مسئولیت بیمه خانواده قربانیان آسمان با کیست؟
بلاتکلیفی بیمه هواپیمای یاسوج/ بیمه ایران هواپیمای سقوط کرده را بیمه کند!
پس از گذشت 4 ماه خانواده های قربانیان هواپیمای ای تی آر پس از دریافت اجساد متوفی به دنبال حق و حقوق خود هستند تا بخشی از زیان های مالی که به این خانواده ها آمده است را ازطریق مراجع قانونی پیگیری کنند اما گویا دستگاه های مرتبط پاسخگویی مناسبی دراین ارتباط با خانواده ها نداشتند.
رویداد۲۴ روزی که ربیعی بخاطر سقوط هواپیمای آسمان در مجلس استیضاح میشد، غلامرضا تاجگردون خبری داد که آن زمان بخاطر حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوع تحویل اجساد جانباختگان، خیلی دیده نشد. تاجگردون گفته بود که در جریان تماسی که با بیمه ایران گرفته به او اعلام شده که
هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان بیمه نبوده است و این موضوع برای پیگیری
حقوق جانباختگان این حادثه مشکلساز میشود.
وقتی تاجگردون خطاب به ربیعی گفته بود «هواپیمای ای تی آر اصلا بیمه نبود! چرا روزنامهها را علیه نمایندگان بسیج میکنی؟»پاسخ شنیده بود که «هواپیمای آسمان بیمه ملت دارد. من خودم با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم» این جملات در حالی گفته میشد که همزمان بیمه ایران خبر از جلسه هیات مدیره داد و اعلام کرد بیمه هواپیما، بیمه ایران بوده است!!
هرچند این خبر آن هنگام چندان به چشم نیامد، اما بررسیهای رویداد۲۴ نشان میدهد خانوادههای حادثه دیده بر پایه همین موضوع، با مشکلی به نام دریافت دیه روبرو شدهاند؛ برخی از خانوادههای قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج میگویند هنوز هیچ جواب مشخص و زمان
دقیقی برای پرداخت غرامت به خانوادهها داده نشده است و نگرانی آنها از
بیمه نبودن این هواپیما و بدعهدی این شرکت در پرداخت حق و حقوق خانوادههای
قربانیان همچنان پابرجاست.
از طریق دادگاه، دریافت خسارت بیمه را پیگیری میکنیم
پس از سخنان تاجگردون، روابط عمومی بیمه ایران در خبری که در تاریخ 29 بهمن سال 96 به رسانهها ارسال کرد، اعلام کرده بود که «در جلسه ستاد بحران به ریاست پورکیانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه
ایران، مقرر شد تیم کارشناسی در
اولین فرصت ممکن به منطقه وقوع حادثه اعزام و اقدامات مقتضی را درخصوص
کارشناسی موضوع، تشکیل پرونده و رسیدگی و پرداخت خسارتهای مربوطه بعمل
آورند.» با اینهمه با گذشت بیش از سه ماه از تاریخ اعلام بیمه ایران، خانوادههای قربانیان هواپیمای آسمان میگویند هیچ اطلاعی در این مورد به آنها داده نشده است و چون خانوادهها درگیر تحویل اجساد بودهاند، شرکت بیمهگذار و هواپیمای آسمان نیز اقدامی نکردهاند.
برادر مرحوم اردشیر راد یکی از قربانیان حادثه هواپیمای ای تی آر متعلق به شرکت آسمان، درباره وضعیت پرداخت خسارت به رویداد۲۴ میگوید: با وجودیکه چند ماه گذشته، تا به حال درمورد پرداخت غرامت اقدامی صورت نگرفته است لذا با دادخواست اکثر خانوادهها از طریق دادگاه پیگیری مسائل مربوطه هستیم. البته دادگاه قبلا در استان اصفهان بود اما به دلیل کهولت سنی و مشکلات رفت و آمد برای خانوادههای قربانیان، به استان کهکیلویه و بویراحمد و شهرستان دنا منتقل شد تا برای پیگیری امور برای خانوادهها سهولت بیشتری انجام شود.
