سایت های خرید و فروش خودرو عامل نابسامانی بازار
رویداد۲۴ هرچند سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همواره عرضه قطره چکانی را دلیل اصلی افزایش قیمتها عنوان میکنند، اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر دارندگان خودروها، خود تبدیل به ملاک قیمت گذاری شده اند و تعیین قیمتها تبدیل به امری سلیقهای شده است. موتمنی معتقد است که برای داشتن بازاری آرام، عرضه باید به میزان کافی صورت گیرد چرا که هم اکنون شاهد هستیم حتی در صورت وقفه یک روزه در عرضه، هفتهها زمان برای جبران و بازگشت قیمتها به حالت عادی نیاز است.
این در حالیست که فعالان بازار نظر دیگری دارند و معتقدند که دارندگان خودروها به دلیل حفظ سرمایه خود نسبت به افزایش نرخ خودروها همپا با تورم و نرخ دلار اقدام کرده اند.
کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو درخصوص دلایل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار میگوید: «قیمت دلار در مقایسه با اسفند ماه حدود ۴ هزار تومان افزایش داشته که این میزان منجر به بروز تورم بیشتری شده به طوری که قیمت خودرو در مقایسه با قبل عید به صورت نجومی افزایش یافته و حتی برخی خودروها تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است».
وی میافزاید: «هم اکنون خودروهای خریداری شده پیش از عید و یا حتی در مرداد سال گذشته با قیمت روز وارد بازار میشود به طوری که هایما با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان خریداری شده بود، هم اکنون با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود که همانند نرخ دلار سه برابر شده، زیرا خریداران خودرو نسبت به تبدیل سرمایه خود به نسبت تورم اقدام کرده اند و همگام با سه برابر شدن نرخ دلار، قیمت خودروهای فروشی را در بازار سه برابر افزایش داده اند».
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این که ادامه این روند بازار را دگرگون خواهد کرد میگوید: «در حال حاضر دارندگان خودروها هشیار شده اند و حاضر نیستند که خودروهای خود را با قیمت قبل عرضه کنند بلکه نسبت تورم را نیز در نظر میگیرند این در حالیست که این دارندگان خودروها جزو دلالان نیستند بلکه تنها به دنبال حفظ سرمایه و دارایی خود هستند».
محمدی نیکخواه اظهار میکند: «در این شرایط میتوان دارندگان خودروها را مقصر اصلی روند فعلی بازار و قیمتهای نجومی اخیر دانست هرچند که به صورت منطقی این دسته از فروشندگان گران فروشی نمیکنند بلکه تنها به دنبال حفظ داراییهای خود هستند».
وی با تاکید بر این که نباید تولید خودرو به صورت قطره چکانی باشد، تصریح میکند: «باید برنامه خودروسازان افزایش شیفتهای تولید باشد در این شرایط خریدار خودروی ۸۰ میلیون تومانی ناگزیر به خرید آن از بازار آزاد و با قیمتهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نخواهد بود».
این کارشناس بازار خودرو تنها راه بهبود شرایط را عرضه مناسب میداند و میگوید: «خودروسازان میتوانند با بهبود میزان عرضه و جلوگیری از عرضه قطره چکانی و دولت نیز میتواند با نرخ بهره بانکی مناسب نسبت به جمع آوری نقدینگی از بازار اقدام کند».
محمدی نیکخواه دلیل اصلی قیمتهای به وجود آمده در بازار خودرو را سایتهای خرید و فروش خودرو عنوان میکند و میافزاید: «در شرایطی که خودروها پلاک شده و نمایندگیها خالی از خودرو است، تعیین قیمتهای کاذب از سوی این سایتها را باید عامل گرانی خودرو دانست چرا که این سایتها به ملاک تعیین قیمت تبدیل شده اند».
وی ادامه میدهد: «هم اکنون خریداران خودرو با مراجعه به چند فروشگاه و یا نمایندگی میتوانند از قیمتها آگاه شوند، اما در حال حاضر بهترین راه، سایتهای خرید و فروش هستند و اعلام قیمتهای کاذب و جنایتی که این سایتها در افزایش نرخ تورم در بازار خودرو کرده اند، در زمینه ارز و ساختمان بی سابقه بوده، اما با این حال مشخص نیست چرا دولت اقدامی در جهت بستن این سایتها نمیکند».
این فعال بازار خودرو معضل بزرگ فعلی اقتصاد را سایتهای خرید و فروش میداند و تصریح میکند: «در حال حاضر اتحادیه فروشندگان خودرو هیچ ابزار اجرایی ندارد در حالی که کنترل بازار باید در اختیار اتحادیه بوده و قیمتها نیز از سوی او اعلام شود که در عمل این اتفاق رخ نمیدهد که باید نسبت به تحقق این امر و همچنین کنترل این سایتها اقدام کرد، زیرا در این صورت بازار به آرامش خواهد رسید».
قیمتها در بازار خودرو در هفتههای اخیر به شکل افسار گسیختهای افزایش یافته است و بدون قطع ادامه این روند نه به نفع خریداران و نه دارندگان خودروها نخواهد بود چرا که خودرو به عنوان یکی از شاخصهای تورم، تاثیر زیادی در رشد نرخ تورم خواهد داشت که در نهایت به ضرر اقتصاد خواهد بود. در چنین شرایطی ورود یک نهاد نظارتی و کنترل امور و تعیین قیمتها میتواند بازار را تا اندازهای آرام کند.