تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

با سلاح ضد تانک پریدیتور آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های ضد تانک پریدیتور خواهیم پرداخت.

سیستم موشکی ضد تانک پریدیتور

رویداد۲۴ حسین فلاحی: لاکهید مارتین پریدیتور یک سامانه موشکی ضد تانک سبک وزن و نزدیک برد است که مکمل ضد تانک جاولین به شمار می‌رود. این موشک "شلیک و فراموش کن" که روی شانه قرار می‌گیرد کمتر از ۱۰ کیلوگرم وزن دارد. پریدیتور نسبت به‌ای تی ۴ و سایر سیستم‌هایی که برای جایگزینی آن طراحی شده است برد طولانی‌تر و کشندگی بالاتری دارد.

این موشک معمولاً در حالت حمله بالا استفاده می‌شود؛ بدین صورت که با استفاده از یک مسیر حمله بالا و کمک حسگر‌های لیزری و مغناطیسی مستقیماً به بالای قسمت آسیب‌پذیر تانک که دارای ضعیف‌ترین زره است می‌رود. سرجنگی نفوذگر که با مواد منفجره تشکیل شده است توسط آیروجت ساخته شده و از کلاهک مورد استفاده در موشک تاو ۲ بی ریتون ساخته شده است. کلاهک می‌تواند به زره واکنشی انفجاری نفوذ کند.

قابلیت شلیک و فراموش کردن به سرباز این امکان را می‌دهد که پس از شلیک بلافاصله در حالی که موشک در حال پرواز است به موقعیت جدیدی منتقل شود.

توسعه سامانه موشکی ضد تانک پریدیتور 

در فوریه ۲۰۰۲، تفنگداران دریایی ایالات متحده قراردادی را با لاکهید مارتین برای تولید اولیه با نرخ پاییی ۳۳۰ سیستم پریدیتور امضا کردند. دومین قرارداد تولید اولیه با نرخ پایین برای ۴۰۰ سیستم در ژانویه ۲۰۰۳ امضا شد. در اکتبر ۲۰۰۳، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا تصمیم خود برای لغو تولید سیستم پس از تکمیل سیستم‌های تولید اولیه با نرخ پایین اعلام کرد. در دسامبر ۲۰۰۳، این سیستم با موفقیت اولین آزمایش را با سپاه تفنگداران دریایی آمریکا در مرکز جنگ هوایی نیروی دریایی در کالیفرنیا به پایان رساند.

سیستم موشکی ضد تانک پریدیتور

در ژوئن ۲۰۰۴، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا از لاکهید مارتین درخواست کرد تا سیستم‌های پریدیتور را با کلاهک انفجاری چند منظوره که این سیستم را به یک سلاح تهاجمی مستقیم شهری تبدیل می‌کند و در برابر ساختمان‌ها و پناهگاه‌ها مؤثر است، مجهز کند. این درخواست در پاسخ به الزامات شناسایی شده در عملیات آزادی عراق بود.

نحوه عملکرد پریدیتور 

پریدیتور برای استفاده سریع، موثر و ساده است. توپچی به همان شیوه شلیک تفنگ به اسلحه اشاره می‌کند و شلیک می‌کند. پریدیتور مجهز به یک سیستم هدایت اینرسی کم هزینه است که دقت بالایی را در برابر اهداف متحرک و ثابت ارائه می‌دهد. برای عملیات شهری، قابلیت پرتاب به توپچی این امکان را می‌دهد که در ساختمان‌ها و سازه‌ها در حین ردیابی یک هدف، پناه بگیرد. موتور پرتاب موشک را از لوله پرتاب خارج می‌کند. هنگامی که موشک حدود ۵ متر از لوله پرتاب حرکت کرد، موتور پرواز مشتعل می‌شود و موشک را با سرعت ۲۵۰ متر در ثانیه به سمت هدف می‌راند.


بیشتر بخوانید: برترین موشک ضد تانک نسل دوم شوروی


برای شلیک موشک، سرباز اسلحه را روی شانه خود قرار می‌دهد، مرکز هدف را از طریق یک دید نوری دنبال می‌کند و سپس شلیک می‌کند. در حین پرتاب، خلبان خودکار سیستم موقعیت و حرکت هدف را اندازه گیری می‌کند. این موشک دارای یک سیستم هدایت اینرسی ارزان قیمت است که دقت بالایی در برابر اهداف متحرک و ثابت ارائه می‌دهد.

سیستم موشکی ضد تانک پریدیتور

به گزارش رویداد۲۴ در طول پرواز موشک، خلبان خودکار مسیر پیش بینی شده را با رصد حرکت هدف و اختلالات مسیر مانند باد متقابل چک می‌کند.   لیزر دوگانه و سنسور مغناطیسی هدف را شناسایی کرده و باعث انفجار کلاهک می‌شود. حسگر لیزری موقعیت لبه‌های جلویی و انتهایی مخزن را تعیین می‌کند و سنسور مغناطیسی موقعیت مخزن را تأیید می‌کند. سرجنگی نفوذگر که به صورت انفجاری شکل گرفته است از طریق زره در بالای تانک به سمت پایین هدایت می‌شود. سیستم تشخیص هدف دو حالته در برابر اقدامات متقابل میدان نبرد که برای مسدود کردن سیستم هدایت موشک مستقر می‌شود، بسیار قوی است.

سلاح تهاجمی کوتاه برد – نوع چند منظوره (SRAW-MPV)

این موشک به سلاح تهاجمی کوتاه برد - نوع چند منظوره (SRAW-MPV) تغییر نام داده است. ۷۰۰ گلوله با کلاهک جدید مجهز شد. لاکهید مارتین تحویل ۴۰۰ گلوله اول را در می ۲۰۰۵ به پایان رساند. این سیستم توسط سپاه تفنگداران دریایی آمریکا آزمایش شد، اما هیچ برنامه‌ای برای تولید آن ارائه نشد.

سیستم موشکی ضد تانک پریدیتور

سلاح ضد زره سبک نسل بعدی کسترل

تیم کسترل، متشکل از لاکهید مارتین، ام بی دی‌ای و اینسیس، سلاح ضد زره کسترل که از مشتق شده پریدیتور را برای نسل بعدی سلاح‌های سبک ضد زره بریتانیا پیشنهاد کرد. در سال ۲۰۰۰، وزارت دفاع بریتانیا یک سری آزمایشات را برای ارزیابی کسترل از نظر الزامات سلاح سبک ضد زره انگلستان انجام داد. ۱۳ کسترل با موفقیت علیه تانک‌های شبیه سازی شده در برد‌های تا ۶۰۰ متر شلیک شد. در می ۲۰۰۲، MBT-LAW تولیدی ساب بوفورس داینامیک برای برآورد نیازهای سلاح سبک ضد زره انگلستان انتخاب شد.

سیستم موشکی ضد تانک پریدیتور

کسترل همچنین دارای قابلیت حمله مستقیم برای عملیات علیه سنگر‌ها و سایر محوطه‌های مستحکم بود. در حالت حمله مستقیم، موشک مسیر خط دید را به سمت هدف طی می‌کند و کلاهک در هنگام برخورد منفجر می‌شود. کلاهک هر دو زره متعارف و واکنشی را شکست می‌دهد.

مشخصات فنی کلی پریدیتور

نوع: موشک ضد تانک

طول: 89 سانتی متر

وزن: 9.7 کیلوگرم

دامنه: 17 متر تا 600 متر

کلاهک: نفوذ با شکل انفجاری( مجهز به کلاهک انفجاری است)

هدایت: اینرسی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما