن بیست و یکم ارائه می‌کند که امکان تنظیم مأموریت‌های عملیاتی را فراهم می‌کند. سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته، تا ۸ برابر منطقه تحت پوشش سیستم‌های دیگر دفاع می‌کند، اما از دارایی‌های سیستم بسیار کمتری استفاده می‌کند. این امکان کاهش قابل توجه پرسنل و تجهیزات مستقر را فراهم می‌کند و تقاضا برای حمل و نقل هوایی را کاهش می‌ دهد.

سیستم سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته از موشک PAC-۳ MSE، MIM-۱۰۴F استفاده می‌کند. موشک PAC-۳ "شکار با ضربه به هدف"، پیشرفته ترین، تواناترین و قدرتمندترین موشک دفاع هوایی در جهان است. این موشک تمام طیف تهدید موشک‌های بالستیک تاکتیکی حامل سلاح‌های کشتار جمعی، موشک‌های کروز پیشرفته و هواپیما را شکست می‌دهد. برد موشک MIM-۱۰۴F حدود ۴۰ کیلومتر است و می‌تواند به اهدافی در ارتفاع ۲۰ کیلومتری برسد.

واحد موشک انداز MEADS 

این سیستم برای خانواده وسایل نقلیه تاکتیکی متوسط  ایالات متحده، MAN آلمان و شرکت ایتالیایی ARIS Prime Movers طراحی شده است. ۸ موشک در پشت شاسی کامیون نصب شده است. پرتابگر سبک وزن توسعه یافته به راحتی قابل حمل و نقل است، از نظر تاکتیکی متحرک است و قادر به بارگیری مجدد سریع است. این موشک تا ۸ موشک تقویت بخش موشک PAC-۳ را حمل می‌کند و در حداقل زمان به آمادگی پرتاب می‌رسد.

تحرک MEADS 

وزن سبک و کارآمد، حمل و نقل استراتژیک و تاکتیکی این سیستم پدافندی را امکان پذیر می‌کند. سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته قابل حمل با هواپیمای سی -۱۳۰/A۴۰۰M است  که می‌تواند پوشش مداوم دفاع هوایی و موشکی را برای نیروی رزمی در سراسر دنیا فراهم کند. آخرین نسخه ایالات متحده از سیستم سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته از شاسی کامیون FMTV با کابین زرهی استفاده می‌کند.

خودرو‌های فرماندهی و کنترل MEADS 

سیستم سیستم دفاع هوایی متوسط ​​توسعه یافته دارای چهار آیتم نهایی اصلی است: واحد پرتابگر، رادار نظارتی UHF، رادار کنترل آتش چند منظوره باند ایکس و فرماندهی مدیریت نبرد، کنترل، ارتباطات، رایانه و مرکز عملیات تاکتیکی اطلاعات.

هر دو رادار با پوشش ۳۶۰ درجه محافظت می‌کنند. TOC یک معماری باز شبکه محور انقلابی را پیاده سازی می‌کند که به هر ترکیبی از حسگر‌ها و پرتابگر‌ها اجازه می‌دهد وظایف خود را در یک عنصر نبرد دفاع هوایی و موشکی سازماندهی کنند.

انواع MEADS 

سیستم دفاع هوایی پیشرفته MEADS در حال حاضر هیچ نوع دگری ندارد.

مشخصات فنی کلی MEADS 

نوع:سامانه پدافند هوایی
کشور طراح: آمریکا، ایتالیا و آلمان
وزن موشک:  ۳۱۲ کیلوگرم
تسلیحات: ۸ موشک PAC-۳
سرعت موشک:۵+ ماخ
رادار و وسایل نقلیه پشتیبانی: رادار نظارتی، مرکز عملیات تاکتیکی، رادار کنترل آتش چند منظوره، واحد پرتابگر و بارگیری، واحد برق و ارتباطات
برد: حداکثر ۴۰ کیلومتر
طول: ۵.۲۱ متر

نظرات شما