راد افزود: 2 ماه پیش فرم هایی برای بیمه داده شد که مشخص نبود بیمه گذار آن چه شرکتی است اما پس از پرکردن فرم ها تا به حال پس از گذشت چند ماه هیچ خبری نشده است.
پس از طرح موضوع نداشتن بیمه هواپیما، فقط یک فرم بیمه به خانوادهها داده شد
او بیان کرد: همزمان با بروز حادثه برخی از نمایندگان در دیدار با خانوادهها گفتند احتمال اینکه هواپیمای ای تی آر بیمه نباشد زیاد است. به دنبال این حواشی و پس از واکنشهای مردم به این مسئله، فرم هایی به خانواده ها ارائه شد که هنوز با گذشت چند ماه هیچ خبری از آنها نشده و به راستی مشخص نیست که چه نهادی مسئول پرداخت غرامت به خانوادههاست و هیچ کس دراین خصوص به درستی پاسخگو نیست.
برادر اردشیر راد خاطرنشان کرد: برای پیگیری بهتر حق و حقوق خود قصد داریم با کمک وکلای دادگستری به مطالبات خود و اینکه چه سازمانی مسئول رسیدگی به خسارات وارده است، دست یابیم.
هواپیمایی بیمه بوده، اما هواپیمای آسمان مسئول پرداخت مطالبات است!
غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا، اما نظری مخالف با غلامرضا تاجگردون دارد و میگوید هواپیما بیمه بوده است و بنده شخصا از مدیرعامل هواپیمایی آسمان درباره بیمه بودن هواپیما سوال کردم و ایشان اذعان به داشتن بیمه ای تی آر داشتند لذا هواپیمایی آسمان را مسئول رسیدگی به مطالبات مردم میدانم.
او بدون آنکه به شرکت بیمه مذکور که مسئول پاسخگویی به خسارات مالی قربانیان است اشارهای کند مدعی شد شرکت آسمان باید نسبت به غرامت خانوادههای قربانیان و پرداخت دیه آنان پاسخگو باشد.
تا به امروز اقداماتی برای پرداخت بیمه صورت نگرفته است
برادر مرحوم جلال الدین امیدیپور یکی دیگر از قربانیان حادثه هواپیمای ای تی آر به رویداد۲۴ با بیان اینکه به دنبال مقصران این حادثه هستیم، گفت: در مورد پرداخت خسارت به خانوادهها فقط عدهای افراد به اسم مسئول آمدند و گفتند روال قانونی و بحثهای حقوقی درحال رسیدگی است البته تا به امروز هیچ اقدامی برای پرداخت غرامت صورت نگرفته است.
او اظهار کرد: ما متنظر هستیم روال قانونی طی شود و نتیجه کار به خانواده ها اعلام شود و موضوع بیمه هواپیما را به صورت جدی پیگیری میکنیم.
بیمه ایران لطف کند هواپیمای سقوط کرده را بیمه کند!
خانوادههای حادثه دیده میگویند اطلاعی از چگونگی پرداخت غرامت بیمه ندارند و هنوز کاری انجام نشده است و از سوی دیگر مشکل بیمه هواپیمای آسمان تا به امروز هنوز حل نشده است و آنگونه که تاجگردون گفته بود «پس از سقوط هواپیمای یاسوج خودش با مدیرعامل بیمه ایران تماس گرفته و به او گفته که میداند هواپیمای سقوط کرده آسمان بیمه ندارد اما آنها لطف کنند و آن را بیمه کنند!»
حال سوال اینجاست که اساسا هواپیمای آسمان دارای بیمه بوده یا خیر؟ اگر دارای بیمه است چرا نام شرکت بیمهگر شرکت آسمان در ارتباط با این سانحه برده نمیشود و چنانچه بیمهگر مشخص دارد چرا تا به حال بعد از گذشت چندین ماه نسبت به پرداخت غرامت به خانوادههای داغدار اقدامی صورت نگرفته است؟
نکته دیگر آنکه اگر این هواپیما به گفته مسئولان دارای بیمه است، چرا شرکت هواپیمایی آسمان مسئول رسیدگی به مطالبات مالی مردم شناخته میشود؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط