تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۴ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

با سامانه موشکی ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سامانه موشکی و توپخانه ای ضد هوایی پیلیکا خوهیم پرداخت.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

رویداد۲۴ حسین فلاحی: سامانه موشکی و توپخانه‌ای ضد هوایی پیلیکا (Pilica) یک سامانه دفاع هوایی بسیار کوتاه برد است که توسط  کنسرسیوم لهستانی PGZ-PILICA برای نیرو‌های مسلح لهستان ساخته شده است. این سامانه قادر به انهدام اهداف هوایی از جمله وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)، هواپیما، هلیکوپتر و موشک‌های کروز است. سامانه ضد هوایی پیلیکا با سامانه‌های فرماندهی و پدافند هوایی کشور‌های ناتو سازگار است.

سفارشات و تحویل سامانه ضد هوایی پیلیکا

قرارداد اصلی پلیکا به ارزش حدود ۲۱۱.۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ منعقد شد. یک ضمیمه قرارداد برای تولید و یکپارچه سازی سیستم بین کنسرسیوم PGZ-PILICA و بازرسی تسلیحات وزارت دفاع ملی لهستان در اکتبر ۲۰۱۸ منعقد شد.

Jelcz که بخشی از PGZ است، قراردادی به ارزش ۱۹.۷ میلیون دلار برای تامین شاسی پایه سیستم پیلیکا دریافت کرد. طبق این قرارداد، این شرکت ۶۶ دستگاه خودرو تحویل خواهد داد.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

برنامه پیلیکا شامل تحویل شش باتری پیلیکا برای ارتش لهستان است. تولید در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد، در حالی که اولین باتری در دسامبر ۲۰۲۰ به تیپ موشکی دفاع هوایی سوم نیرو‌های مسلح لهستان تحویل داده شد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های ماموریتی سامانه ضد هوایی پیلیکا

هر باتری این سامانه شامل شش واحد آتش با تراکتور توپخانه، یک ایستگاه رادار، یک پست فرماندهی، دو خودروی مهمات و دو وسیله نقلیه است. از تراکتور‌های توپخانه برای حمل و نقل یگان شلیک استفاده می‌شود. این تراکتور می‌تواند چهار نفر را در خود جای دهد و دارای فضای ذخیره سازی مهمات و تجهیزات نگهداری است.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

سیستم V-SHORAD می‌تواند پوشش دفاع در حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع فراهم کند. این سامانه موشکی و توپخانه‌ای برای حفاظت از پست‌های فرماندهی یا مناطق وسیعی مانند واحد‌های نظامی، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های لجستیکی در برابر هر نوع حمله هوایی مناسب است.


بیشتر بخوانید: مشخصات سامانه پدافند موشکی میسترال


این سامانه قادر خواهد بود در کنار سیستم‌های فرماندهی و دفاع هوایی کشور‌های ناتو عمل کند. این سیستم مجهز به سیستم منبع تغذیه مستقل است که امکان عملیات در شرایط سخت را فراهم می‌کند.

شاسی سامانه ضد هوایی پیلیکا

مدل‌های خودرو Jelcz JELCZ ۴۴۲.۳۲ S۰۴، JELCZ ۴۴۲.۳۲ S۰۲ و JELCZ ۴۴۲.۳۲ P۰۶ به عنوان ارابه فرود پایه برای سیستم پدافند هوایی انتخاب شدند. خودرو‌های Jelcz ۴×۴ برای کار بر روی سطوح سخت و در شرایط خارج از جاده مناسب هستند. آن‌ها را می‌توان برای حمل و نقل مواد خطرناک، لوازم و تجهیزات تخصصی استفاده کرد. هر باتری توسط ۱۱ وسیله نقلیه استفاده می‌شود که برای حمل و نقل پست‌های فرماندهی، واحد‌های آتش نشانی و سایر اجزای سیستم استفاده می‌شود.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

مهمات سامانه ضد هوایی پلیکا

به گزارش رویداد۲۴ پیلیکا را می‌توان با توپ‌های ۲۳ میلی متری ۲A۱۴ کواکسیال و موشک‌های ضد هوایی مدرن موشک های گروم/پیورون مجهز کرد. هر واحد آتش پدافند هوایی از دو توپ خودکار کالیبر ۲۳ میلی متری و دو پرتابگر موشک ضد هوایی گروم/پیورون تشکیل شده است.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

واحد شلیک توپ دارای برد ۲۰۰۰ متر با مواد محترقه با قابلیت انفجار قوی - ردیاب و آتش زا است. این سامانه دفاعی می‌تواند با گروم به برد شلیک ۵۵۰۰ متر و با پیورون به برد ۶۵۰۰ متر دست پیدا کند.

ناوبری سیستم ضد هوایی پیلیکا

یک زیرسیستم یکپارچه، شناسایی و شناسایی اهداف و همچنین مدیریت مبارزه و اشیا را امکان پذیر می‌کند. سرعت بالای ردیابی و تشخیص اشیا به پیلیکا اجازه می‌دهد تا هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌های جنگی را نابود کند. پیلیکا پس از رصد و شناسایی اهداف، وظایف و دستورات جداگانه را از طریق یک رویکرد خودکارصادر می‌کند.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

فرمان و کنترل ضد هوایی پیلیکا

خودروی پست فرماندهی دارای یک پایانه فرماندهی و یک پنل کنترل آتش جنگی است. یک جعبه ارتباطی در قسمت بار خودرو امکان تبادل اطلاعات و داده‌ها را با یک پست فرماندهی مهم و نظارت بر آمادگی و فعالیت‌های رزمی جاری واحد‌های شلیک می‌دهد.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

پست فرماندهی دارای نرم افزاری است که می‌تواند حداقل شش واحد شلیک و یک ایستگاه رادیویی را مدیریت، هدایت و کنترل کند. این نرم افزار همچنین آگاهی عملیاتی فرمانده کل قوا را با ایجاد اتصال به یک ایستگاه رادیویی خارجی یا یک پست فرماندهی مهم افزایش می‌دهد.

حسگر‌ها و ارتباطات سیستم موشکی ضد هوایی پیلیکا

هر باتری دارای یک سر الکترونیکی نوری با یک دوربین تصویربرداری حرارتی و یک فاصله یاب لیزری است که به سیستم پیلیکا اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عمل کند و از دفاع ضد هوایی یکپارچه و چند لایه پشتیبانی کند.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

یک ایموبلایزر برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از کنترل کننده امنیتی با مسدود کردن فعال شدن تسلیحات تعبیه شده است. علاوه بر این، این کنترلر دارای حسگر‌هایی است که مدار‌های موشک و توپخانه را کنترل می‌کند.

سیستم کنترل حریق ضد هوایی پیلیکا

پیلیکا دارای رایانه داخلی «Dyga» و سایر تجهیزات مشابه برای کنترل آتش است. کنترل کننده ایمنی اطلاعات مربوط به وضعیت تسلیح سلاح‌ها را به رایانه داخلی منتقل می‌کند. دستگاه کنترل امنیتی می‌تواند با برقراری ارتباط با کامپیوتر سیستم کنترل آتش، عملیات از راه دور تسلیحات را کنترل کند.

با سامانه ضد هوایی پیلیکا آشنا شوید

برای حفظ ایمنی در حین عملیات سیستم کنترل آتش را می‌توان دور از سیستم موشکی قرار داد. حالت ایمن زمانی فعال می‌شود که سیستم‌هایی مانند کامپیوتر، فرمان یا پیشرانه آسیب ببینند. در چنین مواردی دستگاه کنترل ایمنی داده‌ها را از صفحه کلید دید CP-۱ دریافت می‌کند و مدار‌های موشک و توپخانه را کنترل می‌کند.

مشخصات فنی کلی پیلیکا

نوع پروژه: سامانه پدافند هوایی و توپخانه

توسعه دهنده: کنسرسیوم PGZ-Pilica

پلت فرم پایه: شاسی خودرو Jelcz’s 442.32

تسلیحات: توپ های 23 میلی متری کواکسیال، موشک های گروم/پیورون

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما