تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی خواهیم پرداخت.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

رویداد۲۴ حسین فلاحی: جنگنده FA-۵۰ یک هواپیمای جنگی سبک است که توسط صنایع هوافضای کره برای نیروی هوایی این کشور ساخته شده است.

این یک نسخه رزمی سبک از جت آموزشی پیشرفته مافوق صوت و هواپیمای تهاجمی سبک T-۵۰ گلدن ایگل است. توسعه هواپیمای جنگی FA-۵۰ در اکتبر ۱۹۹۷ آغاز شد. شش نمونه اولیه در مرحله توسعه که در ژانویه ۲۰۰۶ به پایان رسید ساخته شد.

تاریخچه جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

FA-۵۰ در اکتبر ۲۰۱۲ توسط کمیته پروازی هواپیما‌های نظامی کره، گواهینامه نوع نظامی اعطا کرد. این اولین هواپیمای نظامی کلاس جنگنده است که گواهینامه نوع نظامی را دریافت می‌کند.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

هواپیمای تهاجمی سبک KAI FA-۵۰ توسعه یافته بومی جایگزین ناوگان جنگنده‌های قدیمی F-۵E/F و A-۳۷ نیروی هوایی کره جنوبی شد. FA-۵۰ همچنین توانایی دفاعی نیروی هوایی را تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید: شخصات جنگنده میراژ ۲۰۰۰


قابلیت FA-۵۰ کره جنوبی

FA-۵۰ که بر اساس پلت فرم جت آموزشی پیشرفته مافوق صوت T-۵۰ ساخته شده است، به عنوان یک پلت فرم حمله پیشرفته مافوق صوت مقرون به صرفه و کارآمد ارائه می‌شود. این هواپیمای جنگی برای پاسخگویی به نیاز‌های جنگنده سبک نیرو‌های هوایی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

طول این جنگنده ۱۳.۱۴ متر، عرض آن ۹.۴۵ متر و ارتفاع آن ۴.۸۲ متر است. وزن خالی این هواپیما ۶.۴۷ تن است. این جنگنده می‌تواند با حداکثر وزن ناخالص ۱۲.۳ تن بلند شود.

کابین FA-۵۰ و اویونیک

کابین شیشه‌ای پشت سر هم FA-۵۰ می‌تواند دو خدمه را حمل کند. این جنگنده مجهز به نمایشگر هدآپ با میدان دید وسیع، نمایشگر‌های چند منظوره رنگی، ابزار دقیق موتور دیجیتال، کنترل‌های جلویی یکپارچه است.  

سیستم‌های کنترل پرواز شامل فلای با سیم دیجیتال، واحد برق اضطراری الکتریکی، قطع با سیم دیجیتال و سیستم برق اضافی سه گانه است. کابین خلبان همچنین یک سیستم تولید اکسیژن روی برد را ادغام می‌کند. سیستم تصویربرداری دید در شب روی هواپیما توانایی ماموریت را در روز و شب تضمین می‌کند.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

پکیج اویونیک شامل سیستم ناوبری اینرسی/سیستم موقعیت یاب جهانی، کامپیوتر ماموریت یکپارچه، شناسایی خودی از دشمن، ارتفاع سنج رادار، رادار چند حالته، سیستم مدیریت فروشگاه، رادیو UHF/VHF، پیوند داده تاکتیکی، سیستم انتقال و ضبط داده ها، گیرنده هشدار رادار و سیستم توزیع اندازه گیری شمارنده است.

 تسلیحات جنگنده FA-۵۰ 

هواپیمای FA-۵۰ می‌تواند محموله تسلیحاتی تا ۴.۵ تن را حمل کند. این جنگنده را می‌توان به موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد AIM-۹ ساید ویندر، موشک‌های تاکتیکی هوا به زمین AGM-۶۵ ماوریک، مهمات حمله مستقیم مشترک GBU-۳۸/B (JDAM)، CBU- مسلح کرد.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

این هواپیما همچنین دارای یک تفنگ داخلی ۲۰ میلی‌متری گاتلینگ سه لوله و راکت‌انداز LAU-۳/A ۱۹ لوله‌ای ۲.۷۵ اینچی برای شلیک موشک‌های هوایی فولدینگ فین است. طیف گسترده‌ای از سیستم‌های تسلیحاتی روی جت FA-۵۰ به آن اجازه می‌دهد تا با تهدیدات متعدد در سناریوی پیچیده میدان نبرد امروزی مقابله کند.

موتور‌ جنگنده FA-۵۰ 

جنگنده FA-۵۰ به موتور توربوفن جنرال الکتریک F۴۰۴-GE-۱۰۲ مجهز است که ۱۷۷۰۰ پوند فوت رانش را با پس سوز ایجاد می‌کند. عملکرد موتور توسط سیستم کنترل دیجیتال کامل دو کاناله کنترل می‌شود.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

سوخت جنگنده از مخازن سوخت داخلی تامین می‌شود. این هواپیما می‌تواند ۵۶۸ لیتر سوخت اضافی را در مخزن سوخت خارجی خود حمل کند. این موتور حداکثر سرعت ۱۸۳۷.۵ کیلومتر در ساعت (۱.۵ ماخ) را برای این جنگنده فراهم می‌کند.

سفارشات و تحویل جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

صنایع هوافضای کره در دسامبر ۲۰۱۱ قراردادی ۶۰۰ میلیون دلاری برای تولید و عرضه ۲۰ فروند هواپیمای FA-۵۰ به نیروی هوایی کره جنوبی تا سال ۲۰۱۴ دریافت کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۲، لهستان قراردادی با  صنایع هوافضای کره برای تحویل ۴۸ هواپیمای FA-۵۰ برای جایگزینی هواپیمای قدیمی میگ-۲۹ در نیروی هوایی لهستان منعقد کرد.

مشخصات جنگنده FA-۵۰ کره جنوبی

در فوریه ۲۰۲۳، مالزی قراردادی ۹۰۹.۹ میلیون دلاری با  صنایع هوافضای کره برای تهیه ۱۸ جت جنگنده FA-۵۰ برای نیروی هوایی سلطنتی مالزی منعقد کرد. انتظار می‌رود تحویل این جنگنده‌ها در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. این جنگنده همچنین در خدمت نیرو‌های مسلح اندونزی، فیلیپین و تایلند است.

مشخصات کلی FA-۵۰

نقش: هواپیمای جنگی سبک

خدمه: دو

سازنده: صنایع هوافضای کره

اپراتور: نیروی هوایی جمهوری کره

قابلیت عملیاتی کامل: ۲۰۱۶

سرعت: ماخ ۱.۵

حداکثر وزن برخاست: ۱۲.۳ تن

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما