تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
گزارش رویداد۲۴ از تکنولوژی‌های جنگی جهان:

معرفی خودروی مهندسی رزمی کودیاک با قابلیت پاکسازی مین و موانع

در این مطلب بهبررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی مهندسی رزمی کودیاک خواهیم پرداخت.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: خودروی مهندسی رزمی کودیاک (Kodiak)، یک تانک مهندسی زرهی و پاکسازی مین است که می‌تواند نیاز‌های فنی و تاکتیکی نیرو‌های مسلح مدرن را برآورده کند. این وسیله توسط شرکت گنیپانزر سوئیسی طراحی شده است. راین متال مستقر در آلمان، تولید کننده مشترک تانک‌های لئوپارد، با شرکت RUAG سوئیس برای توسعه، تولید و بازاریابی تانک‌های کودیاک همکاری کرده بود.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک  بر روی پلتفرم شاسی اصلاح شده تانک نبرد اصلی لئوپارد ۲ ساخته شده و مهندسی سنگین مورد نیاز در یک محیط جنگی را ارائه می‌دهد. خودروی مهندسی رزمی کودیاک در نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی IDEX ۲۰۱۷ که در فوریه ۲۰۱۷ برگزار شد به نمایش گذاشته شد.

توسعه خودروی مهندسی رزمی کودیاک

پروژه توسعه کودیاک در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت. در آن زمان از اداره مواد دفاعی سوئد خواسته شد تا یک خودروی مهندسی زرهی ایمن تولید کند. هلند، دانمارک، اسپانیا و سوئیس به عنوان شرکای بالقوه برای این همکاری در نظر گرفته شدند.

همکاری سوئیس و سوئد به مرحله‌ای رسید که پیشنهادی برای تولید ارائه شد. با این حال، مذاکرات بین دو کشور در دسامبر ۲۰۰۱ به دلیل ناتوانی دو کشور در پرداخت بودجه اضافی مورد نیاز شکست خورد.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

یک همکاری جدید بین سوئیس و دانمارک در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و نمونه اولیه آن توسط سوئیس و راین متال لندسیستم در سال ۲۰۰۳ توسعه یافت. دانمارک قبل از مذاکرات نهایی از پروژه خارج شد.

بعدا هلند برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کرد و درخواست ارائه شده در دسامبر ۲۰۰۷ مورد موافقت دولت قرار گرفت. دو کشور در ژانویه ۲۰۰۸ قراردادی را با راین متال لندسیستم منعقد کردند.


بیشتر بخوانید: 

ساخت تانک پاکسازی مین کودیاک 

کودیاک در ابتدا بر اساس تانک نبرد اصلی لئوپارد ۱ در نظر گرفته شد، اما پس از مطالعه دقیق مشخص شد که لئوپارد ۲ برای تبدیل به خودروی زرهی مناسب‌تر است. لئوپارد ۲  مازاد عرضه شده توسط ارتش سوئیس بازسازی شد و شکل یک خودروی مهندسی زرهی چند منظوره را به خود اختصاص داد.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

طراحی و ویژگی‌های خودرو مهندسی زرهی کودیاک

خودروی مهندسی رزمی کودیاک دارای ۱۰.۲ مترطول، ۳.۵۴ مترعرض و ۲.۳ متر ارتفاع  است. وزن رزمی خودرو در رده وزنی نظامی MLC ۷۰ می‌باشد.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

این وسیله نقلیه مجهز به بیل مکانیکی بازویی لولایی با سیستم ابزار تعویض سریع برای تثبیت سایر ابزارها، مانند چکش هیدرولیک و یک سنگ شکن بتن است. همچنین یک تیغه بولدوزر قابل ارتقاء وجود دارد که در صورت نیاز می‌توان آن را با دستگاه مین پاک کن جایگزین کرد. ظرفیت بولدوزی خودرو ۳۵۰ متر مکعب در ساعت است. سیستم شکستن مین شامل گاوآهن مین مهندسی پیرسون، سیستم علامت گذاری خطوط و دستگاه مغناطیسی دِمِتراست.

تسلیحات و حفاظت از خود کودیاک 

این وسیله نقلیه مجهز به یک ایستگاه سلاح کنترل از راه دور است که می‌تواند به مسلسل ۱۲.۷ میلی متری یا نارنجک انداز خودکار ۴۰ میلی متری (AGL) مجهز شود. ایستگاه سلاح را می‌توان با دوربین IR، دوربین نور روز و فاصله یاب لیزری نصب کرد. یک نارنجک انداز دودزا نیز روی این وسیله تعبیه شده است.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

  خودروی مهندسی رزمی کودیاک مجهز به مجموعه هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی برای محافظت در برابر تماس مستقیم و آلودگی توسط مواد رادیواکتیو، بیولوژیکی یا شیمیایی است. همچنین مجهز به سیستم یکپارچه حفاظت مین و محفظه خدمه دارای سیستم گرمایش و سرمایش است. نسخه هلندی قابلیت حفاظت از بمب را دارد.

قابلیت پاکسازی مین و موانع کودیاک 

افزایش اثربخشی و عملکرد تانک، مهندسان رزمی را قادر می‌سازد تا هر موانعی را در میدان مین از بین ببرند. این تانک دارای ویژگی‌های یک تانک نبرد اصلی و یک وسیله نقلیه مهندسی است. این وسیله از سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات بالستیک و مین‌های زمینی برخوردار است. می‌توان از آن برای اهداف غیرنظامی مانند ماموریت‌های امداد رسانی در بلایا و اجرای صلح استفاده کرد.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

موتور و تحرک کودیاک 

خودروی مهندسی رزمی کودیاک از موتور دیزلی توربوشارژ MTU با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو می‌گیرد. موتور مشابه موتور مورد استفاده در تانک‌های لئوپارد ۲ است.

این وسیله نقلیه با حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و می‌تواند شیب تند و شیب جانبی به ترتیب ۶۰ و ۳۰ درصد را بپیماید. کودیاک قابلیت بالا رفتن از ۰.۹۲ متر، قابلیت عبور از خندق ۳ متر را دارد.

سفارشات و تحویل خودروی مهندسی رزمی کودیاک

ارتش سوئیس ۱۲ تانک کودیاک به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار را در سال ۲۰۰۷ سفارش داد و پنج دستگاه اول را در دسامبر ۲۰۱۱ از RUAG تحویل گرفت.

خودروی مهندسی رزمی کودیاک

وزارت دفاع هلند و FMV سوئد مشترکاً سفارشی به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار برای خرید خودرو‌های کودیاک در ژانویه ۲۰۰۸ ارائه دادند. ارتش هلند ده خودرو و ارتش سوئد شش دستگاه خرید. راین متال اولین خودروی مهندسی رزمی کودیاک را در نوامبر ۲۰۱۱ به ارتش سوئد تحویل داد.

مشخصات فنی کلی کودیاک

نوع: خودروی مهندسی زرهی

شرکت‌های سازنده: راین متال و RUAG

اپراتورها: سوئد، هلند، سوئیس

خدمه: سه

طول: ۱۰۲۰۰ میلی متر

عرض: ۳۵۴۰ میلی متر

ارتفاع: ۲۳۰۰ میلی متر

وزن: ۵۵ تن

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۵۵ کیلومتر در ساعت

دامنه: ۵۵۰ کیلومتر

مسلسل ها: یک x ۱۲.۷ میلی متر

نارنجک انداز دودزا: نارنجک ۲*۸

نوع موتور: دیزل توربوشارژ MTU

قدرت موتور: ۱۵۰۰ اسب بخار

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما