تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰ خواهیم پرداخت.

سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: آربی‌اس ۷۰ نسل جدید (RBS 70 NG)، یک سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد است که توسط شرکت ساب تولید شده است. این سامانه موشکی یک نسخه ارتقا یافته سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد آربی‌اس ۷۰ است که در ۱۹ کشور در سراسر جهان عملیاتی است.

آربی‌اس ۷۰ نسل جدید اولین بار در نمایشگاه بین المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی در سپتامبر ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد. این سیستم، دفاع هوایی ثابت طولانی مدت را برای دارایی‌های استراتژیک فراهم می‌کند. بیش از ۱۶۰۰ سیستم آربی‌اس ۷۰ تا به امروز توسط ۱۹ کشور در پنج قاره خریداری شده است.

طراحی و ویژگی‌های آربی‌اس ۷۰ نسل جدید

سیستم آربی‌اس ۷۰ نسل جدید شامل یک کانتینر پرتاب، یک سه پایه و یک دید نسل جدید است. نازل و موتور نگهدارنده در قسمت میانی و سیستم هدایت پرتو لیزر در دم، موشک را در برابر پارگی بسیار آسیب ناپذیر می‌کند. سیستم کامل سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد توسط یک نفر اداره می‌شود، اما برای حمل آن به سه نفر پرسنل نیازاست.

طراحی ماژولار دید نسل جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد آربی‌اس ۷۰ را تقریباً در تمام انواع خودروها، شبکه‌ها و پلت فرم‌های کنترل از راه دور ادغام کنند. ماژولار بودن و فناوری پیشرفته مورد استفاده در این سیستم، آربی‌اس ۷۰ نسل جدید را به یک راه حل مقیاس پذیر و بلند مدت برای برآورده کردن نیاز‌های دفاع هوایی زمینی تبدیل می‌کند.

سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

سیستم آربی‌اس ۷۰ نسل جدید با یک بسته آموزشی کامل شامل آموزش اپراتور اولیه و آموزش هماهنگ برای واحد کامل پدافند هوایی ارائه می‌شود. شبیه ساز آموزش یک کلاس درس تمرینات اپراتور برای افزایش مهارت‌های اپراتور در زمینه‌های دستیابی به هدف، شناسایی، ردیابی هدف، پرتاب موشک و هدایت است.

هدایت آربی‌اس ۷۰ نسل جدید

سیستم رؤیت یکپارچه شامل یک تصویرگر حرارتی، ردیاب هدف خودکار داخلی و کمک‌های پیشرفته بصری نشانه‌گیری است. در حالی که تصویربردار حرارتی با وضوح بالا، قابلیت ۲۴/۷ را می‌دهد، نشانه گیری پیشرفته زمان واکنش و دستیابی به هدف را بهبود می‌بخشد.


بیشتر بخوانید: با سامانه موشکی بالستیک اسکندر آشنا شوید


ردیاب خودکار با نادیده گرفتن دستی درگیری با هدف را با احتمال اصابت بالا در سراسر برد موشک تضمین می‌کند، در حالی که رابط ماشین انسانی مبتنی بر گرافیک و هدایت پیشرفته عملکرد را در طول درگیری‌های دستی و ردیاب خودکار افزایش می‌دهد. این سیستم همچنین مجهز به قابلیت ضبط ویدیوی داخلی برای بررسی بیشتر پس از ماموریت است.

سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

به گزارش رویداد۲۴ ماژول دید مشترک یکپارچه آربی‌اس ۷۰ نسل جدید را می‌توان در سامانه پدافند هوایی همراه (MANPADS)، خودرو‌های جنگی و سیستم‌های کنترل از راه دور ادغام کرد. سیستم دید نسل جدید آربی‌اس ۷۰ در ترکیب با هدایت لیزری غیرقابل مهار، قابلیت ضربه دقیق بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد. این سیستم می‌تواند چندین هدف را به طور همزمان شناسایی کند.

موشک‌های آربی‌اس ۷۰ نسل جدید

سیستم دفاع هوایی بسیار ماژولار آربی‌اس ۷۰ نسل جدید امکان ادغام تمام نسل‌های موجود موشک‌های آربی‌اس ۷۰ از جمله جدیدترین موشک تمام هدف نسل چهارم BOLIDE را فراهم می‌کند. این سیستم زمانی که با موشک BOLIDE ادغام می‌شود، دفاع هوایی کاملی را در برابر تمام تهدیدات از هواپیما‌های بال ثابت و چرخشی گرفته تا اهداف کوچک مانند موشک‌های کروز و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین فراهم می کند.

سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

موشک BOLIDE حداکثر سرعت ۲ ماخ را دارد. سرجنگی ترکیبی با شارژ و سرجنگی از پیش تکه تکه شده آن می‌تواند اهداف هوایی زرهی از جمله هلیکوپتر‌های تهاجمی و هواپیما‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و همچنین اهداف زرهی مستقر در زمین مانند نفربر‌های زرهی را شکست دهد. موشک پرتوی لیزری می‌تواند با اهداف در اقدامات متقابل برخورد کند. حداکثر عمر مفید آن بیش از ۳۰ سال است.

عملکرد آربی‌اس ۷۰ نسل جدید

سامانه آربی‌اس ۷۰ نسل جدید می‌تواند اهداف را در حداکثر فاصله ۸۰۰۰ متری و ارتفاع ۵۰۰۰ متری منهدم کند. این سیستم را می‌توان با سیستم شناسایی دوست یا دشمن برای شناسایی اهداف خودی یکپارچه کرد. این سیستم ظرف ۳۰ ثانیه مستقر می‌شود، در حالی که بارگیری مجدد در سامانه پدافند هوایی همراه کمتر از شش ثانیه نیاز دارد.

سامانه موشکی آربی‌اس ۷۰

این سامانه دارای قابلیت تمام هدف ۲۴ ساعته است، می‌تواند موشک را در مناطق پیچیده مانند زمین‌های شهری پرتاب و در هر شرایط آب و هوایی در روز و شب فعالیت کند.

مشخصات کلی آربی‌اس ۷۰ نسل جدید

نوع: سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد

سازنده: ساب

هداسیت:  پرتو لیزری

دامنه عملیاتی: ۲۰۰ متر تا ۸۰۰۰ متر

پوشش ارتفاع: تا ۵۰۰۰ متر

زمان استقرار: ۳۰ ثانیه

سرعت: ۲ ماخ (موشک BOLIDE)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما