تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

مشخصات سامانه پدافند موشکی میسترال

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سامانه پدافند موشکی میسترال خواهیم پرداخت.

سامانه پدافند موشکی میسترال

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: میسترال یک سامانه موشکی دفاع هوایی کوتاه برد است که توسط شرکت ام بی دی‌ای، یک شرکت دفاعی مستقر در فرانسه ساخته شده است.

این سامانه موشکی دفاع هوایی کوتاه برد می‌تواند در طیف وسیعی از وسایل نقلیه، کشتی‌ها، هلیکوپتر‌ها و همچنین در وسایل نقلیه قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخچه پدافند موشکی میسترال

توسعه موشک قابل حمل فرانسوی SATCP  که بعداً به میسترال تبدیل شد، در سال ۱۹۷۴ آغاز شد. ماترا در سال ۱۹۸۰ به عنوان پیمانکار اصلی برای توسعه میسترال انتخاب شد. ماترا بعداً به ماترا بای داینامیکس تبدیل شد که اکنون به عنوان ام بی دی‌ای شناخته می‌شود.

میسترال در سال ۱۹۸۹ وارد تولید سری شد و توسط بیش از ۴۰ نیروی مسلح در جهان استفاده می شود. در ژوئن ۲۰۰۱، تعداد ۴۵ پرتابگر اطلس و ۹ پست ارتباطی میسترال به همراه موشک های میسترال ۲ به مجارستان تحویل داده شد.

سامانه پدافند موشکی میسترال

میسترال ۳، جدیدترین موشک از سری موشک‌های میسترال است که در حال حاضر در خدمت نیرو‌های مسلح فرانسه است. فرانسه، قبرس، بلژیک، مجارستان و استونی در ژوئن ۲۰۲۳ یک توافق نامه برای خرید مشترک سیستم دفاع هوایی زمینی میسترال ۳ امضا کردند.

موشک ضدهوایی میسترال ۲

موشک میسترال ۲ یک موشک کاملاً خودمختار «آتش کن و فراموش کن» مجهز به موتور سوخت جامد دو مرحله‌ای است که توسط Snecma Propulsion Solide فرانسوی طراحی و توسعه داده شده است.

سامانه پدافند موشکی میسترال

این موشک مجهز به یک کلاهک ۳ کیلوگرمی با قابلیت انفجار قوی است که حاوی گلوله‌های تنگستن است. این کلاهک‌ها که توسط  شرکت فرانسوی Manufacture de Machines du Haut Rhin عرضه می‌شوند، مجهز به فیوز تماسی، فیوز مجاورتی لیزری و دستگاه خود تخریبی هستند. در مقایسه با هر موشک دفاع هوایی برد کوتاه دیگری، میسترال قابل اعتمادتر و موفق‌تر است و میزان موفقیت آن ۹۳ درصد است.

پست ارتباطی میسترال

پست ارتباطی میسترال، ارتباط شبانه روزی، کنترل و نظارت تا ۱۲ سامانه MANPADS، واحدهای شلیک ALBI یا اطلس را امکان پذیر می‌کند.

سامانه پدافند موشکی میسترال

پست ارتباطی میسترال روی یک پنهارد ۴×۴ یا خودروی سبک نصب می‌شود. پست ارتباطی میسترال که در خدمت کشور‌های عضو ناتو است توسط عمان نیز سفارش داده شده است.


بیشتر بخوانید: سامانه پدافند موشکی فلاخن داوود اسرائیل


پرتابگر دوقلو ALBI

ALBI یک پرتابگر دوقلو برای موشک میسترال ۲ است که توسط ماترا بای داینامیکس در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. اولین مشتری برای ALBI عمان بود که این سیستم را در نوامبر ۲۰۰۰ سفارش داد.

سامانه پدافند موشکی میسترال

پست شلیک بر روی یک برجک جمع شونده قرار گرفته که بر روی یک وسیله نقلیه زرهی، ردیابی یا چرخدار نصب می شود.

پرتابگر دوقلوی اطلس

پرتابگر اطلس که در اوایل دهه ۱۹۹۰ آزمایش شد، یک پرتابگر دوقلو برای سیستم دفاع هوایی میسترال است. این پرتابگر برای ارائه تحرک بیشتر، انعطاف پذیری، قدرت شلیک بیشتر طراحی شده است و می‌تواند بر روی بسیاری از وسایل نقلیه با تحرک بالا نصب شود یا در نسخه پایه استفاده شود. این پرتابگر می‌تواند در کمتر از پنج ثانیه عملیاتی شود و طوری مهندسی شده است که در کمتر از پنج ثانیه شلیک کند.

سامانه پدافند موشکی میسترال

سیستم جنگی موشک میسترال

ام بی دی‌ای  و راین متال دیفنس الکترونیک، سیستم جنگی چند منظوره را توسعه دادند که به چهار موشک میسترال مجهز است. این سیستم متشکل از یک وسیله نقلیه زرهی چرخدار با برجک است که با مجموعه حسگر روز / حرارتی راین متال DE EOSS با فاصله یاب لیزری یکپارچه است. اولین آزمایش شلیک موشک از سیستم جنگی چند منظوره در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

سامانه پدافند موشکی میسترال

سامانه‌های موشکی میسترال کشتی و هوابرد

میسترال همچنین با موفقیت بر روی کشتی و هوابرد آزمایش شده است. این سامانه برای قابلیت‌های ضد زمینی خود در برابر قایق‌های سریع در ژانویه ۲۰۱۹ آزمایش شد. در این آزمایش، برجک دریایی خودکار SIMBAD RC، موشک میسترال را از خشکی به سمت یک قایق تندرو درفاصله بیش از ۳ کیلومتری ساحل با موفقیت شلیک کرد. سیمباد یک سامانه پدافند هوایی دریایی با برد بسیار کوتاه کنترل از راه دور است.

سامانه پدافند موشکی میسترال

سادرال یک پایه دریایی خودکار است که قادر به پرتاب شش گلوله موشک میسترال به چندین هدف در عملیات ضد هوایی و ضد موشکی است. میسترال ATAM حالت درگیری آتش کن و فراموش کن و افزایش احتمال تخریب را فراهم می‌کند. این سامانه شامل دو پرتابگر است که هر کدام به دو  موشک مجهز هستند.

سادرال

جزئیات موشک دفاع هوایی میسترال ۳

میسترال ۳ دارای جستجوگر تصویربرداری مادون قرمز و دارای قابلیت‌های پیشرفته پردازش تصویر است. این موشک دارای قابلیت هدف قرار دادن و درگیری موثر با اجسام با حداقل نشانه حرارتی از جمله هواپیما‌های بدون سرنشین، موشک‌های توربوجت و کشتی‌های حمله سریع در فواصل تا ۷.۵ کیلومتر است. علاوه بر این، این موشک انعطاف پذیری استثنایی در برابر اقدامات متقابل ایجاد می‌کند.

سامانه پدافند موشکی میسترال

مشخصات کلی سامانه پدافند موشکی میسترال

وزن موشک میسترال ۲: ۱۸.۷ کیلوگرم/ میسترال ۳: ۱۹.۷ کیلوگرم

طول موشک: ۱۸۶ سانتی متر

قطر موشک: ۹۰ میلی متر

کلاهک: مواد منفجره ۳ کیلوگرمی با گلوله‌های تنگستن

فیوزها: فیوز تماسی و فیوز مجاورتی لیزری

نیروی محرکه: تقویت کننده موشک جامد

سرعت: میسترال ۲: ماخ ۲.۵ / میسترال ۳: ماخ ۲.۷۱

دامنه: میسترال ۲: ۵۰۰ متر تا ۶ کیلومتر/ میسترال ۳: ۵۰۰ متر تا ۷.۵ کیلومتر

ارتفاع: ۳۰۰۰ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما